Funderar på att kosta på mig en custom fitting på ett nytt järnset.
Sen kanske jag köper ett det där, kanske inte.
Men var ska man vända sig? Undviker dormys ”custom fitting” där man i princip får prova de olika seten som de har på hyllan.
I första hand är det skaften som är viktiga i detta fallet så ett bra utbud av skaft är prio. Och självklart kunskap mer än att bara läsa siffror på en skärm.
Det finns lite problem med det du önskar.
Inte Malmö i sig utan hur/vad du tror dig få ut dvs. testförfarandet.
Vill du bara hitta ett skaft till ett specifikt klubbhuvud/modell … så bör Dormy funka alldeles utmärkt.
Vill du beställa järn från OEM med en viss spec på skaft… så får du ta dig till en märkes-fitter där de likväl inte har all den flora av ett enda skaft som är möjligt att beställa specialbyggt från OEM.
Mao.
Ta du dig till Dormy el.l och börja där. Skit i alla siffror och koncentrera dig på hur de känns.
Tyvärr hade de på mitt senaste besök rätt dåligt utbud av skaft förutom de som levereras till deras hyllset.
Inte sagt att något av det inte skulle passa, men det finns en del andra jag skulle vara nyfiken på att testa. Tex så var utbudet av grafit-skaft i stiff ytterst skralt.
Men vi tar till oss detta och tar en runda och börjar där
På avd. grafitskaft så kan jag säga att vikt är kung.
Visserligen finns det för- och nack-delar med stål och grafit men om flex/profil är någorlunda lik och vikten matchar, så beter sig skaften väldigt lika avs. känsla.
Ergo… känner du att/tester du fram en specifik skaftvikt är för dig så är en test med stål inget hinder för att sen zooma in på utbudet i grafit.
Btw.
Om du inte vill läsa mellan raderna här så kan jag skriva det rakt ut.
Det finns många som svär över förträffligheten i sina nya grafitskaftade järn. Gott så… men att de jämför dessa Regskaft i 80-90ish gram med sina gamla S300 som väger närmare 130g … glr att nämnda förträfflighet inte är något man i första hand bör tillskriva skaftets material.
Åkte runt och testade massa både här och där, hade i princip bestämt mig för ett set Apex med MMT 85g, men slutade med att jag spontanköpte ett set med JPX900 och PX LZ 70g för kaffepengar, och första slagen så kände jag direkt att det var precis vad jag behövde just nu
Ingen smärta, skön bollträff och känner att klubban följer mig i svingen precis som jag gillar
Härligt, precis som det ska vara. Jag har gjort i stort sett likadant, valt skaft och klubbhuvud helt och hållet på känsla och genom att titta på hur bollen beter sig i luften. Jag är inte tillräckligt bra golfare (hcp16) för att dra nytta av alla fina siffror från Trackman eller liknande apparat. Det kan jag kanske göra när jag inte slår 70 (ofrivilligt) olika typer av slag under en rond. Tilläggas bör att jag jobbar i proshop och har alla möjligheter till custom fitting, men istället för att titta på siffror valde jag känsla.