Bolåneräntor

Rörligt eller binda 3-5 år?
Vad skulle ni rekommendera?(1300000kr)

Rörligt är alltid billigare i längden. Binda är en försäkring. Man kan knappast ge generella råd. Jag har rörligt och har mer lån än så där

Det enda råd jag kan ge är att göra tvärt emot vad banken råder dig att göra. Verkar stämma generellt.

Om man tillåter sig att spekulera så tror jag räntorna kommer stabilisera sig kring 4-5%. De nivåer vi sett sedan 2009 är ju en anomali.

1 gillning

Senaste 1,5 året har inte rörligt varit bättre än bundet. Men i ett längre perspektiv har det ju varit så.

Skulle jag gå till banken idag och bo-låna skulle jag hellre binda på 1 år än ha rörligt.

Som jag skrev: “billigare i längden”.

1 gillning

Vilket nog indikerar att bankerna tror att räntorna blir lägre (om ngt år eller två).

Jag tänke att om man får under 4% 3-5 år.Det kanske inte är så mycket fel :slight_smile:

1 gillning

precis lagt om mina lån
valde rörligt då merkostnaden på låst 1år vart dyrare
eller brake evan om dom höjer under året
tyvärr kommer det väl bara krypa uppåt

Fick 1:e okt 3 mån 4,35% har inte förhandlat något utan det blev vad de gav.

Bra ränta. Vi har 4,82 på ett tremånaderslån.

4.30 och 4.35 på våra “rörliga”

2.7 på det stora och 4,5 på det lilla typ, löpande. Band det stora direkt när uppgången ryktades komma och det lilla hade jag inget val annat än köra rörligt.

Syrran band 5 år på 0,95% på en 18-miljoners-villa ett halvår innan räntorna började sticka uppåt. För att göra historien än mer osannolik kan jag lägga till att hon bott i kåk i nästan 20 år men aldrig tidigare bundit, utan bara kört rörligt. Snacka om god tajming att binda för första gången…

2 gillningar

Schysst. Vi band ett lån på tre år innan räntorna stack. Men frugan tog i sin visdom upp ett nytt lån som hon ville ha på tremånadersränta.

Vart skall hon flytta om 4 år då?

1 gillning

Haha ja, jag har pikat henne (eller framförallt hennes man) om samma sak. Faktum är att de faktiskt haft Spanien-planer, men nu när det varit en kombination av en valuta som kraschat, inflation och ökade räntor så verkar de välja att avvakta lite. Jag försöker pitcha för att de ska ha kvar huset i Ljunghusen och inte flytta permanent utomlands, utan snarare rikta in sig på någon vinter-lägenhet av något slag.

1.53% bundet till december 2024. Vi har för avsikt att lösa bort lånen i huset men väntar tills bindningstiden löper ut. Pengarna får sitta på riskfritt sparkonto under tiden, mellanskillnaden just nu är +2% i ränteintäkt.

1 gillning

Räntegungan, den har vi väl hört om tidigare va? Var det du kanske?