Bra korthålsbanor?

Jag gillar att vässa wedge - och järnspelet på roliga korthålsbanor. Var finns de bästa ni känner till? Var som helst i Sverige.

I år har jag spelat St Arilds och Frösåker. Bägge med samma gräs och klippning som resp 18-hålsbana. Frösåker har flera tee på olika avstånd och grästee. Ondulerade områden kring green och greener. St Arild har dubbla teeboxar så man kan gå 18-hål med olika avstånd. Utslagsmattor men föredömliga markeringar om hålets längd. 45-85 m.

Lanna är bra.

Men bäst är nog fasen Prinsessan på Ålands GK.

1 gillning

Stenungsund riktig bra även öijared

Här kan tjuvgolf komma in. Men åk till din egna golfbana på kvällen och kör wedgar på riktiga hål. Ta med dig bra lampor (kostar inget idag) och laga dina nedslagsmärken.

Åkargården hade oväntat mysig 9-håls korthålsbana.

Landeryds lilla är lite platt men kul design på banan med vatten i spel osv…

… likadant på Vetlanda den gången jag testade.

Problemet med alla korthålsbanor är ju att dom är korthålsbanor och vi är golfare.

Det enda man behöver lära sig med en wedge/närspel är att veta hur högt bollen flyger beroende på hur mycket man tar i, hur mycket bollen spinner/stoppar dvs roll out. Vet man det kan man avgöra om bollen studsar upp/fram eller “checkar” - rullar ut och hur många meter osv.

Du behöver inte en bana för detta, du behöver ett övningsfält med en green och stega tillbaka tills du fattar din egna flykt. Helst skall du göra det uppförs och nedförs för att huvudet skall fatta det, gör du det så kan du dina “wedgar”. Det är bara en helt vanlig bollbana.

Man behöver inte en korthålsbana och en långhålsbana för att förstå hur man slår långa och korta stoppbollar i badminton.

Jag tycker en korthålsbana framförallt är ett fantastiskt komplement för yngre och nya golfare som kan gå runt och veva dag in och dag ut utan att någon skulle störa sig på det.

Själv går jag där ibland för att träna närspel för även om hålen är 90 meter är det ganska vanligt att jag får träna chippning :smiley: Speciellt om jag kör sämst-boll-scramble med 2 bollar.

Vi skippar “varför” och återgår till Bra korthålsbanor. Tack.

Sölvesborgs 9-hålare är riktigt snygg och bra men för många 100m:are.

Tönnersjös 9-hålare har många härliga KA-hål :smiley:

2 gillningar

Nu lämnar jag förvisso topic något då det här inte är Sverige, men såhär ska en korthålsbana se ut enligt mig: https://www.youtube.com/watch?v=Qwsu-I-YSz4&ab_channel=PeterFinchGolf

Drömmer om att få spela den

2 gillningar

Frösåkers korthålsbana är bäst enligt mig.
Unduleringar och avrinningar i links-stil plus en massa teer för varje hål gör att jag gärna springer ett par varv här utan att bli uttråkad.

Jag tycker ju då att Upsalas Mellanbana är riktigt fin. Inte precis korthål, lite mittemellan. 9 hål, bara 2 hål längre än 350 m. Pay och playbanan på Upsala är inte mycket att hänga i julgranen.

Golfarenan är väl tekniskt sett ingen korthålsbana (7 par 3, 2 par 4), men är en fantastisk linksbana.

Waxholm har en väldigt trevlig korthålsbana med fina greenområden och bra bunkring. Vet inte skicket sedan Golfstar tog över Waxholm men tidigare var det väldigt bra skick.

Har aldrig spelat den. De senaste fem åren har den sett rätt trist ut när man kört förbi. Nu senast i juli såg den riktigt fin ut och jag blev riktigt sugen!

En fin korthålsbana annars finns på Kallfors, 6 hål 30-80 m med två tees vardera. Fulke design och klar ca 2019.

2 gillningar

Jag tycker faktiskt att den är klart bäst i stan. Jämfört med Söderby och Edenhof så är det “riktiga greener” på ett annat sätt.

Spelade dock Tegelberga pay n play i veckan och det var ju en riktig bana. Två par 5 och ett avslutande par 4 på 410 meter. Dogleg vänster men strängt förbjudet att gena över out of bounds. Fattar inte hur man ska göra om man inte kan skruva bollen på beställning. Jag slog ett perfekt utslag med spoon och hade ändå 200 meter mot en green som låg mellan en svacka med vattenhinder och out of bounds. Klart svårspelat.

I övrigt dock en knixig och rolig bana. Klart att standarden inte riktigt matchar en riktig 18-hålare men klart rolig att spela.

Nu tar dock min son grönt kort så nästa år slipper jag förhoppningsvis pay n play.