Vilka svenska banor saknas på topplistan?
Jag har för få svenska toppklassbanor under bältet för att med någon sorts konfidens kunna lägga till i listan så jag avviker lite från TS fråga.
De jag spelat: 17, 20, 29, (67), 70, 74, 79, 83, 86, 91, 98, 101, 117, 144, 156, 171, 173, 184, 200.
Nummer 171 är La Cala America. Det bör finnas svenska banor, som inte är med i listan, som kan rankas högre än den. Man kan också säga att det bör finnas bättre än Araslöv, som inte redan är i listan.
EDIT: (67) innan ombyggnationen.
Säg till om du vill göra något åt #67 .
Vi spelar ju #65 på vårens resa för övrigt.
Hmmm…come to think about it:
Jag tycker Elisefarm platsar, över Araslöv.
Man kan nog göra ett case för Omberg också, med samma resonemang.
Lofoten links är i listan för att den ligger där den ligger, det kan väl kanske vara ok även om femte plats verkar högt. Jag valde att inte lira den när vi var i de trakterna i somras. För dyr för att geografin och midnattssolen (lite blaha när man bor här uppe, precis som med norrskenet) skall räcka som vapen.
En lista som placerar Crownwood (töntigt namn för övrigt) högst av alla svenska banor gör iaf mig lite skeptisk.
Nån journalist som blev glad över att få spela den…
Personligen gillar jag den typen av banor så jag är helt övertygad om att den kommer vara med uppe i top 5 framöver.
Ni som spelar många banor, hur är Öster om Stenson för en 30+ hcp:are
De flesta hål har gott om utrymme, men det kan bli lite vattenbesök här och där.
Nån här som spelat den här crownwood?
Utan att värdera om någon annan svensk borde vara före Araslöv (Södra) så kan jag iaf säga att jag gillade den skarpt, när jag i helgen fick tillfälle att spela den för första gången. Skicket sitter redan bra efter ombyggnaden och den är som typ alla andra nyare banor betydligt mer spektakulärt ondulerad och vindlande än “vanliga” banor. Möjligen kunde Benestam (som vanligt, i mitt tycke) tonat ned en del greenlutningar och avrinningsytor.
Det blåste visserligen rätt hårt, men alla i bollen var eniga om att banan var svår och snålt slopad - och ett paradexempel på hur våldsamt överviktat slopesystemet är mot dimensionen “längd” jämfört med saker som svåra grenområden, vatten, skog och annat. Jag fick fyra slag på slopen, vilket jag var helt körd mot trots iaf hyfsat spel. Hur exvis en 20-handicapare skall kunna försvara sina 20 erhållna slag från tee 56 när banan dessutom har uppvuxen ruff begriper iaf inte jag.
Hur som helst en riktigt härlig anläggning med klass och koll på grejorna. Restaurangen öppen till 21 en måndagkväll, bara en sån sak ![]()
Tycker du har en korrekt vy av banan. Ruffen växer sällan upp där dock dom brukar hålla den relativt kortklippt.
Krogen är bland de bättre i sverige.
Trevlig för många spelare skulle jag tro.