Chat GPT - Hur använder ni den och annan AI?

Vad använder ni AI och i synnerhet Chat GPT (open AI) till?

Själv använder jag den i jobbet till lite Excelformler, skriva autotexter som kortfattat förklarar yrkesmässiga begrepp i utlåtanden man skriver och till att skriva utkast på jobbannons och till saker vi säljer.

Privat har den bland annat föreslagit recept på mat, rekommenderat viner till speciella marätter, skapat ett träningsprogram för golf givet de redskap jag har hemma, föreslagit resmål och tid för resa givet det jag tycker är roligt, föreslagit kul grattistext till fördelsedagskort o s v. Eller föreslå ett inlägg på ett golfforum som ni kan läsa nedan.

Har testat Dall-E för att få fram bilder men tycker inte riktigt det funkar så bra.

Självklart! Här är ett förslag på ett inlägg som du skulle kunna publicera på ett golfforum:

Titel: Tips för att hantera golfnervositet och prestationsångest

Hej alla golfare!

Jag är en erfaren golfspelare som har haft min beskärda del av nervositet och prestationsångest på golfbanan. Oavsett om du är nybörjare eller en erfaren golfspelare så är det vanligt att känna sig nervös eller ha prestationsångest under golfrundor eller tävlingar. Här är några tips som jag har lärt mig för att hantera golfnervositet och prestationsångest:

• Förbered dig mentalt: Innan golfrundan eller tävlingen, ta några minuter för att fokusera på din andning och visualisera positiva resultat. Försök att släppa negativa tankar och fokusera på din prestation.*

• Ha en rutin: Skapa en rutin för dig själv innan varje slag. Det kan hjälpa dig att slappna av och fokusera på vad du ska göra.*

• Acceptera misstag: Det är lätt att bli frustrerad och nervös efter ett misslyckat slag, men försök att acceptera misstag som en naturlig del av spelet. Se det som en möjlighet att lära dig något nytt och förbättra ditt spel.*

• Ha roligt: Kom ihåg att golf är en sport och att du ska ha kul på banan. Försök att slappna av och njuta av spelet.*

• Fokusera på det positiva: Fokusera på dina styrkor och tidigare framgångar. Att tänka på positiva saker kan hjälpa dig att öka ditt självförtroende.*

Jag hoppas att dessa tips hjälper dig att hantera golfnervositet och prestationsångest. Kom gärna med egna tips och erfarenheter som har hjälpt er på banan!

1 gillning

Just NLP har jag inte hunnit använda men har tänkt… Många gånger… Att testa det för ungefär det du beskrev.

Annan AI /maskininlärning har vi utvecklat och utvärderat men i slutändan har vi uteslutande valt att skeppa stokastiska lösningar då dom varit billigare, bättre och pålitligare. Men för nya/okända problem är det ett riktigt bra hjälpmedel.

Sen är väl frågan vad som skall kallas för AI rent generellt. Rent tekniskt faller ju även dynamiska stokastiska modeller in under det samt rena expertsystem. Isf blir frågan hur vi använder datorer för att kunna utföra handlingar autonomt och då växer användningen ganska drastiskt.

Om. Om jag någonsin skulle använda dessa monstrositeter alls är frågan.
Ett filosofiskt och principiellt nej alltså.

CGPT? Inte alls.

Att kunna använda AI till sin fördel (i olika former) kommer snart vara relevant för att kunna utöva din yrkesroll effektivt. Speciellt inom IT förstås. Använda AI för att snabbt generera kod som du bara övervakar och kontrollerar/testar som människa. Har redan hört från flera håll av erfarna programmerare hur man kan använda AI för att snabbt få ett hum om en ny teknik för att lära sig plocka ut godbitarna. T.ex “hur programmerar jag en molneffekt i ett datorspel” eller vad som helst.
Eller för att enkelt skriva ett end user agreement utan advokat. Eller bara ha en advokat som ser över det sen.

Kanske för att lära sig något om golf som Batigolf föreslog.

Microsoft bing kommer snart släppa en chat som kan göra rätt makalösa saker. Linus Tech Tips körde en grej för ett tag sen: Our Biggest Sponsor Pulled Out - WAN Show February 10, 2023 - YouTube och om du vill hoppa in till det smaskiga så klicka direkt på Our Biggest Sponsor Pulled Out - WAN Show February 10, 2023 - YouTube istället.

Detta är bara början.

… och jag är hopplöst ute.

