En annan tanke är att man kanske borde träna med tyngre klubbor och tävla/spela med lättare. Det är i princip omöjligt att helt frilägga en sving och träna muskler på bänken. Lite som att försöka slå drivern 400 meter på rangen och hålla igen på tävling till 300 meter.
Hur ska jag svara på det här?
Du citerar reklam och förstod inte vad jag skrev om.
Stål är stål och grafit är grafit.
Ett meshnät av stål eller titan (TiNi) gör inte att grafitskaft blir något annat.
”Smälta samman” ”stålets stabilitet”?
Det finns stålskaft som är softa …
Det finns grafitskaft som är stiffa.
Stål har ingen egen ”stabilitet” som behöver motsäga grafit.
Nej, det din reklam inte säger är att steelfiber har en profil som liknar TT DG. Det betyder framförallt att den har en stiff tip. Det är också stiffare overall och grafit brukar vanligtvis ha softare overall och def. soft tip.
Så… steelfiber spelas ”stiff to flex” vilket är en medveten konsekvens av den styvare profilen.
Alltså Praktiskt:
Har du jämfört grafitskaft flex mot flex så är det en no-brainer att du tycker steelfiber är ”stabilare”
Har också tänkt den tanken… men det funkar inte.
Musklerna utför inte svingen på det sätt som man tror. Det skulle möjligen kunna gå att öka på hastigheten enl. ovan metod men att orka svinga kräver en ökad allmän styrka vilket du enklare skaffar med annan träning.
Detta är min åsikt men det ska understrykas att de flesta (faktiskt alla) tränare som figurerar inom golf (som jag hittat) säger samma sak.
Ben Hogan hade en träningsklubba (trä) som var hålborrad och fylld med bly, och som användes just för att öka styrka och swinghastighet.
Nuförtiden har kännedomen om fysiologi och träningsmetoder utvecklats enormt, och tillsammans med Trackman och liknande så blir framstegen mätbara på ett sätt som inte fanns tidigare. Träningsredskap typ det som Hogan använde är nog inte relevant för proffsen idag, men för oss som aldrig styrketränar kanske det kan vara bra
Nje håller inte riktigt med dig här i din konklusion steelfiber är ett härdat grafit
Sen jämförde jag flex mellan steel steelfiber å grafit. skillnaden mellan sreel å stellgrafit samma flex var steel tyngre men ett mer samlad träffbild .
Skillnaden mellan grafiten å steelgrafiten var att grafiten passade mig fick en mer konsekvänt bollträff
Sen skillde det i carry mellan dessa 3, men jag var mer ute efter en mer konsekvänt träff dit jag försöktexsijta mot…funkade ibland
Steelfiber är ett grafitskaft förstärkt med stål. Att kalla det grafitskaft är lika fel som att kalla det stålskaft.
Att jag föredrar steelfiber framför grafit är den uteblivna vridningen vid tveksam träff. En tåad träff med rent grafit kan få bladet att vrida sig rejält jämfört med ett stålskaft där det vill vridas i handen istället.
Steelfiber har den känslan som stålskaftet har samtidigt som böjprofilen är som grafit. Som jag upplever det är det det bästa av två världar. Rekommenderar verkligen den som går i grafittankar att prova.
Men sluta nu…
Det här är löjligt!
Vad du upplever är en sak och det Forza pratar om är inget som faktiskt säger något om materialen eller dess förutsättningar.
Jag har inget att säga om vad ni tycker… det är all fine men när ni försöker framlägga det med felaktigheter så blir det, återigen, löjligt.
Måla inte mig som en bad guy här,…
Det spelar ingen roll hur mycket ni skriver… för ni snackar trosuppfattning här.
Ni är båda trevliga killar, men det hjälps inte om ni inte slutar försöka försvara er tro.
