Mannen med “korv-fingrar”
Hurriganes på scandinavium
Gasolin samma konsert
Leningrad cowboys på Valand och heden
Rolling stones på ullevi
The Platters på Trädgår’n.Mycket profsigt.Som att sätta på en Lp-skiva.Grymt bra.
Jukka Tolonen
Tasevalan Presidenti
Hurriganes
Dag Vag
Ebba Grön
Larry Carlton
Lee Ritenour
Al Jarreau
David Sanborn
Bo Kaspers
Weeping Willows
Peter Lemarc
Eva Dahlgren
Tomas Dileva
Bon Jovi
Dan Reed Network
Take 6
Randy Crawford
Inxs
Los Lobos
Docent Död
Shine
Just D
Kalle Bah
Motörhead
Helix
Airbourne
The Darkness
Metallica
Ghost
Bokassa
Ulf Lundell
Janet Jackson
Lustans Lakejer
Ratata
Rigmor Gustafsson
Ida Sand
Eskefeurat
Darin
Crowded House
Tim Finn
Jerry Williams
Yellowjackets
Kool & the gang
Toto
Och eventuellt nån mer… minnet är inte 100%
Kanske passar bättre i den här tråden…
Inte sett mycket live men Jukka Tolonen band såg jag faktiskt på en pub/restaurang i Stockholm på 70-talet, (Karelen?)
Första och enda konserten/framträdandet som jag gått på enbart för musiken - Monsters of Rock -84 på Råsunda.
Mötley Crüe, Van Halen och huvudakten AC/DC…när Angus drog ett gudomligt solo, liggande på golvet med spasmer som en epilepsipatient, så var extasen total och man insåg nog kanske omedvetet att detta inte går att toppa.
Ser sällan på live framträdanden.
Dock vissa fastnar fast kanske inte för musiken utan annat…
Jethro Tull, mörkt i lokalen, helt plötsligt synes ett ljus. In på scen kommer Ian med en pannlampa på huvudet. Det enda som syns är en liten pannlampan.
Well this is the scenshow yeeahh but arent you here for the music och där körde bandet igång…( Ungefär då minnet säkerligen justerar lite).
Jakob Hellman som slet o kämpade på scen men publiken var iskall, från publiken höres en röst. Men kämpa då…Från scen kommer svaret, va fan tror du jag gör…
Inte enkelt att lira när de flesta väntar på de “Stora” banden( Alphaville,Ultravoux).
Beno var förstagitarristen i Bills BB, men Jukka lirade med där ibland. Den bästa spelning jag sett alla kategorier var både Kenny och Jukka stekheta. Jukka intensiv, Kenny rörde inte en min. Men båda fick hela Östergötland att gunga.
Det där har jag bara sett en gång, var bara på två stora arenaspelningar med förband, den här var förra sommaren. Weezer som förband till Green Day. Tragiskt, har lyssnat på Weezer, finns här och var på mina spellistor, men vad trött deras framträdande var, och så fort Billy Joe kom in på scenen så fördubblades energin. Sen jäklar vad han kunde ta in en publik. Har bara sett det hos Robban Broberg och Di Leva.
Passenger på debaser inför 150 pers var rätt fränt, detta var innan han ens “fanns”. En akustisk spelning, ingen kunde en enda vers från hans låtar, en spelning där han halvägs genom setet spelade av en sträng. Då kopplar han ur stärkaren, ställer bort micstativet och river av sista tre låtarna helt acapella utan hjälp från oss som inte kunde texten.
Ett år senare stod han på Royal Albert Hall.
Han är så jävla cool att jag inte vet vem det är.
Jag vet inte vem italienarn är, det jämnar ut sig som Vattenmannen hade sagt.
Jag har sett Motörhead förstärkta med Phil Lynott som inhoppande gästartist några år innan han dog - i Varbergs folkpark.
https://www.thinlizzyguide.com/tours/dates/1982/821015.htm
Inget egentligt minne av hur det var, men i efterhand fattar man ju att det var en udda spelning
Imponerande lista, Vattenmannen - i synnerhet 17 Springsteenspelningar. Själv har jag bara sett honom 14 gånger. Plus då (minst) två gånger i sommar
Lite som när jag såg Eagles på Globen.
In kommer 5 herrar i mörk kostym, skjorta och svart slips och tittar på publiken.
De går och intar sina platser och börjar med “Hotel California”
I morgon är det för övrigt Peter Gabriel
U2
Pink floyd
Bruce
Dire straights på en lite teater i london. Awsome
Magnus uggla
P-floyd på dalhalla. Häftigt
Cool lista! Min har ganska många lika, men några jag varit på och som jag inte tror är nämnda:
Prince - Sign of the Times-turnén
Housemartins
Triffids
Pet Shop Boys
Red Lorry Yellow Lorry
Go-Betweens
Bröderna Brothers
Happy Mondays - galet röj
The Charlatons
The Cult
New Order
Jackson Brown
Ed Harcourt
Jamiroquai
Lambchop
Lloyd Cole
David Sylvian
Prefab Sprout
Bob Hund
Tindersticks
Och troligen ett helt gäng till som jag glömt.
Bra. Får lägga till Jackson Browne och Triffids på min
Det här va roligt… man börjar gå tillbaka i tankarna.
The Church
The Blow Monkeys
Echo and the Bunnymen
A Flock Of Seagulls
Piece of mind tour -83…
Någon mer bör väll sett Iron Maiden…
Jag får ta på mig skämsmössan och erkänna att man inte är ngn kulturknutte. De jag kommer ihåg (borde inte vara så svårt) är Rod Stewart i Madison Square Garden och Simon and Garfunkel i Central Park 1981 (var på “hemväg” genom Central Park när jag av ren tur hamnade mitt i konserten) och Tina Turner i Globen i mitten av 90-talet. Konserter har inte lockat mig även om jag gärna lyssnar på musik, mkt vinyl nu.