Byta klipphöjd?

Vid en scramble så var regeln att man skulle markera och placera inom ett scorekort. Då uppstod en diskussion om huruvida det var tillåtet att byta klipphöjd. Dvs, om bollen t ex ligger i semiruffen är det då tillåtet att lägga den på fairway om det är inom ett scorekort?

Scramble har väl inga speciella regler men situationen kan ju även uppstå om det råder lägesförbättring. Jag har försökt läsa i reglerna men hittar inget som hindrar att man byter klipphöjd. Samtidigt har jag erfarna golfkompisar som med bestämdhet hävdar att det inte är tillåtet.

Någon som vet?

Scamble täcks inte av golfreglerna. Så det finns inget officiellt svar.

Om tävlingsledningen för, ursäkta, tramstävlingen bestämt att man inte får byta klipphöjd så gäller det.

Hos oss brukar man inte få göra det.

Ett råd för tävlingsledare. Undik att vara TL på scramble, det kommer ALLTID bli frågor som inte kan besvaras med golfreglerna.

1 gillning

Hade jag varit TL på en scramble hade jag sagt att byte av klipphöjd INTE är tillåtet.

Nu var ju frågan inte gällande scramble utan rent allmänt.
Undertecknad är också nyfiken på svaret.

Frågan gällde vid scramble.

Tänker du på om det är lägesförbättring på banan vid vanligt spel?

Det var väl precis scramble det gällde?

Låt mig ge ett tips kring scarmble. Det är bättre att köra så här:

Bollen man väljer att använda spelar man som den ligger, alltså utan att lyfta och placera. Övriga bollar droppar (inte placerar) man så nära ursprungsbollen som möjligt.

Detta gör att man åtminstone har lite fördel av att träffa fairway, och man ibland får göra ett spelstrategiskt val mellan en boll på fairway och en boll längre fram i ruffen. Kör man med placering av bollarna är det ju ofta en fördel att ligga i ruffen, då man med lite arbete i princip kan “pegga upp” bollen på nån bra tuva så att det går att slå driver från alla lägen.

2 gillningar

Sen står du där med ett spelfält som alla är vana vid vanlig scramble där man gör som man vill och har kul…

Tråkig spelform för alla inblandade. Foursome/Greensome blir riktig golf, varför inte köra det? Går även mycket snabbare.

Jag trodde jag var tydlig, men uppenbarligen inte. :slight_smile:

Ja, jag vet att scramble inte har några officiella regler. I dom korta regler som var skrivna för tävlingen stod inget om klipphöjd, men det är ju mycket annat som inte står i instruktionerna för en scramble, i mångt och mycket använder man ju dom vanliga reglerna.

Därav min fråga om vad som gäller för lägesförbättring. Den situationen påminner om vad som är brukligt i scramble, nämligen att bollen markeras och placeras inom ett föreskrivet avstånd. Därför är det intressant att veta vad som skrivs om det förfarandet i regelboken. Om jag förstår rätt så är en lägesförbättring en lokal regel (oftast tillfällig) och den finns i något appendix som en exempeltext om hur den lokala regeln skall utformas. Jag har där inte sett någon om klipphöjd, men kanske har jag missat något.

Så min fråga kvarstår, var står det att man inte får bytta klipphöjd vid lägesförbättring? Om det är tillåtet vid lägesförbättring borde det vara tillåtet även vid en scramble - såvida inte TL explicit har förbjudit det.

Låter detta logiskt?

Och för att ta diskussionen om scramble. Att det inte är “riktig” golf är nog alla medvetna om - och det är väl det som gör det så populärt! Som omväxling till det vanliga “harvandet” uppfattar nog de flesta det som en kul spelform. En 4-manna scramble kan ju verkligen skapa en “vi-känsla” i “laget” som är svår att uppnå i andra spelformer. Jag har sett såväl erfarna plushandcipare som nybörjare med 36 jubla över sänkta chippar och puttar och antalet ryggdunkningar och skratt brukar vara betydligt fler än på en vanlig poängbogey.

