För min del är det ok, de spelar ju på sådana tider att jag personligen aldrig skulle befinna mig där frivilligt ändå.
Brukar spela onsdagstävling (50kr insats som fördelas beroende på deltagare men där hälften går till en säsongsfinal m middag)
Men då är det inga låsta tider, de flesta bokar in sig mellan 16-18 efter jobbet underförstått.
Så man får ibland gå med icke tävlande men det är inget bekymmer.
Gubbligan spelar nog ingen större roll för tillgängligheten, de/vi brukar ju spela vardagsförmiddagar.
Värre är ju alla mixed greensome tävlingar och liknande som låser upp banan massor av helgdagar under en säsong, det irriterade mig oerhört när jag var en sådan som arbetade på vardagar.
Gubb- (och tant-) ligan spelar hos oss varje tisdag med starttider nånstans runt 10-13. Vi har dubbla 18-håls banor och vill man spela den tiden så kommer man nog ut på nåndera bana, men vem vill/kan spela då?
Ja, det är rimligt, och nej, de ska inte betala mer Och för övrigt borde det arrangeras fler tävlingar! Skitkul grej, och det borde gå att göra större jippo av det under exempelvis golfveckan. Gävle GK var duktig på det här när jag var medlem. Exempelvis under golfveckan hade shoppen och restaurangen en gemensam 4-manna-scramble som alltid fulltecknades, där det ingick middag (grillbuffé) och trubadur m.m. på kvällen. De som bodde i närheten i de nybyggda villaområdena men som inte spelade golf kom ner till klubben och anslöt på kvällen till middagen. Skitkul!
Man kan vända på det och fråga sig hur prissättningen borde se ut för att locka folk att bli medlemmar om det är där man skall dra in kulorna. För oss som inte spelar så mycket går medlemskap bort nu för tiden då produkten är felaktigt prissatt.
Premissen ligger i om ni bokar upp banan via kansliet.
Bokar ni själva era starttider via GiT så, Nej.
Blankt Nej. Dvs. Det ska klubben skita i.
Har ni låsta tider där inga andra kan boka in sig. Ja… men om sen klubben väljer att inte ta betalt på premisser om att det t.ex inte är några hett eftertraktade tider, då är det ok.
Notera att det då är en ynnest från klubb/medlemmar och inte en rättighet.
Det här är en intressant diskussion och man kan se det som två olika frågeställningar…
Ska de grupper som är bokar fler än X starttider på rad betala mer?
Ska medlemmar som spelar mycket betala mer?
Ska alltså klubben införa nån gruppbokningsavgift eller nånting motavarande och skulle det spela nån roll för tillgänglighet på banan eller bara ses som ett sätt att suga ut mer pengar…eller ännu värre ses som en metod att förhindra vissa från att spela tillsammans?
Borde de medlemmar som spelar fler än X ronder under Y tidsperiod debiteras extra för “onormalt slitage”, eller ska spelavgiften bara inkludera viss mängd ronder och att man efter det betalar (rabatterad?) greenfee?
En aspekt som inte tagits upp är att det är i de flesta fall spelarna i “gubbligan” eller i vårt fall Seniorgolfen som ställer upp när det behövs frivilligt arbete.
Exempelvis hjälpa till på banan (lägga ut, ta in dukar), sköta blommor och planteringar. Dessutom är det dom som jobbar som frivillga när vi har tävlingar av förbundskaraktär.
Låter som en god uppfostran.
Fråga lite subjektiv o så, känns det som den goda uppfostran får jobba hårdare/lättare för att hålla sin “standard” än för säg 10år sedan?..varför tror ni det?
Därför att hela samhället är mer ego-inriktat nu än det var förr. Troligen också beroende av att “vi” har det betydligt bättre nu än förr (ekonomiskt och Maslow-igt). Sociala media har också gjort sitt och bidrar tyvärr negativt i detta avseende.
Absolut sämre… men det är en bisak.
Varför är en annan sak. En basic tv kostade 5500:- 1985 och nu kostar den samma. Jag har inga problem med att andra saker ökat i kostnad.
Det här med att betala för sig är odiskutabelt men det förpliktigar också det man betalar för.
Jag blir ärligt talat fullkomligt skogstokig när man inte får det man betalar för och de, på allvar, tycker att man ska betala en gång till.
Golfklubben är verkligen en sådan plats.
Klubben/banan lever och existerar enbart mha. våra medlemsavgifter. Utan dessa är det KK. Jag fattar att en viss inkomst måste komma från annat håll… men inte varför klubben slösar våra medlemsavgifter för att kunna erbjuda annat som ska bekostas av min plånbok.
Jag kommer alltid köpa den korv jag vill äta, den öl jag vill dricka och den utrustning jag behöver… om priset är marknadsmässigt.