Däck

Kollade jag läget på däckfronten. Prishöjning sedan senast (2017) är cirka 60 till 70 procent. Vinterdäck 3300:- per styck.

4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Idag

Vad har du för däckstorlek, låter dyrt men du kör väl med dubb också?
Jag har 225/45/17 i storlek och odubbat kommer nog undan med ca 5000 för alla 4.

2 gillningar

225/55 (tror jag) 17".
Dubbade premiumdäck. Yxdäck kostar 1800-ish per styck men såna köper man bara en gång. Sedan är man botad.

Jag bävar för nya s-däck om 1-2 säsonger. 19" 245:or Lär kosta skjortan.

1 gillning

Skönt med kvalité. Men jag ställer nog sportbilen i vinter.

@StoraNorrland när du tänker kvalité, vad tänker en Luleåbo då?

Bästa vinterdäcken jag haft va nåra nokian hakka med typ fyrkantiga dubb. Gick knappt sladda :smiley:

Hakka, Michelin, kanske Conti. Goodyear är tänkbara också.
Så mkt dubb som det går att få.
Åsså byta efter cirka 4(5) säsonger även om det är mönster och dubb kvar.

1 gillning

Tydligen kör de flesta runt med 1 bars tryck i sina däck.

2 gillningar

Bra att släppa ut lite luft för att få bättre grepp. Funkar ju med slicks iaf … :slight_smile:

Jag har sällan mina däck mer än två säsonger. Kör runt 4000 mil om året. Alltid lite för lågt lufttryck pga skönare komfort :slight_smile:

Jag trodde ni mestadels cyklade…

Bilbesiktningen tycker inte om att man kommer in med slicks kan jag meddela efter att ha testat just detta för rätt många år sedan.
Jag hade dubbfria vinterdäck som ändå skulle bytas till nästa vinter, och då besiktningen var på vårkanten hann jag leka bort allt mönster innan det var dags att besikta. :smile:

1 gillning

Däck…byggde om en bil för eoner sedan, kapade och moddade bakvagnen för att få in några Mickey Thompsons…typ race däck för 400m något.
Typ 30"+ breda…ett hiskligt liv på bes gubben, han slog i böcker checkade, gjorde allt för att jag inte skulle få igenom kärran…fick en 2:a på för korta stänklappar…

1 gillning

4 kmil/år? Bor du i bilen?
Jag rullar drygt 2 kmil/år. S-däck från andra halvan av april till början av november. Dvs cirka 50/50 S-däck vs V-däck.
V-däck håller 4-5 säsonger.
S-däck 3 säsonger, ibland 4.

Aldrig till golfbanan. 80-100 rundor blir några mil. Plus hus i Dalarna. Och sambo som gör en del långa arbetsresor

Bortamatch för Bajen blir också många mil. :grin:

Jaoo…om du har däck med normala belastningskoder. Dagens bilar har ju ofta extra styva sidor eller tom punkteringsfria däck, vilka allså inte breder ut sig på samma sätt som normala däck gjorde förr.
Risken är att du får sämre grepp med fel däcktryck eftersom en mindre del av däcket kommer i kontakt med marken.

1 gillning

När man bor i Sthlm är det en jäkla massa trottoarkanter, farthinder och annat meck man ska över. Det är betydligt skönare med lite mjukare däck.

Det blir Hakka 10. Kostar lugna 11 Hammarskjöld för 4 st 225/55 17”. Bra piggdäck är en sk no-brainer

Nya Hankook dubbfria 225/45/17 6200 kr.

1 gillning