Det finns idag klockor och förmodligen även appar som agerar caddie och föreslår klubbval utifrån vilket avstånd man har till hål. Klubbförslaget baseras på slagstatistik från föregående ronder, en insamlingen av data som är helt enligt regelboken. Frågan är dock om själva klubbförslaget är tillåtet?
Har jag förstått det rätt att det är tillåtet att ha med sig en papperslapp med sina slaglängder men om man istället förfinar funktionen och snabbar upp den genom att låta en apparat hantera detta så blir det förbjudet?
Låter inte detta väldigt bakvänt och som att regelboken inte hänger med i utvecklingen eller hur tycker ni? Är också märkligt om den ledande klocktillverkaren säljer en produkt som har otillåtna funktioner, en funktion som dessutom inte verkar stängas av när användaren aktiverar tävlingsläget?
Jag tolkar det som att det är tillåtet att appen föreslår klubbval baserat på avstånd, och endast avstånd!
Den får t.ex inte ta i beaktande om du står i en uppförs/nerförsbacke (och alltså behöver mindre/mer loft för att nå fram).
Sen är det ju en stor gråzon var man ska dra gränsen…kommer t.ex statistiken från exakt det hål man spelar, så att den baseras på det hålets topologi (tolkar jag som inte godkänt)…eller är den ett medeltal av alla rundor på alla banor (tolkar jag som godkänt).
Hittade ingen “clarification” gällande detta hos randa.org, utan det mesta handlade om greenläsning och hjälpmedel där, typ vattenpass
Absolut, menade bara att man slipper momentet med att kika på lappen med sina slaglängder men förstår att de kanske vill behålla en del av tjusningen med att göra sina egna klubbval.
Klockan kan innehålla statistik från massvis av tidigare ronder och föreslår då den klubba som statistiskt fungerar bäst så helt klart kan det vara en stor fördel istället för att jag väljer på känsla.
Kanske är jag som kopplade ordet “läge” till enbart avståndet och därmed tänkte att klockans funktion är förbjuden.
Som du skriver kan det väl “läge” förutom avstånd också innebära hur gräset är, lutning m.m. Klockorna brukar väl ha ett tävlingsläge som stänger av just avstånd baserat på lutning så den kanske är tillåten trots allt.
Vet faktiskt inte hur statistiken hanteras av klockan, det är data från tidigare ronder.
Har själv aldrig sett att min klocka delar upp slaglängden för en viss klubba baserat på hål, gissar att snittet är för alla slag med den klubban. Nu har jag dock ingen caddiefunktion i min klocka så det kanske har ändrats i moderna klockor.
Jo man det förstod jag, men frågeställningen var ju om det var tillåtet, och det skulle det ju INTE vara. För appen rekommenderar ju en klubba, kanske en klubba du inte skulle ha valt med dina data tillhands. Det var lite så jag menade.
Jag har mina data i huvudet, och skulle det blåsa lite emot samtidigt som det är 5m uppför är det krassa bruttomåttet i meter en helt annan sak som ett rekommenderat mått som slaget de facto skall slås.
Så, en digital caddie.
Sen kan man ju ändå ,tycka att det är lite märkligt såklart då en rutinerad caddie som kan dina mått med största säkerhet skulle hjälpa dig minst lika mkt, och att ha en caddie, är det olagligt?