Som ett sidospår på dialogen runt skyltnings vara eller icke vara på golfbanan så tänkte jag att en tråd med bra och dåliga exempel på skyltning kunde vara något och även diskussioner för och emot. Kan ju också vara så att klubbrepresentanter kan inspireras både av hur skyltar upplevs och vad som funkar och inte funkar baserat på input härifrån. Kan tycka att min klubb är rätt kass på skyltning och jag upplever att “vi” anser att skyltar skräpar ner. Tyvärr behövs det påminnas om saker som många av oss tycker är vanligt golfvett tex vad som gäller om man vill kliva ut obokad på hål 10 på en 18-håls slinga och hänsyn till de som faktiskt bokat en tid. Likaså om man kliver av efter nio och går av och då passerar hål 17 och 18 och vad man får och inte får göra på dessa hål vilket inte alls är självklart för många.
Exempel på dåliga skyltar som jag sprungit på är tex skyltar vid första tee som talar om kioskens öppettider. Om man kommer till första tid och inser att kiosken inte kommer vara öppen när man kommer dit och man inte preppat för det så kan man sällan göra något åt det så skylten har ingen funktion. Det är information som man ska få på annat sätt tidigare.
Som jag skrev i annan tråd. Liten skylt vid bunker, som ber spelare kratta efter sig, är positivt. Mauritzberg (tror jag det var) har bra sådana skyltar.
Hudiksvalls skyltning mellan hål 3 och hål 4 där man ska snedda en väg och övningsgreenen är fullständigt katastrof. Medlemmar som spelat där i evigheter tänker inte på det förstås, men jag kan sätta min blindtarm på att förstagångsbesökare alltid har ett gissel med att hitta rätt där.
Skyltning är grunden för en ordning som sedan kan upprätthållas av oss alla, gemensamt.
I teorin är det kunskap och respekt som behövs men i praktiken får man nog ta till en del skyltning för att få effekt.
Utan skyltning som gör den önskade ordningen allmänt känd så blir individuella påpekanden mest bara “en grumpy’s tyckanden”.
Med skyltning så finns en bas, given av klubbledningen, och påpekanden som följer den basen är inte längre bara någons tyckande.
Jag gillar den klassiska skylten “du behöver inte laga ditt nedslagsmärke på green sålänge du lagar ett”. Den påvisar att om alla lagar ett oavsett om man bidragit med ett så bör det inte finnas några alls.
Då gillar jag mer skyltar “tack för att du krattade efter dig”
Jag har lite svårt för dom, för varför ska man åtminstone inte laga sitt nedslagsmärke.
Men visst, ibland hittar man inte sitt eget, och kan ta ett annat. Jag lagar inte sällan +30 på en runda, tyvärr…
Det där är ju bara ett försök till att med ironi och humor få folk att laga utan att jaga.
Folk tänker för mycket ”det var inte jag” och ”jag gör rätt för mig”. Greenen bryr sig inte vems nedslagsmärke man lagar och tar man 2 så kompenserar man de inskränkta ”me, me, me” som letar o letar men inte hittar o sen skiter i det.
Egon
Kommer väl med en sämre utbildning
I kombination av JAG JAG JAG
Precis. När man då ibland lagar ett antal märken medan någon i bollen chippar, så blir man (jag) lite less på hur många spelare uppenbarligen beter sig mht nedslagsmärken.
Fler skyltar åt folket!
Fast där är nog den största orsaken kassa golfare mer än hänsynslösa diton.
De jag spelar med (herrar 50+) har någon slags ritual runt green som mest liknar en skock höns. De vet inte vilken av bollarna som är deras. Addera mer logik och allt blir glasklart.
De kan inte ta ut en flagglinje utan hjälp… hur i h-e ska de då kunna hitta sitt nedslagsmärke?
Egon
Paragolf med vita käppar?

Paragolf med vita käppar?
Egon
Kan man gå upp på en green på en normal bana och inte hitta ett enda nedslagsmärke under en helg, då har man man fanimig pli på medlemmarna och gästerna.
På golfstars banor (där jag är medlem) är det rätt dåligt lagat, och på de andra banor jag spelat i år, inte mkt bättre tyvärr.
Man (jag) tar de nedslagsmärken som finns på vägen fram till bollen och dom som är i synfältet mot hålet. Men inte fan springer jag runt och LETAR efter nedslagsmärken att laga, utöver mitt eget som jag alltid vill laga.
Däremot är det faschinerande att gå bakom ett antal fyrbollar och notera ett TYDLIGT nedslagsmärke (olagat såklart) inom en radie av 2m från flaggan. Då är det minst 4 personer, eller kanske tom fler, som troligen bara skiter i det för att som du skrev “det är inte mitt, jag lagade mitt”
Det är en nackdel med att gå ut på kvällen, greenerna ser inte roliga ut
På kvällen är det än mer dåligt, men vi gick ut 9.40.
Men e bra sak var att bollen framför oss, med en junior släppte oss redan på 2an, de fick lugn och ro, vi kunde köra på. Sen var vi i ett vacuum resten av rundan, ingen som kom ikapp och vi kom inte direkt ikapp bollen framför heller.
På 17e kom “bakombollen” upp till tee när vi puttade sista putten typ.
Vet inte om det är bra eller dålig skyltning, men framför 17:e (!) hemma står det en skylt om att inte köra bil eller dra vagnar över green. Är folk verkligen så jäkla korkade att de gör det?
Jo det finns en anledning, de håller på och gör greenen större genom att klippa ut den så det är en viss skillnad på gräset på den gamla delen av greenen och den nya delen men det är ju liksom inte så att det inte syns att det är en green.

Är folk verkligen så jäkla korkade att de gör det?
Det korta svaret är JA