Enligt bilens/BMW indikationer och jag köpte den ny. Pajade efter cirka 18 kmil.
För långa intervaller med andra ord, rätt okej att turbon höll 18K mil dock. Fick troligtvis för dåligt oljeflöde p.g.a. igensatta oljekanaler, lagret/axeln överhettades och havererade. Kompressorsidan på turbon rasade och sögs in i motorn?
Ta alla biltillverkares serviceintervaller och dela med 2 så är du närmare sanningen för vad du borde ha för intervaller.
Fast skall vi kunder verkligen behöva förhålla oss till vårt bilägande under premisser vi hittar på själva?
Jag gör som du, jag servar och byter olja varje år istället för att köra på longlifegrejer och så, men skall det verkligen behövas? Följer vi tillverkarens rekommendationer måste vi ju vara home safe.
Annars förtjänar faktiskt märket dåligt rykte. Inte Norrlands fel.
Jag hade ett fel på min Kia under 3 år/12 kmil. Fabrikationsfel på vattenpumpen.
Kollegan inom koncernen hade typ 1 felfri månad med sin Kia och efter 1 år löste handlaren in den.
Sensmoral: att lyssna på en, 2 eller 10 personers uppfattning där de (underförstått) bondar i ett hat eller en barnslig förtjusning av märket….och sen dra slutsatser, är ganska naivt.
Egon
Allt med bilars kvalitet är ju subjektivt. Alla fabrikat har ibland modeller eller produktionscykler som ger dåliga bilar.
Äldste sonen jobbade ett par år på SOS international, han har två bilar på sin jag-skall-aldrig-köpa-en-sån-bil-lista.
Tesla och BMW
Tyvärr är det så marknaden ser ut idag. Det var någon biltillverkare som en gång i tiden började med “longlife service”, då öppnades slussportarna och alla andra biltillverkare var tvungna att följa efter annars väljs det bilmärket bort för att det blir för “dyrt” med service. Och dom flesta konsumenterna är tillräckligt korkade för att inte fatta vad det handlar om.
Klarar oljan av 3000-milsintervall? Ja. Är det bättre att byta efter max 1500 mil än 3000 mil? Ja. Är det skonsammare för motorn? Ja. Kommer motorns livslängd öka? Ja. Minskar risken för katastrofala haverier? Ja.
Det går att skriva en bok om det här ämnet. En annan sidoeffekt av långa serviceintervaller är att det blir mer avlagringar i motorn vilket gör att oljesprutare till kolvar och kamaxlar sätts igen av koks och drastiskt kortar ner livlängden på motorn p.g.a. för dålig smörjning. Sen har vi det där med kamkedjor som har plågat många biltillverkare, är det inte en japansk ståltillverkare som fuskar med kvalitetsmärkningen så är det serviceintervallen som gör att kedjan inte fungerar som den ska p.g.a. smuts (för långa intervaller) och slits ut i förtid med kamkedjeras och motorhaveri som följd.
Jag gissar att det drogs in en del skit den vägen, ja.
Kamdrivningen är ju en känd svaghet i N47-motorn.
Varje år, när det blir torra vägar och värme, svs ungefär första halvan av maj, så blir jag sugen på tvåhjuling. Jag körde sån på 80-talet. Självbevarelsedrift, plånbok och golf (krockar ju säsongsmässigt) har hållit mig från “återfall” hittills.
Det var värst fram till -09 p.g.a. tidigare nämnda japanska stålproducent, hösten -11 kom en sista uppdatering som löste problemet nästintill helt på N47N.
Jag har en god vän som har varit servicechef på Tesla. Han sade, köp aldrig en Tesla!
Pga? Att folk med aggressiva körtendenser köper dom märkena? Varför skullde det hindra dig som vet hur man kör bil? Du är väl smartare än så? Vad missar jag?
Bilmärke hit eller dit, gissningsvis är de flesta bilar ett hopplock av vad underleverantörer levererar.
Lean principer som inbyggd kvalite är lurigt.
Köper mina bilar beg vid någonstans runt 12000mil, typ inga motorgarantier eller något=lägsta pris. Runt 30000 avskrotning. Service utföres på gårdsplan.
Seat TD +32000mil tuffar på, virvelspjäll+1 länkarm är vad som bytts utöver “normal” garage service.
Vitara, tidigare ägare hade alltid lämnat in bilen. Hasplåtar uppsatta med stripes, oljepluggs gängor sönder dragna, ditsatt med något klisterklet. Annars ok.
Den yngste köpte en beg bil, all service gjord enligt servicebok… hmm grumligaste bromsvätskan jag sett på mycket länge, typ aldrig bytt sedans bilen lämnade fabriken…
Gäller att få med flytet vid bilköp.
Mina bästa.
Seat TD
Saab 9000 cse
Sabb 9000 cd
2st Honda Accord
1 st Ford Mondeo.
Sämsta.
1st Ford Mondeo
245
Saab 9000cd
Saab 96
Det där beror ju mer på hur enkelspårig eller elitistisk man är.
Huvudingrediensen i kvalite börjar med en sund konstruktion. Allt efter det, som vem som byggt eller val av delar, spelar en sekundär roll.
… eller för att säga det rakt ut. Det var de bästa materialen och det bästa byggarna… som byggde regalskeppet Wasa.
Egon
Precis, ofta men inte alltid är det pilotens omdöme och personlighet som avgör om bilen blir stannades mitt ute i ingenstans.
Jag har hört sonens berättelser från SOS international.
Värst var en person som just fick stopp mitt ute i ingenstans, sonen sade att det nog tar en 3-4 timmar innan du har en bärgare på plats, då sade “piloten”, jag går och letar efter hjälp själv. 24 timmar senare återkommer “piloten” då har han irrat runt i storskogen utan täckning och därefter urladdad mobil, gått i en jättestor cirkel och till slut kommit tillbaka till bilen. Varför följa en väg när man kan gena genom skogen ?
Inbyggd kvalite för att klargöra utgår från stabila processer vilket ger som sidoeffekt ett minskat behov av kontroll då kvaliten är inbyggd.
Konstruktionen är vid denna punkt klar sedans länge.
Förr kontrollerades produkter för att få ut “rätt” kvalite.
Vet inte riktigt vad SOS international är riktigt, men jag tänker på Kent i Frusna Vägar.
Ett internationellt företag som samarbetar med väldigt många försäkringsbolag och även samarbete med 112. Det finns olika vägar in till SOS International. t.ex. när folk ringt 112 och det inte är något 112 ärende som kräver räddningstjänst eller när det rings på försäkringsbolagens jourtelefoner eller direktnummer när du är utomlands med ditt fordon och ditt försäkringsbolag inte har någon samarbetspartner i det landet.
Insåg nu att kritiken mot KIA förmodligen har att göra med att det är en batteribil, köper man en bil med en framdrivningsteknik som inte lämpar sig för bilar får man skylla sig själv tycker jag.
KIAs diesel- och bensin-bilar har synnerligen bra kvalitet.
Koreanskt IndustriAvfall.
Skämt åsido… KIA är nog inte de enda isf. som misslyckats med el-konceptet.
Min ID4 är i grunden rätt så tråkig men den har funkat bra. När den nu efter dryga 8K mil börjar glappa i instrumenteringen, så har verkstan inte det lätt. 3dagar innan nybilsgarantin gick ut. Fan vet vad det hade kostat om jag hade upptäckt felet senare.
Att farthållaren stänger av och att lane assist kopplas ur kan man ju leva med men - - - ist.f en visad hastighet är lite värre.
Egon