Dagens västvärldsproblem

Tråd för problem som uppenbarar sig i väst.

Hundvalpen gräver hål i gräsmattan lagom stora för att gräsklipparroboten ska köra fast.

Hur löser man detta tekniskt?

Att bygga något som fyller igen hålen är nog svårt.

Kanske en bärgarrobot?
Det finns säkert något i gränssnittet som talar om att roboten sitter fast, att fjärrstyra en bärgarrobot är nog enklare än en som fyller igen hålen.

Kanske en drönare blir bra.

På sikt får man lära valpen var den får gräva.

Du fixar en klipprobot som klarar gropar och hinder. Sedan säljer du lösningen till HQ eller Gardena eller nån annan tillverkare.

En AI-tränad SW med en 360-kamera kan ju fixa så att klipparen inte kör där den kommer fastna. Men sedan kanske en all terrain-version är fiffig? Den klipper även i dålig terräng.

Jag undviker problematiken

Du säger till valpen att den inte får gräva. Dom flesta valpar försöker, tror rötterna smakar gott. Kanske rör det sig där nere. Intressant. Ett tydligt NEJ och sen direkt godis när han kommer till dig så slutar han nog snart. Min gjorde det.

Jag la ner detta i gräsmattan för att hindra roboten från att gräva ner sig på vissa ställen som den alltid gjorde det. Funkar bra för det.

2 gillningar

Bra tips. Jag har några ställen där den slirat och grävt en liten grop.

Glöm inte

1 gillning

Det gör jag, dock är jag ju inte alltid ute samtidigt med hunden. Men den vet nog att den inte får gräva.

Just nu är vi nöjda att den vet var tomten slutar och inte går till grannarna.

Man kan applicera problemet på sork också. De är svårare att dressera.

1 gillning

Finns metoder för det

1 gillning

Så, klart!