Barsebäck Ocean Course


Ett av Sveriges vackraste par 4

Barsebäck levererar. Allting är precis så bra som det skall vara på en bana i den här klassen.

Bra, snabba, ondulerade greener. Bunkrar med skön sand. Otroligt fina fairways med knivskarpt klippt kant till ruffen.

Musselpastan till lunch och burgaren efter rundan var utsökta och dom kunde blanda en perfekt shandy. Vad mer kan man önska sig? T.om en lakritspipa till efterrätt.


Forumit med monsterdrive

Hålen längs havet är minnesvärda, men mer på grund av utsikten än håldesignen. Det är riktigt platt även om den gamla sjöbottnen gjort vågor i fairway. Men det är oerhört vackert.


Väldigt bra och minnesvärt par3-hål

4:an är riktigt, riktigt bra korthål på 147m. Jag tycker faktiskt det är roligare att spela än 8:an även om det hålet har den berömda utsikten.


Hål 3 ombyggt från i år. Numera inget konstigt dogleg

Trean har tills i år förändrats genom att man istället för att skapa ett artificiellt dogleg där man på utslaget får sikta mot ett annat håls flagga och har vatten i spel på högersidan numera går vänster om bunkrarna istället och hålet blir rakare. Klar förbättring.


Klubbhuset från 9:e

Klubbhuset har invändigt fått ett välbehövligt lyft och det är nu en modern krog dit man gärna återvänder.


Greenområde

Ordinarie greenfee på 950kr får anses bra. 25% rabatt med spel med medlem är tacksamt och det är ett par forumiter som är medlemmar här så det kan gå att komma ut.

Behöver bara spela banan 200 gånger för att lära sig greenerna…

Du blir förmodligen inte av med någon boll om du inte är ovanligt sned. Man har gallrat 40,000 träd mellan många hål och det har blivit mycket luftigare. Speciellt runt hål 12-17.

3 gillningar

En recension av högsta klass av en bana som numera också är av högsta klass.

Ägarbytet, trädfällningen och uppfräschningen av lokaler har lyft banan till den nivå där den skall vara.

2 gillningar


Jag citerar AlbertS om hål sjutton, “Ett av Sveriges vackraste par 4”, men man ska få det i sånt här ljus. Bilden gör heller inte vyn rättvisa helt eftersom man inte ser glittret på det nästan helt stilla vattnet i bakgrunden. Eller den krater som återstår efter min grova duff på inspelet.

För min del har jag aldrig varit så våldsamt imponerad av Barsebäck. Det har varit ett ställe med stora ambitioner, men inte riktigt klarat att leverera på dem.

Efter ett besök på ett utmärkt paket (två rundor, en övernattning, en middag och en lunch för 3000 kronor) är jag mer böjd att hålla med om de många hyllningar anläggningen får. Men man får då hålla i minnet att investeringen i anläggningn är 300 miljoner (enligt deras VD). De 46000 träd som tagits ned har gjort mycket och en plan på att trolla fram ett mycket mer imponerande avslutningshål lät intressant (både för den enastående placeringen och för att man öppnar upp större ytor för övningsområde).

I övrigt är det som väntat ett fastighetsprojekt och det renoverade hotellet (med mycket fräscha rum, ett stort gym och Ruff inomhusgolf) är ett första steg medan ett större antal hus lär blir nästa steg.

Spelmässigt var det lite knackigt i början när regnet störde (jag är ju gjord av sockervadd) och jag hamnade i en del bunkrar där den blöta och tunga sanden gjorde det lite lurigt. När solen kom fram blev mitt spel också bättre, men jag fortsatte att pricka bunkrarna (dock 100 % sand saves in).

De stora problemen uppstår på greenerna. Vi var alla förbluffade över hur bollen inte föll när det såg ut att vara så tydliga lutningar. Mycket märkligt, men ändå en fröjd att putta på greener som var lite jämnare och snabbare än man vant sig vid nu när gräsväxten kommit igång fläckvis hemmavid.

Jag är mycket mindre imponerad av fyran än Albert ovan - tycker faktiskt att det är direkt knasigt med ett dogleg vänster par 3. Åttan är förvisso inget fantastiskt hål - så stor höjdskillnad är inte min melodi, men det går inte att förneka att det är ett vackert hål. Ombyggda trean är mer slätstruket, men jag fattar att man vill snabba upp spelet.

En stor eloge till restaurangen som serverade en utsökt tvårätters med den godaste laxrätt jag ätit till förrätt och en mycket god tupp till huvudrätt. Dessert hanns inte med så jag får leta upp lakritspipa här hemma nånstans … :slight_smile:

Citerar återigen Albert: “Behöver bara spela banan 200 gånger för att lära sig greenerna” - fn vet om det räcker. Ögonen säger en sak, men bollens rull en annan. Märkligt!

2 gillningar

Btw - klicka på bilden och se den i fullskärmsläge på stor monitor. Säg sedan om ni sett något vackrare par 4 i det här landet och isf vilket det skulle vara.

Säger inget om 4ans layout eller objektivt bra eller dåligt, subjektivt har jag alltid roligt på hålet och ser fram emot att slå utslaget varje gång.

Det är inte utan att man saknar åren som medlem i Barsebäck. Jag bodde 3,5 km från banan, det gjorde inte saken sämre.

1 gillning