Once upon a time, in a world that was rapidly advancing with new technologies, there was a guy named Jornhona. Jornhona was a man who had always been skeptical of the rapid changes taking place around him. He had never been one to believe in the hype of the latest technology, instead preferring the simplicity of the old ways.

However, as time passed, Jornhona found himself increasingly out of touch with the world around him. He was no longer able to keep up with the latest developments, and felt as though he was falling behind. He could see the younger generation embracing new technologies with ease, while he struggled to keep up.

One day, Jornhona was walking through the city streets when he stumbled upon a strange object lying on the ground. As he picked it up, he suddenly found himself transported through time, back to his younger years. Jornhona was initially thrilled to be back in a time when he felt more at home. However, he quickly realized that he was still the same person, with the same beliefs and opinions.

As he moved through time, Jornhona began to see the world around him with fresh eyes. He saw how much things had changed, how much technology had advanced, and how much the world had become interconnected. He began to understand that his refusal to embrace the latest technologies had left him behind, and he felt a sense of loss and regret.

As Jornhona moved through time, he became acutely aware of his own aging. He saw how his hair was turning gray, how his skin was wrinkling, and how his body was slowing down. He began to understand that he had been caught up in time, and that he was no longer the young man he once was.

Finally, Jornhona found himself back in the present day. He looked around at the world, and saw how much had changed. But this time, he saw it with a different perspective. He realized that he had been wrong to dismiss new technologies as a passing fad. He now understood that they were here to stay, and that he needed to embrace them if he wanted to keep up with the world.

In the end, Jornhona realized that he had missed out on so much by being closed-minded. He saw how much the world had to offer, and how much he had been denying himself. And so, he resolved to embrace the future with open arms, and to never be caught up in time again.

[chatgpt input: write a novel about how a guy called jornhorna was caught up in time and realized how old he was without belief in the society]

1 gillning

… och med en modern automatisk översättning:

En gång i tiden, i en värld som snabbt utvecklades med ny teknik, fanns det en kille som hette Jornhona. Jornhona var en man som alltid hade varit skeptisk till de snabba förändringar som ägde rum runt honom. Han hade aldrig trott på hypen med den senaste tekniken, utan hellre föredragit enkelheten i de gamla sätten.

Men allt eftersom tiden gick, befann sig Jornhona alltmer ur kontakt med världen omkring honom. Han kunde inte längre hänga med i den senaste utvecklingen och kände sig som om han halkade efter. Han kunde se den yngre generationen anamma ny teknik med lätthet, medan han kämpade för att hänga med.

En dag gick Jornhona genom stadens gator när han snubblade över ett konstigt föremål som låg på marken. När han tog upp den fann han sig plötsligt transporterad genom tiden, tillbaka till sina yngre år. Jornhona var till en början glad över att vara tillbaka i en tid då han kände sig mer hemma. Han insåg dock snabbt att han fortfarande var samma person, med samma övertygelser och åsikter.

När han rörde sig genom tiden började Jornhona se världen omkring honom med nya ögon. Han såg hur mycket saker hade förändrats, hur mycket teknologin hade utvecklats och hur mycket världen hade blivit sammankopplad. Han började förstå att hans vägran att ta till sig den senaste tekniken hade lämnat honom bakom sig, och han kände en känsla av saknad och ånger.

När Jornhona rörde sig genom tiden blev han akut medveten om sitt eget åldrande. Han såg hur hans hår blev grått, hur hans hud skrynklade och hur hans kropp saktade ner. Han började förstå att han hade kommit ikapp i tid, och att han inte längre var den unge man han en gång var.

Slutligen fann Jornhona sig själv tillbaka i nutiden. Han såg sig omkring på världen och såg hur mycket som hade förändrats. Men den här gången såg han det med ett annat perspektiv. Han insåg att han hade haft fel när han avfärdade ny teknik som en övergående modefluga. Han förstod nu att de var här för att stanna, och att han behövde omfamna dem om han ville hänga med i världen.

Till slut insåg Jornhona att han hade gått miste om så mycket genom att vara sluten. Han såg hur mycket världen hade att erbjuda och hur mycket han hade förnekat sig själv. Och så bestämde han sig för att omfamna framtiden med öppna armar och att aldrig fångas upp i tiden igen.

En gång i tiden fanns det en man som hette Jornhona. Han hade aldrig trott på teknikens mirakel och hade alltid hållit sig till det gamla sättet att leva. Han kände sig trygg i sin vardagliga rutin och trodde att det var det enda sättet att leva.

