Går och går… vet inte om vi äger copyright på det precis. Man kan alltid ta in sina egna inlägg gissar jag. Dessutom är det inte samma databas alls, så då får man konvertera inläggen och nej, där tar det slut eftersom det inte är värt det. Vi ser framåt!
Citeringen funkar förresten inte om man citerar inlägget direkt ovanför eller bara citerar inlägget och inget mer. Den rensar det själv. Går att ändra men jag tycker ändå det är rätt logiskt så beror på hur långvarig förvirringen blir =)
Gällande design/layout (speciellt på mobil) så ge oss nåra dar… vi köpte den här domänen för typ ett dygn sen och började med serverinstallationen för 22h sen… det var inte meningen att det här skulle va full speta direkt även om jag förstår att man är mån om att dra på direkt (vilket kanske är en bra grej).
Ursäkta svajigt svar tidigare. Plattformen är discourse (inte att förvirra med discord) ett open source-alternativ till forum som kör mot en postgres-databas på en server stefan hjälper oss med. Backups görs en gång var sjunde dag tills vidare. Domänen äger jag men kommer att dela mitt login med stefan, likadant får han dela backup med mig. Ingen skall sitta på allt. Vi kommer finansiera domän och server (disk egentligen) med någon form av donation, kanske patreon är ett alternativ. Både jag och stefan har vana (tja, jag har viss vana, stefan är proffs) på att koda för webben så vi kan förmodligen lösa småskavanker.
Vi är båda av inställningen att en effektiv organisation hålls liten men det finns alltid plats för moderatorer och annat. TL’s blir nästan per automatik moderatorer för att hålla i träffar effktivt exempelvis. Om någon känner en plats som kan fyllas så är vi absolut öppna för det.
Det kommer inte vara någon ekonomisk vinning i att driva sajten utan det är som sagt för löpande underhåll. Skulle det finnas ekonomi utöver det så lägger vi det på träffar, prisbord eller annat av forumet beslutat ändamål.
För er som vill vara med och bidraga rent ekonomiskt har jag satt upp en patreon där man kan ge allt från 10kr/månad om man har råd och lust.
Pengarna går till domänavgifter, smtp-konton, hårddisk, server och sådant i första hand. Tänkte det är lättast att sköta det via patreon så det blir öppet hur mycket vi får in.
Kan rekommendera en liten summa nåra månader och sen ta bort prenumerationen annars, du får ju epost när det dras så du glömmer det nog inte. Tror det utöver de 5% patreon vill ha dras 70 öre per transaktion om det väger in hur du vill göra.
Edit: annars tar ju utvecklarna gärna en öl i stockholm nån gång i sommar
Redan nu börjar åtminstone jag känna att det vore bra att ha kanske max 20 inlägg per sida. Om någon tråd blir riktigt lång kommer man få scrolla som en galning annars.
Jag tror även det vore snyggare med en något grövre linje mellan varje inlägg
Absolut, det är en css-fråga och vi sitter just nu och studerar hur vi på rätt sätt skall få vårt eget stuk på sajten. Inkl mobil etc.
Den hoppar till senaste inlägg automatiskt så du kommer snarare få scrolla uppåt för att se gammal bös. Detta är ett mer interaktivt forum så du kan glömma sidnumreringar for good and bad. Oändliga diskussioner typ “idag-tråden” bör kanske styckas upp om man vill få gamla inlägg mer överskådliga.
Forumet är mer inriktad på levande kommunikation snarare än nostalgi om man kan uttrycka sig så. Men med tiden lär vi oss hur man kan göra mer effektivt!
Ett tips om man vill behålla länkar till gamla inlägg är (förmodligen) att bokmärka dem, har inte själv kollat så noga på den featuren.
Jag har också stört mig på bredden i mobilläget. Har kollat på hur man fixar det rent kodmässigt i css:en men frågan är hur man skall rulla ut det för att inte pajja vid uppdateringar av theme eller discourse. Vad jag förstår så blir det enklast om vi forkar themet och uppdaterar det genom tex github. Men allt som kan göras utan att kräva ett manuellt steg tycker jag är att föredra så om någon har några tips så är det bara att skrika.
Har ändrat tema nu för att kunna pilla till ändring av bredd i mobil. Det har säkert dragit med sig en massa andra grejer som pajjat. För att få det gamla temat så kan ni byta under er profil till “graceful”.
Edit: Det är lite klurigt att veta vad som händer med css och sånt nu. Jag själv kör dark theme men standard skall nog slå för alla som inte overridat. Ni får gärna skicka skärmdumpar allt eftersom här i tråden.
Man kan även få dark theme genom att ställa in det i sin browser. Så om man får dark theme utan att ändra theme så är det en inställning man gör i sin browser eller i sitt os/desktop.