Chat GPT - Hur använder ni den och annan AI?

Skall man svara mer seriöst har inte Openai gett mig något som inte wilipedia kunde ge. Programmerarna på jobbet använder det dock rätt flitigt.

Jävlar vad lättkränkt du är samtidigt som du alltid inleder dina inlägg med “du har ju inte fattat nånting”.
Tröttsamma människa.

Problemet är att Wikipedia blir sämre och sämre då det ligger stora lobbyorganisationer bakom de flesta, även tekniska, artiklarna. Det går i princip aldrig hitta en beskrivning på olika lösningar/metoder idag utan att det finns klara agendor bakom det som skrivits.

De som gillar ‘ren matte’ verkar ha tröttnat för länge sen, väldigt lite action numer.

Wolfram alpha var ju första lösningen som försökte ta tag i en del saker, men den blev snabbt oekonomisk och istället för att växa så dog den.

Google mm är värdelösa idag, man kan inte hitta nånting om “hur saker fungerar”, bara produkter och social media. SEO har dödat google totalt.

ChatGPT löser faktiskt en hel del av detta, man kan fråga hur olika mekaniska system fungerar och få initierade svar, man kan även ställa följdfrågor på det.

Problemet är att ChatGPT också spottar ur sig ren dynga och fastnar lätt i cirkelresonemang. Så man måste vara rätt senior för att kunna nyttja den effektivt. En mer junior person (i ämnet man frågar om) kan lätt bli totallurad. På en Wikisida hade personen lätt kunnat förstå att “jag fattar inte”, men ChatGPTs formuleringar och upplägg är vederhäftiga och absoluta. Även när dom är totalt käpprätt.

Med det sagt använder jag ChatGPT mer och mer för att hitta förklaringar och lösningar på problem. Senast igår fick den skriva en halv simulator för värmeväxlare för mig då jag inte orkade tänka själv. Den spottade ut sig nåt som såg väldigt korrekt ut, men som sedan visade sig ha massa fel. Men det gick netto-tid snabbare än att ha skrivit den själv då jag slapp göra egna boilerplate fel. För större komplexitet/logik är den inte bra. Men det är nog mest en kostnadsfråga än teknikfråga.

Tvivlar inte på att vi kommer köra liknande lösningar uteslutande i framtiden men det tar nog en stund, speciellt då dessa implementationer är notoriskt svåra att “fixa”.

1 gillning

Jag vet inte om lättkränkt är rätt ord… men du kan ju trösta dig med det.
Det vore ju hemskt om du fick besök av nåt samvete…

Egon

1 gillning

Hoppas ni har fått ut vad ni velat så här långt, vi återgår till diskussion om ChatGPT men fortsätt för all del i PM :slight_smile:

Tråden ”hemmaprojekt”, kanske. Med färsk info om priser mm

Så du är OK med att svara med ett inkorrekt svar, så länge du inte behöver lägga tid på det ?
Vad jobbar du med ?

Det är okej att den spottar ur sig saker med dålig kvalitét så längre det går fortare att fixa det än att skriva eget från grunden, men det går inte att ta allt den spottar ut sig som korrekt. Precis som när man jobbar med människor typ :wink:

Då jag har ett unikt namn, ingen annan heter som jag gör, skrev jag fråga till ChatGPT Vem är xx? Svaret var uppåt väggarna, inte något rätt.

XX är en svensk journalist och författare som främst är känd för sitt arbete inom teknologi- och affärsjournalistik. Han har skrivit för flera svenska tidningar och tidskrifter, inklusive Dagens Nyheter och Ny Teknik, där han ofta fokuserar på innovationer, teknik och företagsamhet. XX har även författat böcker inom dessa områden, och hans insikter är uppskattade för att de gör komplexa tekniska ämnen tillgängliga och intressanta för en bredare publik.

Främst översätter texter