Ni får kalla skaftet vad ni vill men det är ett grafitskaft. När man tänker på ordet ”grafit” så handlar det om vad skaftet är uppbyggt av. Det är det vi kallar grafit i folkmun och således är det ett grafitskaft.
Sen… det finns ingen ”profil” på grafit som är allrådande. Steelfiber har en ”DG profil”… och det för att aerotech ville göra dem så. De ville efterlikna stål och då tar man det bästa eftersom den profilen har visat sig funka i årtionden.
Skillnaden mellan ett steelfiber 95 och ett DG sl är mindre än mellan DG sl och KBS tour 90.
Vad du fick ut i din fitting har föga med vad jag pratar om.
Jag har inte öppnat munnen om hur skaften funkar eller känns. Jag pratar bara om material.
Grafit är inte stål och stål är inte grafit.
Om skaft modell steelfiber hade varit omhöljt av titan så hade du aldrig tänkt tanken att jämföra dem med något så suspekt som titanskaft.
Fyi. Kuro kage TiNi finns som skaft till järn.
Aerotech stealfiber rent profilmässigt (95)om jag minns rätt…“liknande” DG sägs det men inte riktigt beroende på mätmätod.
Aerotech stealfiber har dubbel gångjärn som inte går att upptäcka med frekvensprofilering. DG har inte det. Rent swingmässigt kanske det inte spelar någon roll.
125 wedge skaft? har spelats med en kort stund, något saknades.
75ss? fairwaywood kanske det av grafit skaften som lirats längst med. Dubbelgångjärn om jag minns rätt. Ett bang for buck skaft?
Är inte redo för lättlätta skaft än…
Aerotech säger själva att man max bör gå ner 20g i skaftvikt (ca. 2swp) OCH naturligtvis kompensera i balans för detta.
Det är deras rek. och självklart är det bl.a därför som de erbjuder allt från lättlätt till tour weight.
Oavsett vad användare av skaften förstår ang. deras konstruktion, så är det ganska uppenbart att de tänkt sig att ”stål” is da shit så därför gör vi ett grafitskaft som tar sikte på stålets bästa egenskaper.
Sunt, smart men också i praktiken dyrt OM de inte får ut mer än ett stålskaft.
De säger sig få, jag behagar att tro dem men jag vet inte.
En haltande jmf iofs.
För skaftets vikt är det ju inte jakt på i sak, skaftet är ju en del av klubban som en enhet, och skaftets vikt påverkar ju hela klubbans funktion.
Du kan (eller kan kan man ju om man kan tillverka det) använda ett skaft som väger 10 gr och hoppas att det får en den funktion som eftersträvas.
Klubbhuvudets vikt måsteväl upplevas som vansinnig?
Det måste man kompensera på något sätt, antar jag?
10g skaft är inget tekniskt problem eftersom ett skaft tillverkas med klubbhuvudets vikt i åtanke avs. styrka/motstånd.
Ergo, flexet kommer spelas true.
Balansen blir däremot helt galen.
Om nu 10g skaft skulle vara en teknisk möjlighet att tillverka så finns det 2 saker att göra för att hitta balansen.
Sätt på ett grepp som väger 10g
Ta bort vikt från huvudet motsv. minst 12g.
Det roliga med att du gör ex. är att alla fattar hur crazy det skulle bli.
Men…teoretiskt skulle den landa runt C1 och det är ”bara” 7-11 punkter från ”normalt”… men när någon, faktiskt härinne, svär över att D9 is da shit … så är det lika crazy åt andra hållet.
… go figure.
Sen finns det massor av saker att ta hänsyn till om man ändrar huvudvikt… men det är en annan sak.
Om man inte kompenserar den låga vilken kommer väl förhållandet att bli helt galet, antar jag?
Det är väl inte för inte som man sätter vikter i grepp mm?
men som svar på den direkta frågan, det är väl inget MÅSTE, men jag gissar att det kommer att bli en ganska svårbemästrad produkt, för de allra flesta.