Band eller soloartister jag sett live

Sedan finns det en del mindre grejer som verkligen knockat mig, som Inte är ”pop”:

Då Linköpings Kammarkör sjöng Griegs ”Våren”, det finns ett ”mmm-ande” där (finns tjusig italiensk term) som fick huden att knottra sig som något musikaliskt aldrig fått mig att göra. Höll på att skita på mig. Grieg ver ett geni.

Då jag hörde Erik Tengholm då 13-14 år spela trumpet på sin mammas 50-årsdag. Bara wow. Förstod att den killen skulle kunna försörja sig på sin musik.

Minns inte vem och var men hörde Toccata och Fuga i G-moll av Bach helt perfekt en gång(kyrkorgel, ni skulle känna igen den, den Bach man hört). Grymt stycke musik.

Lucia, då nån vettig kör från den aktuella hemstaden hyrts in från någon musikklass. Då är inget öga torrt.

Gullan Bornemark! Hur kund jag glömma henne… Lumpen, 10 dygn i fält och vi fick höra att en fältartist skulle komma och underhålla oss. Ryktet sa att det var Lena PH. Försvaret bjöd på en cola och en dubbeljapp, sedan var det bara att bänka sig. In kom Gullan, men hon gjorde ett bra gig vill jag minnas. Barnvisor uppblandat med lite schlager från 60- och 70-talet.

3 gillningar

Nu är det så att Bob Hund är sveriges bästa liveband.

1 gillning

Hon är ju barndom så det bara skriker om det, älskade hennes låtar, har minnen av glada ballonger och härligt att gå i solen från då jag bodde i Blackan, och därifrån flyttade jag då jag var fyra. Fortfarande i livet! Hon hade ett härligt sommarprogram då hon var nittio. Och fortfarande då en stilig kvinna.

Älskar musik, hatar folk. Så sant! Har aldrig varit på en festival. Bara tanken att vakna i ett tält på en leråker har alltid fått mig att rysa. En konsert där man efteråt kan åka hem funkar dock utmärkt. Man är väl lite autistisk eller nåt.

1 gillning

Jokksmokks jokke med klassikern gulligullan
Pink Floyd
Manfred mann
Dag vag
P-floyd
Abba

Konserter är kul, rena listtrådar däremot är inte min grej. Sen kan man ju som sagt fylla några sidor med “festivalband”.

Så jag väljer att enbart lista;

• Laibach

Du får inte glömma Meshuggah!!! :roll_eyes:

Är aldrig på sånt här men var i Uppsala 2007 och såg bl.a Bunny Wailer. Det räcker långt.

Hehe, Meshuggah är ju ändock ett helt vanligt band. Laibachs föreställningar är lite mer speciella.

Björn Json Lindh, Janne Shaffer, Per Lindvall och som jag minns Backa Hans på kontrabas… 1985 ca. på Kåren i Luleå

Berliner philharmoniker. Tidigare idag. :wink:
Kort set list: Sibelius violinkonsert, Mahlers 1:a symfoni.

1 gillning

Peter Gabriel i onsdags. Lite annorlunda konsert. Han är ju mycket för vårt klot och väver in det i låtvalet. Konserten gick lite på tomgång första halvan tills “Slegdehammer spelades”. Då vaknade vi :slight_smile: Kul att gå på en konsert där man sänker medelåldern, eller inte höjer den drastiskt iaf.
Bästa konserten?
Trazan och Banarne och Electric Banana Band i en skolaula i gymnasiet. (eller var det första året på högskolan kanske…)
H-e vilket gung från första låten.

2 gillningar

Kul att Gabriel ändå verkade vara hyfsad. Såg honom i Globen 2014. Don´t Give Up - Peter Gabriel (duet with Jennie Abrahamsson) Stockholm 2014 - YouTube

Fortfarande samma underbara röst som ger mig ståpäls :slight_smile:

1 gillning

Och varje gång man hör introt till Solsbury Hill tänker man att just då är det faktiskt världens bästa låt.

Klasse möllbergs gitarr i morgonprogrammen fick mig att plocka fram den jävla gitarr som man skulle spela klassiskt fingerplockande på. Är banarne ytterst tacksam för det.

får rysningar