Tycker jag har en väldig hög bollbana på mina driverutslag, känns som jag tappar
längd. Spelar med ett huvud på 10.5 samt regular skaft, 55 gr.
Hur får jag nedan bollbanan samt mer längd ?
Om du inte flippar så borde det hjälpa att byta till styvare skaft. Enklast är att testa låna en driver av kompisen.
Välkommen till sajten.
Kolla AoA och dyn loft, i TrackMan. Så ser du om de sakerna är ok.
Svaret är enkelt. Man går till sin pro och ber honom/henne att titta på vad som kan orsaka den höga bollbanan. Ett troligt svingfel är att du skopar upp bollen, men det är omöjligt att svara på utan att se din sving.
Vad har du för fart på klubban?
Hur ser bollbanan ut, spinner den upp i en böj eller går bollen bara ut/upp i en rakare linje?
Peggar du högt? Lååångt fram?
Det här med att pegga upp bollen i höjd/stax ovanför övre delen av facet, har en baksida.
Slår man upp utan att flippa är allt ok och då klarar de flesta 10.5 grader.
Tyvärr så vill svingen också föra huvudet framåt mer än upp och då kan det blir ballonger av det.
Jag har, med svinghastighet runt 85-90 varit nere så lågt som 8.5 grader med x-stiff utan få bort höjd.
Skaft o loft gör så lite i sammanhanget…
Ett tips är att embrace’a sin sving och justera peggning samt bollposition.
Egon
Testa att adressera med vikten mer på vänsterfoten kanske?
Risk att man blir brant in i bollen och får ännu högre bollbana med massor av backspinn.
Det har du säkert rätt i.
Hög eller låg bollbana med driver har båda sina styrkor och svagheter. Som regel får du en längre carry med en högre bollbana medan en lägre kan rulla ut mer när marken är tillräckligt torr. Båda dessa bollbanor har också sina styrkor och svagheter när du ska bygga ditt spel. Det här grundläggande resonemanget bygger dock på att du har en någorlunda “sund” driversving.
Det bästa tipset du kan få här, är att ta ett pass i TrackMan. Går att göra via lektion med pro eller att helt enkelt hyra en TrackMan-studio och roa dig på egen hand. Slå dina driverslag och se vad Optimizer säger om dina data för en hög, medium eller låg bollbana.
I det här, får du också svaren på vad din höga bollbana beror på och vad i din sving du behöver förändra för att nå ditt önskade resultat.
Som avslutning, kan jag berätta att jag själv spelat med en hög bollbana under många år. Med drivern är det skönt att veta att jag har den maximala carry’n jag kan ha med den svinghastigheten jag har, även om jag kan få ut mer totallängd genom att slå lägre. Samma med järnen, höga fina som trots lite för lite spin kommer in tillräckligt brant för att stanna snabbt på greenerna. Med det sagt, kanske steg 1 för dig i det här läget är att försöka sätta dig in i vad olika bollbanor faktiskt betyder för ditt spel? “En känsla” av att man tappar längd kan man förstås ha, men… den känsla berättar väldigt sällan hela sanningen.
Det enda tips du behöver.
“Been there, done that”. Både varianten utan resp med Pro. Jag har fortfarande samma driver men nu med lägre bollbana, lite längre slag och fler FIR.