Foursome kan nog vara ett alternativ på hemmaklubben men har man betalat full greenfee vill nog de allra flesta slå mer slag än vad man normalt får göra i foursome (och greensome). Dessutom är ju dessa spelformer som ökar pressen på den enskilde spelaren. Att slå out eller duffa en chip i en foursome är sannerligen ingen fest! Scramble har omvänd effekt, det minskar pressen på den enskilde och ett dåligt slag glöms lätt bort. Något som många (men inte alla) uppskattar och gör det “skoj”.

Det kan låta som jag älskar scramble men så är inte fallet, men nog har det sina fördelar.

1 gillning

Absolut, bara tråkigt att det skall behöva ta 6h

Ja, tidsåtgången är ett problem även om det var länge sedan jag var med om en 6-timmars. En scramble tycker jag måste få ta lite tid, det är taktiksnacket, läsande av puttlinjer mm som gör att det blir kul. Om man raskar på, då är lite av grejen med scramble borta.

Har googlat en del på lägesförbättring och i samtliga fall som kommit upp så står det något typ detta:

När en spelares boll ligger på del av spelfältet som är klippt till fairwayhöjd eller lägre får spelaren ta lättnad utan plikt. Bollen får lyftas och rengöras. Innan bollen lyfts skall spelaren markera dess läge. Efter att bollen lyfts skall den placeras på en punkt på spelfältet inom ett scorekort från dess ursprungliga läge, dock ej närmre hål.

Alltså skulle det vara tillåtet att t ex gå från fairway till foregreen, eller från fairway till semi-ruff, om man så önskar.

Inte någonstans såg jag en skrivelse om att man måste ligga kvar på samma klipphöjd.

En kul variant av scramble är bloodsome, åtminstone i måttliga doser.

Varje åker vi fyra gubbar på en vår- och en höstresa. En av de givna inslagen är en niohålsmatch om markservicen i stugan en kväll. Formatet är då att man spelar de nio hålen med tvåmannascramble på hål 1, 2, 4, 5, 7, 8 och bloodsome på hål 3, 6 och 9.

Bloodsome är alltså att motståndarlaget efter värje slag väljer vilken boll som skall användas. Det tar tid och blir dråpligt, förvirrat, spännande och väldigt ovisst. Fantastiskt roligt!

2 gillningar

Tyvärr ett problem, men det som slår mig, eller som jag undrar över är ju att det man sparar i tid måste täcka upp de längre tiderna för läsning mm. Det är ju aldrig letande av boll, alla vet direkt hur långt det är. Efter första putten vet man ju hur det faller mm osv. Sent i rundan kan det ju tom vara så att man MÅSTE ta någon specifiks spelares boll, alla behöver inte ens slå ut.
Jag tycker att det är märkligt att det tar såpass lång tid som det faktiskt gör rent ut sagt.

1 gillning

Att DET tar tid förstår jag!

Grejen med scramble är att det blir aut. lägesförbättring överallt på spelfältet. Det begriper alla och det borde därför vara tillåtet att byta underlag om man har chans till det.
Det ingår ju i spelreglerna.

Rättvist för alla finns inte och är det orättvist att någon som precis missat foregreen har chans att byta underlag medan en som missat med 20m inte kan det?
Den ”orättvisan” finns då bara i en ologisk människas ologiska hjärna.

Egon

Att det tar tid att spela scramble har med spelreglerna att göra.
Man slår lite färre slag i snitt vs om man spelar bästboll men det är spelförfarandet som tar tid.
I en bästboll så går man till sin boll och är redo att slå när det är ens tur. I scramble så tvingas man vänta på sin medspelares ankomst till den valda bollen. Startsträckan vid slagtillfället blir också längre eftersom proceduren inför ett slag inte kan samköras.

Går man på par så är det ca. 154ggr det här upprepas/boll och då sekunderna tickar iväg så blir det många minuter som också blir timmar.

Egon

Härligt att vi är överens! :slight_smile: