Kom spontant in på Black Mountains hemsida och noterade först att greenfeen låg på 900:- svenska, vilket kändes förvånansvärt billigt. Lägg därtill strax över hundringen för caddie.
Men sen när jag såg att för under 1100:- kan man boka “stay & play” så börjar jag ana ugglor i mossen. Det låter ju helt galet billigt. Är det någon som hittar hållhaken? Jag har screenat hela hemsidan men kan inte hitta någon ytterligare information.
Kan man åka ner och spela 7 rundor på Black Mountain och bo en vecka för 7700:- (1100:- x 7) är det annars inget snack om saken var min nästa golfresa bär.
Någon som varit på Black Mountain förresten? Hade varit kul med lite input. Själv har jag aldrig rest längre österut än Dubai och Abu Dhabi, så för mig är det outforskad mark.
Nej, men jag har varit i Thailand otaliga gånger. Fantastiskt fint land att semestra i. Jag har ingen koll på Hua Hin. Men risken är stor att det är som i resten av Thailands turistområden, d.v.s. områdena är nedlusade med ryssar som flyr undan inkallelseordrar och annat elände i sitt moderland. Så var det iaf när vi var nere senast, för tre månader sedan. Lägg därtill alla kineser som förpestar landet i drivor. De två folkslagen har minst sagt lite svårt att bete sig som civiliserat folk, framför allt kineserna. Kolla upp noga hur det är i Hua Hin, innan du bokar.
Själv skulle jag aldrig komma på idén att spela golf i den sydostasiatiska tropiska värmen. Solen är obarmhärtigt stark, luften djungelfuktig och varm. Men det är jag det…
Har bara varit i Thailand i ett annat millenium. Reste med en backpacker, en god vän som var en sån där som kunde få en sten att konversera. Vi pratade en del med de lokala, topp tre svinarna(på dåliga och sämre sätt) på den tiden var tydligen 1.Tyskar 2.Israeler som just var klara med lumpen 3.Svenskar. Kineserna var även då inte älskade. Inte samma Kineser där som de jag träffade då jag jobbade multinationellt tydligen. Thailändarna själva - har sällan träffat skönare folk, riktigt behagliga människor att ha att göra med.
Efter den resan beslöt jag mig för att aldrig besöka tropikerna igen. Mina 99% nordeuropeiska gener sa nej. Det finns tydligen 0.2% nån by i indien men de var inte hjälpsamma.
Att spela golf i den kobraspäckade delen av världen vette sjutton. Vill man det?
Det har förändrats totalt. Thailändarna gillar svenskar, och övriga västeuropéer. Idag är det ryssarnas och kinesernas mentalitet de avskyr, med stor tyngd på avskyr. Dock är de starkt beroende av deras pengar, särskilt nu i pandemins efterdyningar. Problemet med kineserna, förutom deras beteende, är att de reser dit med kinsesiska resebyråer och flygbolag, de bor på kinesiska hotell och bussas runt till kinesägda restauranger. De syns aldrig till på de små fina strandhaken som drivs av Thailändska familjer. Där äter däremot ryssarna, och det är ju bra. Men de är helt okunniga i hur man uppför sig bland civiliserat folk, otrevlliga, bryska och ger sällan eller aldrig dricks till personalen. Tråkig utveckling i ett annars otroligt fint och vänligt land.
Har spelat Black Mountain och ska dit om ca en månad.
Boende + gf är det förmånligaste sättet att spela där.
Underbart ställe då det är ”Svensk” standard på bana och faciliteter.
Jag har spelat golf i Mexiko i 34 grader, i Florida i 30 grader och Dubai och Abu Dhabi i 28 grader. Tycker faktiskt inte det har varit några problem alls. Visst att man behöver dricka betydligt mer än hemma, man kommer bli lite svettigare i skrevet än man är van vid och man får absolut inte glömma att smörja in sig med solkräm. Men i övrigt har det varit hur härligt som helst Det ingår ju dessutom nästan alltid golfbil!
Fina banor, bollen flyger låånggt för att det är så varmt och det är fantastiskt att få svalka av sig med ett bad efteråt. Bara att komma in i det AC-nedkylda klubbhuset efter rundan brukar vara väldigt skönt!
Jag, fru och dotter åker. Bara jag som spelar.
Bokade via mail denna gången. Förra gången spelade jag av en slump. Skulle bara åka dit och titta på banan. Tog en öl på terassen i klubbhuset då himlen nyss öppnat sig och fullkomligt dränkt banan. Hörde att det satt svenskar några bord bort så jag frågade dem när banan är spelbar efter detta skyfall. Jag menar, det var ju 5 cm vatten på 18e green.
De svarade att jag inte borde gå ut förrän om 20 minuter.
Efter att ha snackat lite visade det sig att den ene skulle ut om 40 minuter ensam och han frågade om jag ville med. Visst sa jag, men jag har ju inga prylar alls.
Han bor visst på banan i köpt lägenhet och hade dubbla uppsättningar av grejer så han lånade mig rubbet inklusive skor.
Dessutom fick jag rabatt på gf som gäst till medlem.
Fantastiskt
Tänkte återknyta till honom nu när jag åker dit.
Har spelat black mountain ett flertal gånger (11-12) och är förälskad. Bästa banan jag spelat. Som du säger kommer det iögonfallande erbjudanden då och då. Tyvärr har jag själv inte kunnat nyttja dessa då de ofta är tidsbundna och/eller kombinerade med boende. Hittar du ett attraktivt erbjudande så tveka inte. Återkom gärna om du behöver tips.