Byta stål till grafit i järnen?

Moderatortanke: gå inte överstyr i ert pennfäktande. Ok? :slight_smile:

1 gillning

Jag blir lite bestört när man är till synes överens om hur en faktor påverkas av andra och när man då presenterar en konsekvens så blir den brutalt nedhuggen.

Jag kan misstolka… jag är inte perfekt varesig i tanke eller skrift.

Min poäng är tämligen enkel och eftersom ditt svar förbryllade mig så läste jag upp mig på Wishon.
Han skriver det inte rakt ut man tillstår att en fitter inte bara tar ett resultat utan att kontrollera det grundligt.

I min värld finns det teoretiska beräkningar att göra om specen är off the chart (= långt från det man fick och började med).
Detta främst för att man vet, som du påpekat tidigare, att det inte är många som faller så långt utanför mallen.

Ex. D9 är enkelt.
Den vanligaste anledningen att landa där (och Wishon fitting-teknik) bygger på att man viktar huvudet tills det börjar kännas för tungt. Därefter backar man lite och kommer fram till ett resultat.

Det finns många delar i svingen och det är egentligen bara den sista (närmast före bollträff) som pockar på en huvudtung spec.
I andra delar är det främst tot.vikten och skaftets böj som ”känns”.

Alltså, om det är skaftets böj eller tot.vikten man triggat genom att vikta till D9 så kan man på ett bättre sätt få ut samma effekt genom att ändra det som faktisk bör ändras.
OCH, gör man det så har man vunnit en klubba som är i bättre, rimlig eller vanlig balans (välj ord själv).

Egon

1 gillning

Det finns säkert en massa forskning om vad som är fysiskt möjligt att svinga med. Om de sen ger något är kanske en annan sak. Det beror förmodligen på om den som forskat har kunskapen till att göra korrekta slutsatser.

Om du vill kalla det praxis så är det fine by me.
Skillnaden i vilken stämpel man sätter på det drabbar bara de som hellre tittar på ett ord.

De som vet vet… och om man vill öppna religionsdörren på vid glänt så ser man att det finns en gemensam gud i bakgrunden.

Som sagt, det som är framtestat genom årtionden håller sin rättmätiga plats i kedjan och vill man inte lita till det så slipper man.
En spann med hål är lika dålig på att hålla vatten nu som då.

Egon