Om vi har en liknande tråd får ni gärna flytta det här dit.
Min TV var trasig och Mickelson och Stenson gjorde upp i The Open. Jag satt istället ute på altanen och lyssnade på radion. Det var superspännande. Det var då vi köpte piké.
Kommer ihåg när vi tog SM guld och under den tiden tittade vi ofta på TV men ljudet av. Istället hade vi radion på och lyssnade på dem. Mycket bättre.
Stenson BO (och utslaget på 18 stannar några dm från bunkern).
Tiger Masters 2019.
van de Veldes haveri på 72:a.
Seve i RC. Med Ollie i foursome och bästboll. I singel, med utslag sneda som bara den och magiska scramble.
Egen runda får bli 10 hål på Abbekås. Det låg en del mörka moln öster om banan men det var inga problem…och sedan blev det värsta åskan på ingen tid alls. Det brakade loss så in i h-e precis rakt över oss när vi lämnade 10 green. Ena kompisen landade platt på mage halvvägs till 11 tee.
Sedan en mkt snabb språngmarsch av banan o till parkeringen. Enda gången i livet hittills som jag varit skakis pga åska.
Stenson vs Mickelson naturligtvis. Kan titta på sistarundan hur många ggr som helst.
Personligen:
En tävling på lunds akademiska.
Åkte dessa 20 mil själv eftersom jag ville kvalificera mig till en hio-final. Lägsta scratch var inom räckhåll men kvällen innan såg jag att ytterligare två pers med svinlågt hcp hade anmält sig.
Det var premiär för mig på den banan och för dagen såphala greener.
Jag gick på par trots en trippel pga. spel på fel boll. Vann rubbet inkl. närmast hål.
För egen del:
Tidigt 80-tal seriespel division 2, vi hade två tonåringar i laget som bägge var väldigt lovande och det kändes som vi hade bra chans att ta hem serien. Efter det inledande singelspelet låg vi skapligt till, en handfull slag efter ledarna. Dags för foursome. Tonåringarna fick spela tillsammans och jag och Krister skötte det andra foursomeparet. Jag och Krister glömde bort att tänka igenom våra styrkor och svagheter. Krister var bättre från tee och var bättre på chippar och pitchar. Jag var bättre på järnslagen och puttningen. Alltsom oftast blev det jag som slog ut på de flesta par 4:orna och några par 5:or. Alla par 3:or hamnade på Kristers lot. På något sätt lyckades vi kämpa oss runt på 75 slag trots att vi nästan inte träffade några greener. Krister satte nästan 100% av puttarna från 1,5 till 2 meter. Det var säkert 10 sådana. Vi var näst bäst i hela startfältet, bara slagna av våra lagkamrater som gick runt på par. Vi tog en hyfsat betryggande ledning på mer än 10 slag som vi höll efter den avslutande dagens singelspel.
Arrangerade en pressträff på Ullna för Alexander Norén 2017. Tyckte det var ett bra läge för både sportjournalister och golfjournalister att ta ett snack med Alex inför säsongen.
Det här planerades ju ganska tidigt, och roligt nog var Norén stekhet vid tillfället vilket gjorde att verkligen alla dök upp. SVT, SR, TV4 med flera och det blev så jäkla lyckat. Jag var hypernervös innan, men allt flöt bra. Kul också att få ställa alla frågor till Alex innan folk fick sin egen frågestund.
Efter pressträffen lunchade vi och därefter fick vi chansen att spela en kul tävling på svåra Ullna. Min score minns jag inte för jag var helt slut i huvudet (iofs inget ovanligt).
På TV:
Tigers chip där bollen stannar på hålkanten för att visa upp nike-loggan precis innan den trillar i.
Golfmässigt:
SC resan till St Andrews 2010. (inte minst för minen när caddien skulle lyfta merpos tourbag, inte den helaste bagen caddien hade sett…)
Mitt bästa golfminne är att som 21 åring göra en rundresa i Skottland och London med tre klubbkamrater 1969.
Banor som Muirfield, Carnoustie, Wentworth, Sunningdale och Walton Heath skulle jag nog inte ha råd att spela idag.
Bästa score var på Muirfield (71 slag) och sämsta Carnoustie (84) som vi upplevde som otroligt lång och svår. 12 banor på 14 dagar blev det.
Mycket fint mottagande överallt utom på Muirfield där vi först blev nekade spel med motiveringen att banan var full. När vi påpekade att parkeringen var tom liksom banan fick vi spela på nåder.
Bästa…
Kommer och tänka på den “moraliska seger”. Typ blev “lurad” och vi förlorade och medspelaren kläcker ur sig att vi vann den moraliska seger…föll inte i god jord kan man säga.
Eller gången man släpades ut för särspel då motståndarna var missnöjda med even. Vi vinner särspelet precis när mörkrets inbrott inträder och motspelaren blir sur på din medspelare…
Konstigt nog så kommer flera “bästa golfminnen” när vissa varit med
Ett annat “bästa minne” eller iaf det starkaste minnet jag har är från när jag var riktigt liten och hängde med till golfklubben som barn. Av någon anledning gillade jag att vara där även om jag var för liten för att spela golf (fanns inga barnklubbor på samma sätt som idag). Jag antar att det var fridfullt när daggen fortfarande låg på och solen var på väg upp.
Jag kommer fortfarande ihåg doften av det nyklippta greengräset på morgonen. Jag vet exakt vart det var jag registrerade det för första gången. Det är något jag fortfarande associerar med golf. Underbart.