Någon som läst boken “Golfarens Sjätte Sinne” och kan berätta lite mer vad den handlar om?
Det verkar finnas två utgåvor med samma titel och den första är dubbelt så dyr (2016 / 2018)…
Jag köpte och läste både boken och övningshäftet baserat på goda recensioner. Gillade jag dem? Nope. Läs min recension från ifjol på Bokus…
De jag köpte är inbundna med bra papperskvalitet, kan finnas billigare utgåvor. Övningshäftet är ringbundet och inplastat, bra så det kan följa med på övningarna. Det var f.ö. i övningshäftet jag hittade det enda som var något att ha, men det var inte mkt…
”The anatomy of greatness” av Brandel Chamblee.
Det var nåt år sedan jag läste den så jag kan inte skriva detaljerat, men jag gillade den skarpt. Boken har ingen ambition att vara en komplett sving-guide på något sätt alls. Författaren har istället lagt arbete på att hitta gemensamma svingbeteenden hos de största golfarna genom tiderna.
Tyckte den var väldigt intressant och jag plockade en del russin ur den. T ex ett lite starkare grepp och att hålla bladet lite stängt i början av baksvingen.
Nån annan som läst den?
Tack för feedback. Jag har beställt dem båda och vill se vad jag tycker.
Jag har läst några andra golfböcker och en del kan ge bra input. Jag gillar Fredrik Wetterstrands böcker. Där får man en tankeställare. Samma med “Golf is not a game of perfect”. Inte så mycket sving eller teknik men många andra delar som är lika viktiga.
Den enda egentliga teknikbok jag läst är Ben Hogans - Five Lessions.
Five lessons har jag också läst. Alldeles för mycket…även om det var ett bra tag sedan nu.
Det är ju golfbibeln och den har som sådan också tyvärr felaktigheter. Alla gånger jag återvänt till den har det blivit katastrof på range och bana.
Man luras lite av de fantastiska illustrationerna, det systematiska upplägget och inte minst av att det är en de absolut största och bästa golfarna som funnits som skrivit den. Men nutida tekniska analysverktyg har visat att mycket i den är fel, utan att på något sätt visa dåligt respekt mot Hogan. Han trodde på det han skrev och kunde inte bättre med tidens hjälpmedel. Det som är rätt i hans bok saknar tillägget att det är ämnat för någon (Hogan själv) som kämpar med att komma till rätta med en hook.
Brandel Chamblee har t o m visat att Hogan själv inte svingade som han lärde…
Rakt ur minnet är en grej jag aldrig begripit i boken det där om att kroppen skall vridas upp som ett gummiband som sedan höfterna skall släppa loss kraften i. Jag kanske kommer ihåg fel dock…
Jag har börjat träna på det här sätet och det fungerar riktigt bra för centreringen sving.
När jag tränar det här gör jag som en lång konstpaus i vändningen och det gör att jag får tag i rätt muskler och kan rotera på ett bra sätt. Inget jag tagit från boken utan något jag hittat själv.
Jag har primärt använt övningen för att träna balans.
Har sett en av våra collagespelare (som ska strax ut på touren) gör något liknande så… något bra är det nog.
Apropå ont i ryggen. Det där är den gamla “X-factor” eller “Y-factor” eller vad fn det hette som var poppis för ganska länge sedan. Man får bra fart, men kompressionen i ryggraden är tung för gamla otränade gubbar.
Någon som beställt Jon Shermans nya bok “The Four Foundations of Golf”? Om man ens kan beställa den här i Sverige.
Ja apselut! Allt som hjälper funkar ju😀
Jag vill bara minnas att det fanns någon illustration om att kroppen var som ett gummiband. Baksvingens potentiella kraft skulle först lagras på baksvingens topp och sen ytterligare ökas och frigöras genom att nedsvingen startar nerifrån benen och till slut kom överkroppen efter som ett gummiband. Allt skulle ske helt naturligt bara man gjorde som han beskrev. Bara vrida upp blunda och släppa loss den lagrade kraften, resten skedde automatiskt.
Fan vad jag försökte men inte tusan fanns det nåt gummi i den här lekamen iaf…
Det är möjligt att man får ut nåt av det om man lyckas med konststycket att börjar vrida höfterna fram redan innan klubban nåt topp. Kanske. Som en del pro:s gör, även om jag tror de gör det av en annan anledning.
Svinganalyserna har utveckats enormt sedan Hogan, tack vare nya analysverktyg. Hogans egen sving är naturligtvis fortfarande kanske en av de bästa nånsin. Men han svingade tydligen inte själv som han instruerade och bara den insikten gör en ju tveksam till boken…
Måste slå ett slag för “Do Androids Dream of Electric Sheep?”.
Alla vet ju att det är boken bakom Bladerunner. Men det är en helt annan bok, och kort. Som kan läsas på en kväll om man önskar. Den är helt annorlunda än Bladerunner och rätt vrickad.
Jag håller faktiskt på och läser den boken nu. Tycker den är intresserat.
Nietzsche - Bortom Gott och Ont, Ecce Homo. Något mindre golfrelaterade böcker. Men slavmoral ger antagligen inga bra scorer.

Ja apselut! Allt som hjälper funkar ju😀
Jag vill bara minnas att det fanns någon illustration om att kroppen var som ett gummiband. Baksvingens potentiella kraft skulle först lagras på baksvingens topp och sen ytterligare ökas och frigöras genom att nedsvingen startar nerifrån benen och till slut kom överkroppen efter som ett gummiband. Allt skulle ske helt naturligt bara man gjorde som han beskrev. Bara vrida upp blunda och släppa loss den lagrade kraften, resten skedde automatiskt.
Fan vad jag försökte men inte tusan fanns det nåt gummi i den här lekamen iaf…Det är möjligt att man får ut nåt av det om man lyckas med konststycket att börjar vrida höfterna fram redan innan klubban nåt topp. Kanske. Som en del pro:s gör, även om jag tror de gör det av en annan anledning.
Svinganalyserna har utveckats enormt sedan Hogan, tack vare nya analysverktyg. Hogans egen sving är naturligtvis fortfarande kanske en av de bästa nånsin. Men han svingade tydligen inte själv som han instruerade och bara den insikten gör en ju tveksam till boken…
Det är precis så jag har tränat men jag har använt “övningen” till att känna att jag står i balans. Jag vrider upp allt och sedan står jag helt stilla i vändningen för att känna att jag är i balans. Jag letar stöd i marken och känner att jag står starkt. Min tränare brukar be mig att stanna i olika positioner och sedan puttar han på mig för att se om jag står i balans och kan parera. Sedan använder jag marken/benen och roterar med bålen. Då kommer “paketet” likt ett gummiband.
Jag har sätt Pete demonstrera den här grejen på ett litet annat sätt. Inget jag tänkt på eller testat som han beskriver det men han kanske är lite inne på det som Hogan menar i boken?