Jag har sneglat lite på Peter Pomerantsevs böcker om “infokrig”, ref RUS. Det återstår att se om jag faktiskt kommer att skaffa dem.
Ger mig på Iain McGilchrists Mästaren & Bubäraren. Brittisk psykiatrier och filosof, om hjärnhalvornas funktion och hur världen kan uttolkas med hjälp av den kunskapen.
Sen läser jag om Maria Gripes böcker också, nu Agnes Cecilia. Så jäkla fina!
Vad har ni för hållande till bokformat? Vad läser ni, vad lyssnar ni på? Köper böcker, som böcker, eller läser ni typ storytel?
Jag håller ändå på att bygga upp ett bibliotek, mest med typ filosofi, psykologi och liknande. Skönlitteratur(har konstant läst skönlitteratur sen jag lärde mig läsa) köper jag numer aldrig och det mesta lyssnar jag på via storytel. Dock inte engelska, har lättare för att läsa engelska än att lyssna på det. Där är frugan annorlunda. Hon älskar typ Agatha Christie uppläst av nån med riktigt präktig Oxfordengelska. (Audiodrama, typ radioteater finns dock bara vettigt på engelska, där lyssnar jag med hörlurar för att få det så tydligt som möjligt). Sen har vi väl några ton skönlitteratur hemma i pappersformat som vi aldrig kommer läsa igen.
Lyssnar på böcker i Storytel
Läser böcker på min Kindle.
“Kindle är för övrigt den bästa uppfinningen efter hjulet och skrivat bröd” - Gammalt djungelordspråk
Pappersversionen, tack. Gärna pocket så att man med skapligt gott samvete kan kasta bort de flesta (inte alla) böcker efter att man läst dem.
Ljudböcker går fetbort.
Kindle eller liknande skulle kunna funka, kanske.
Läser gärna engelsk utgåva.
Tragglar tysk utgåva ngn gång ibland.
Läser oerhört lite nuförtiden, tittar nästan inte alls på TV.
Förutom att hänga på golfforumet och analysera aktier försöker jag vara ute i verkligheten istället för att vara bakom en skärm, även om Kindle och liknande läsplatteteknologier är behagligare för ögonen än vanliga bildskärmar föredrar jag det gamla pappersformatet.
Har en sambo som har extremt stor ambition att läsa och samla på sig böcker men det är ytterst sällan hon har tid att läsa. Oerhört mycket böcker ligger i lådor och kartonger, stor inriktning på psykologi i hennes boksamlande, mycket som skulle vara intressant att läsa.
Lyssnat på en bok serie väldigt likt vad som kan hända just nu… helt ok
Var väll runt 12-14 år då Bröderna Karamazov skulle läsas, gick fullständigt bett på den.
papillon av henrik charierre
djurkyrkogården av stephen king
Läste bägge i min ungdom…
Vet inte om ni är för rädda om machoimagen för all läsa lite feelgood, men om inte, Camilla Davidsson. Hennes senaste boksamlaren var mysig även om slutet var lite fjompigt. Men rekommenderas. Hennes första om pilgrimsvanderingen till Santiago de compostela är mysig också.
Drog igenom LOTR förra året vid den här tiden, nu är det dags för Philip Pullmans böcker om Lyra. Ljudbok, Lena Nyman. spännande kombo även om inte klockren.
Tog lång tid att dra igenom Iain McGilchrists Mästaren och Budbäraren. Filosof och psykiatriker, diskuterat hjärnhalvorna och deras påverkan, låt oss säga på samhället. Skulle nog säga att ingen läser igenom den boken oberörd.
Läser en av Anna Kåvers böcker om mental hälsa. Som en av Sveriges främsta KBT psykologer har hon lite att komma med. Men hon borde umgås med fler knegare, min känsla halvvägs.