Det har ju hänt att man ser bollen på fw. när man står på tee, men när man sen kommer fram är den borta. Att gå i klinch med de man tror har tagit den är iofs kul, men bara man kan säga ungefär var den borde vara så är det ny boll utan plikt som gäller. Lite som var bollen skar ett hinder el.l.
Inte alltid det hjälper, för några år sedan gick jag fram till min boll på Fairway och började göra mig förberedd när medspelaren kom och sa att det var hennes boll.
Det var samma märke jag spelade med, det var samma nummer jag visste att jag hade i spel och den hade min märkning (exakt rätt dimpel och rätt färg).
Det visade sig att den bollen hon spelade med var en boll hon hade hittat dagen innan, och ja det var mycket riktigt min boll som jag slagit bort Min “riktiga” boll lång några meter längre fram.
.. dock så är det så att om hon lagt till sin markering på bollen istället för att spela med din, så hade förväxlingen kanske uppstått från din sida ändå i stridens hetta men i detta läget har hon inget sätt att bevisa vilken boll som är hennes även om hon tror att det var henes boll.
“Jag spelar srixon-järn och har en wilsonhandske” låter det som för mig. Man har väl för fan koll på sin märkning. Men så kommer @jhenrikj här med en poäng För jävligt.
Det tillhör ju tävling modell “mer viktig” att göra så. I andra fall är det inte nödvändigt sålänge man kan identifiera sin boll när det väl behövs.
Det är, i sammanhanget, måhända mer “töntigt” när man letar boll och man frågar vederbörande vilken boll de spelar på och man får svaret “En Titleist”.
En sedelärande historia.
Enda sedan jag började spela tävlingsgolf har jag märkt min boll med en svart punkt till vänster om namnet. För några år sen spelade jag en tävling och slår bollen ut i lättruff, kommer fram ser en boll med min märkning, spelar den, går 20m och hittar en boll med likadan märkning. Det var min boll. Jag frågar då mina medspelare om dom anväde samma markering som jag. En av dom, som jag spelade med ganska ofta, säger “Jag tyckte det var en så bra märkning som du hade när vi spelade greensome tillsammans så jag har använt samma som du nu”.
Trots pliktslagen känns det positivt att man påverkat nån att göra rätt.
Sensmoral: Prata på första tee!
Paus idag och imorgon men kul med formtopp. Tävling på söndag och måndag så jag gissar att den är slut lördag. Tog ut lite statistik på senaste 10 rundorna som bekräftar känslan. Frågan är hur man kom hit och hur man bibehåller den
Fredagen den 21/8 kommer jag lira golf i Linkebodatrakten om inte vädret är kass.
Lördag och söndag är det Malmen, fd F3, som gäller. Flygvapnets 100-jubileum trumfar till och med golf.
Landeryd, Vesterby, Vreta, Åtvid, whatever.
Den som tror den har tid och lust får gärna haka på och får gärna ha idéer om bana.
Spännande. Jag gör första veckan på mitt nya jobb så mitt sällskap är oklart men fredag eftermiddag hoppad jag kunna komma loss om du vill ha sällskap. Föreslår såklart någon av mina banor med såklart vesterby som favorit. Men jag spelar vad som helat med nästan vem som helst.