Jag är dåligt påläst men spelar Wilson Duo Soft för tillfället. Ska vara en distansboll men är mjuk och känns skön att spela med. Antar att man betalar med lägre spinn och sämre kontroll… Så fort jag slutar slå bort så många bollar så får jag fundera på en uppgradering.
Jag hittade en riktigt gammal XL under en gran häromveckan. Riktigt hård.
Testar nu lite olika och rapport kommer tids nog. De bollar som är under lupp är följande:
Callaway Diablo Tour
Taylormade Distance +
Srixon Distance
Wilson DNA Distance
Srixon AD333 kanske är något för dig, är en tvådelsboll med mjukare skal.
AD333 är min nuvarande favorit - vettigt pris och skön boll att spela med.
Jag är bara en vanlig hackare men jag tycker nog att jag kan känna rätt stor skillnad på olika bollar. Däremot har jag ingen riktigt koll på om/hur det faktiskt påverkar min score.
Jag tycker det är ett egenvärde i att välja EN boll som man har förtroende för och så hålla sig till den bollen under en period. Att hatta fram och tillbaka skapar bara en onödig osäkerhetsfaktor.
Att spela med samma boll en längre tid är vettigt. Jag brukar försöka köpa på mig bollar som räcker en säsong.
Di rige di kan …
Berra slår säkert rakt, två dussin räcker nog för hela säsongen. Behövs knappast någon större förmögenhet för den investeringen!
Dessutom, men prisutvecklingen på bollar så är det en god investering att köpa och lägga på lager. Pro v1 har väl gått bättre än OMX-index de senaste 5 åen!
Jag är verkligen inte speciellt bra på golf och har låg svinghastighet men känner skillnad på bollar. Min favorit denna säsong är Srixon Ultisoft. På erbjudande kostar de typ 230kr/dussin. Håller jag mig till samma behöver jag aldrig fundera på vilken boll jag slog ut med och vilken som är min haha… minnet är inte dåligt men gillar inte att mixtra med bollar. Ultisoft har en blå siffra och rand och är lätt att skilja ut.
Förbrukningen på ett år blundar jag för. För det mesta. Några ronder sedan slog jag 6 bollar i vattnet, alltså långt ut i Mälaren utom all räddning för bollhåv. Då kände jag ett sting av uppgivenhet.
Det här med att köpa beggade bollar då? Borde väl inte vara så dumt? Långt mindre än halva priset.
En boll som en gång fått smak på friheten har en ständig längtan tillbaka dit
Har köpt beggade ett par gånger och det fungerade alldeles utmärkt. Återanvändning ligger väl i tiden. Vissa rundor ska det dock vara fabriksnytt på 1:a tee.
Skämt och sido, har också köpt begagnat och varit nöjd, men jag brukar passa på när Titleist har value packs på ProV1 för då får man nya bollar för nästan samma pengar som bra begagnade. Köp 4 betala för 3 innebär ungefär en årsförbrukning bollar.
Pinnacle soft är en boll utan cred som känns skön att slå och är mjuk o fin. Kan inte påstå jag förlorat något slag på att använda den. Spelat nåt av mina bästa varv på den. Hade jag inte haft logobollar via jobbet hade jag nog spelat den.
Berra slår inte speciellt rakt. Lirar cirka 50 rundor per säsong. På 10 av rundorna är spelet så pass uselt att det är hittebollar som gäller. På dessa rundor brukar det gå åt 5-7 bollar.
På de normala rundorna, ungefär 40 st går det åt i genomsnitt 1,5 boll, dvs 60 på en säsong. Jag köper därför 5 dussin på någon rea.
Ser ju lite lustigt ut men det kan ju knappast vara särskilt vanligt?