Jag klev av igår vid 27°. alldeles för varmt för en gube
… eller igår, var en runda på hcp.
Med 12 motståndare i ligan brukar ”even” räcka långt. Igår räckte det till 8:e plats.
Oavsett, 1 boll i vatten, en duff i bunker och några otursstudsar till trots så går jag på hcp utan att glänsa.
- Ja, med dagens hcp-system och den inkompetens som tolkandet av nämnda system innerbär, så tycker kanske ingen att det är en merit…. Men det är det. Personligen iaf.
Jag brukar checka av en rond med kriterier worst, normal och best scenario. 82-76-68. Gårdagens score på 80 kunde med normalmallen legat under hcp.
Egon
Från klarhet till klarhet, 59 minuter runt mellanbanan istället för de vanliga 65-70. Utan att stressa. Inget bollet, nästan allt rakt. Lite längdkänsla på puttarna så skall nog scorerna komma.
Men tryckande 20 grader klockan halv sju på morgonen, huga. Molnen svepte in, skönt. Och ostan, banan spelas skönast med den vinden.
Klibbigt, annars bra.
Var någonstans lirar du dina 9-hålsrundor nuförtiden när Kåbo inte finns längre?
Mellanbanan på Upsala. Bättre än pay&play, enklare än stora 18-hålsbaman. Ungefär samma ambitionsnivå som Kåbo. Men utlagd i mer tilltalande natur, banan har faktiskt finare omgivningar än stora banan. Nästan alla hål går i sitt eget rum. Stora höjdskillnader ger karaktär, fina utsikter och mer motion.
Är det den nyaste slingan eller gamla 9-hålaren ?
Mellanbanan byggdes som niohålsbana. Det finns en enklare 9-hålsbana, pay&play. Stora banan byggdes om för något tiotal år sedan men är annars oförändrad. Så har det sett ut så länge jag bott i uppsala, sen 2001. Hur det såg ut innan vet jag inte.
Märklig 9-hålare idag.
6 bortslagna bollar.
2 birdies, 2 par, resten dubbel eller sämre.
Lite sämre på svingen idag, hittar inte riktigt timingen. Men ljuvliga 16 gr istället för 20. Börjar få lite bättre längd på puttarna, releasar bättre. Helt ok halvsjuniohålare.
Albatross Eaglekorten pga spel med en som nye är medlem någonstans.
Första varvet (nio hål par treor) 41 slag och allmänt uselt.
Andra varvet bättre. Avsluta sista tre med bortalagen boll. 12-meters putt som bröt ca 1,5 meter för bogey på sjunde hålet. Chip in för birdie på åttonde. 20 meters bunkerslag i hål för birdie och totalt 28 slag.
Nio hål med variation kan man kanske säga.
Slog bort bollen i ruff på hål 1.
Spelade på fel boll på hål 3 (likadan boll, slarvade med identifiering).
En dubbel på ett av korthålen.
Åsså tre birdies.
Då är jag med, mellanbanan är en ny bana sedan jag var medlem (andra halvan av 80-talet)
Lallade en 9 hålare, spelade på 2 bollar för driver check.
Projekt drivern tar plats i bagen.
Onsdagsgolf på hemmaklubben. Ordentligt regn första två hålen och sen en skur under ett hål senare.
Spelade med en heldöv och en med väldigt nedsatt hörsel. Den senare hörde bara när man pratade högt och ansiktet var vänt mot honom när man pratade. Han skulle till Hawaii i år och spela vm (H50) för döva. Det var mest tumme upp vid bra slag och antal fingrar hur många slag man hade på hålet. Man behöver inte prata så mycket för att ha trevligt tillsammans på banan…
Till helgen matchlir så träning gällde idag.
Chip,pitch,putt,range, samt 4,hål lirades.
- Hygglig driver mitt i Fairway,kort järn 2m från flagga säkert par.
- Puschat utslag ut i semi kort järn mellan bunker o green, bestämde mig för att putta…bogey…
3, Hålet ett dogleg vänster hål, lagom vänster böj o carry över träd o kohage gav ett i spel till mitt på green på 155m…orkade med ett par. - Apdåligt järn o boll borta, ny boll för trippel.
Ser ut som matchspelsformen knackar på dörren…
9 kvällshål vilket brukar vara den bästa förutsättningen för en bra runda rent spelmässigt.
Initialt kändes det riktigt uselt.
1:an duffad spoon följt av en hookad järn-4, pitch lite väl långt och tvåputt för bogey
2:an hookad järn-8 ner i bunkern, sisådär bunkerslag, 4-5 meter för långt, tvåputt för bogey
3:an hookad drive, bra transportslag med järn-7, duffad wedge, toppad chip som turligt blir precis lagom lång. tap-in för par.
4:an quickhook med MW5, bollen klarar precis vattenhindret, järn6 halvdålig träff något höger om green, återigen toppad chip som blir bra, meterputt sänks för par.
5:an rejäl hook med driver, ligger lite mask, järn-9 mot höger sida av green när flaggan står till vänster, något lång, duffad chip och tvåputt för bogey.
Efter 5 spelade hål har jag egentligen bara slagit ett bra slag förutom de korta puttarna, transportslaget på 3:an
6:an Bra drive, bra transportslag, wedge till 4-5 meter från flaggan, missar birdieputten precis.
7:an Fegspelar med järn, en bra järn-4, bra wedge till metern från hål, birdie
8:an Bra drive, bra wedge landar en decimeter från flaggan, tyvärr snustorrt och bollen studsar och rullar 8 meter lång, tvåputt för par
9:an. Ok wedge, 4-5 meter vänster om flaggan, lite halvdålig birdieputt, aldrig nära.
2 över par, tangerat årsbästa, tur att jag spelade själv annars hade det blivit en sänkning.
Finns i MGBokning-appen under HCP->Historik.
Där står för varje runda gammalt och nytt HCP.
/ TT
Tack, underligt att det inte finns med historik när loggar in via webben.
Var en: dags att sluta med den här skiten. Uselt närspel o inspel. Låg bra efter alla utslag. Suck