Men med tiden började samhället förändras allt mer och allt snabbare. Jornhona kunde inte förstå de nya teknikerna och den nya världen som omgav honom. Han kände sig utanför och frustrerad över att inte kunna förstå vad som hände runt omkring honom.

Alla runt omkring honom verkade ha accepterat de nya teknikerna och förändringarna som de förde med sig. De kunde anpassa sig till nya saker och hantera allt som kom deras väg. Men Jornhona kunde inte hänga med, och han blev alltmer bister och arg.

Han såg hur samhället förvandlades till något som han inte längre kände igen, och hur teknologin och datorerna tog över alltmer av människors liv. Han förstod inte hur allt fungerade och han kände sig isolerad och ensam.

Med tiden började Jornhona känna sig alltmer utanför. Han märkte hur hans hår började gråna och hur hans hud började åldras. Han kände sig ledsen över att inte kunna hänga med i utvecklingen och att inte förstå det som var så självklart för alla andra.

Till slut insåg Jornhona att han inte längre kände igen sig själv. Han insåg att hans gamla sätt att leva hade gjort honom ensam och att han hade missat mycket av det som livet hade att erbjuda. Han insåg att han måste ta tag i sitt liv och anpassa sig till det nya samhället.

Så Jornhona började lära sig om de nya teknikerna och de nya sätten att leva. Han lärde sig att använda datorer och smartphones och upptäckte nya sätt att umgås med människor. Han blev mer social och började träffa nya vänner som delade hans intressen.

Till slut insåg Jornhona att livet var för kort för att stänga sig inne i sin egen värld. Han insåg att det var viktigt att anpassa sig till samhället och att ständigt lära sig nya saker. Han blev en bättre version av sig själv, och insåg att hans gamla sätt att leva hade hindrat honom från att uppleva allt som livet hade att erbjuda.

image

1 gillning

“Det är omöjligt att förklara med en mening varför Stefan är så mycket bättre än Albert på golf eftersom det beror på en mängd olika faktorer, inklusive träningsrutiner, teknik, mentala aspekter och naturlig talang.”

Efter att ha testat ChatGPT en halvtimma kan jag lova att den int ekommer konkurrera ut människor, den vägrar prata om sex eller droger.

En R-rated version kan nog på riktigt påverka samhället.

1 gillning

Vet det var nån som ville jämföra den här sortens ai med miniräknare. Om så vore hade inte jag varit kritisk till det hela. En miniräknare har varken agenda eller algoritmer.
Ai liknande chatgpt är enkel att styra för den som vill. Inte svårare än en social platform eller sökmotor.
Ingen vettig människa vill ha styrd info eller styrda resultat.
Bara ett av alla förbehåll jag har emot liknande prylar.
Att låta algoritmer sålla information bara för att du är för lat att hitta sanningen.
En annan är ansvaret för eventuella fel ai kan göra.
Jag må framstå som teknikfientlig för lättledda individer kanske, men teknik som ersätter mänsklig eftertanke har jag svårt att se vinsten med. Lätt att se nackdelar dock…

3 gillningar

Förrutom att skriva romantiska noveller åt mig, så kallad Fan fiction, försökte jag få den att lösa lite linuxproblem, tex att resiza “/” partitionen. Den kom ganska nära men missade hela tiden ordningen hur den skulle köra scripten vid boot för att inte bero på att “/” var mountad. Även på dessa tekniska grejer blev det cirkelresonemang och problem.

Misstänker den får exakt samma problem även i vanliga saker och att det måste försöka tränas ut, men risken är att den tränat in sig på felaktigheterna. Vi får se. Skall testa den övningen igen om en månad eller två för att.

På IRC hade vi en gång en snubbe som skickade in två bottar, dom var tränade med massa traditionell litteratur och annat. Efter en vecka var dom porrskadade och pratade bara om hur dom skulle göra det ena och det andra med varandra och alla andra i världen, dom hade även blivit systrar och hade extrema perversiteter. Sen fick han plocka ner dom.

Inte lätt att drifta en AI över tid utan att lägga sig i som människa, och varje gång blir den antagligen dummare rent objektivt. Får väl se om Chat GPT och liknande tjänster klarar sig på sikt.

1 gillning

Mellolåtskrivarna måste gråta :smiley:

1 gillning

1 gillning

De är ju AI. Vem fan heter G-son annars.

Idag användes ChatGPT framgångsrikt för att generera avsnitt för reklamutskick. Fantastiskt roligt att göra sånt jobb utan att behöva göra det själv.

Perfekt till saker ingen kommer läsa ändå, eller hur menar du? :wink: