Jag har en tanke kring att eventuellt bara byta klubbhuvudet (men behålla skaftet) på en av mina wedgar.
Några frågor:
Kommer ett nytt klubbhuvud att passa till skaftet? Jag har en Vokey SM6 wedge med Project X skaft där jag funderar på att köpa ett separat nytt SM9 klubbhuvud och montera på befintligt skaft. Kommer det att passa, eller finns det risk att Titleist micklat med infästningsdimensionerna på klubbhuvudena de senaste åren? När jag mäter skaftet precis ovanför ferrulen är skaftet 0.370", men det kanske smalnar av och är 0.355" längre ned där klubbhuvudet skall sitta?
Är det bara att försiktigt värma hoseln med en brännare och dra, så släpper limmet? Funkar alla epoxi som är använda till golfklubbor så att de släpper när man värmer, eller kan det krångla på något sätt?
Är det troligt att man kan rädda ferrulen, om man är försiktig med värmningen? Något att tänka på i så fall?
Gasolbrännare.
Börja så långt ner på hoseln du kan och värm runt om.
Vrid, värm igen, vrid. Ferrulen bör klara sig galant.
Väg huvudet du har plockat av och jämför med det du ska sätta dit. Några gram (2,3) märker du inte skillnad på.
Ser inte huvuden framför mig men hosel borde vara rätt lika avs. längd. Bara att ha ferrulen som guide på hur långt skaftet ska ner.
Rengör skaft med sandpapper, handla epoxi på biltema och limma ihop. Torka rent med en preppad rengöringsduk… typ, fönster eller allrengöring. Låt stå.
Kan utveckla biltema-spåret.
Epoxin därifrån fungerar “bara” på stålskaft eftersom den kräver lite mer värme för att släppa om du vill byta igen. Den är high impact…
Annars så kostar det inte skjortan att köpa från Nordica golf som ”köpt upp” gamla hireko… på nåt sätt.
Golfsmkth och Golfworks verkar inte vara tillgängliga för svensk marknad… nåt licensavtal kanske?
Wilprod finns också.
Är ett skaft av en specifik modell exakt likadant i alla klubbor i ett set, alltså med den enda skillnaden att de är kapade i butt-ändan? Eller är de kapade även i tippen?
I praktisk tillämpning: Om man exvis har en överbliven järntrea men inte använder och råkar skada sin järnåtta… är det då bara att kapa järntreskaftet till rätt längd och sätta i åttan?
Nej, … eller Ja.
Generellt… typ 99,9% av fallen:
Skaft kapas både i huvud och greppända. Detta för att vikten på huvud är olika (7g progression). … och en lättare vikt påverkar skaftets böj mindre.
Det säkraste är att kolla upp aktuellt skaft hos tillverkaren men är det taper tip så är det bara kapning i butten.
Är det däremot parallell tip så ska åtminstone Dynamic Gold (R300,S300,osv) kapas både i tippen och i butten, och jag gissar att detta gäller dom flesta tillverkare.
Nja… Jo, visst är det så men…
Taper tip kan tippas men det är meckigt. För att få exakthet så gäller det att frekvensmäta resultatet.
Parallell kan man också frekvensmäta för exakthet men den tip trim (guide) som finns stämmer.