Badkruka

Uppväxt med pool på tomten, badade jämt som barn. När temperaturen blev över 12-13 grader i vattnet varma dagar i Maj började man bada.

Nuförtiden är jag en enorm badkruka, är det inte 25 grader tycker jag det är kallt. Sambon älskar att bada/simma så man följer ju med. Nu har det badats 5 dagar i rad. På den lokala stranden 200m från dörren sägs det vara 22 grader men jag fryser ändå.

Hur är det med er?

Plaska i halvkallt vatten överlåter jag gärna till andra. Noll badplask hittills i år och räknar med en fortsatt nolla.

Sist jag badade va nog ego på wiredaholm 2022.

Ramlade i vattenhinder ?

1 gillning

Även jag ligger på noll badtillfällen i år. Det beror dock mer på avsaknaden av riktigt varma dagar/nätter under semester än kallt vatten.
Oftast när jag badar så brukar det vara just på semestern och att jag åker iväg runt midnatt och tillbringar allt mellan 3-30 minuter i vattnet för att svalka av mig innan sängdags.

Fast för 25 år sedan badade jag en gång i början av april när vattnet höll 1,8 grader om jag minns rätt. Och när jag skulle klättra upp på bryggan så var träet så mjukt att stegen lossnade och vek in sig under bryggan.
När jag då istället försökta häva mig upp på bryggan som var nånstans 80 cm över vattenytan var musklerna så frusna att jag bara orkade hänga på underarmarna och bröstkorgen och inte trycka upp överkroppen på raka armar.
Det slutade med att jag fick simma in dom 15-20 meter till strandkanten och kravla mig upp där.

Och dagen efter hade jag en stor lila rand både över bröstkorgen och undersidan av överarmarna. :sweat_smile:

1 gillning

Uppväxt med sommarstuga 200 m från Tofta strand, badade o solade hela somrarna, nu vid vuxen ålder har jag besinnat mig och har inte badat i öppet hav sedan -79. Däremot cyklar frun ner o badar några ggr om dagen.

30 grader i poolen och tak på densamma. Då tycker jag det är njutbart

Vi badade i Xiamen. Sen blev i magsjuka. Det var mer spännande än badandet iaf.

Gjort 15 Vansbrosim. Flera av dem innan man fick ha våtdräkt.

Ett år var det 15,7 grader. Loppet nedkortat till 2000 meter, men satan vad stek man var när man klev upp.

17 grader är ok för bad i allmänhet. 19 över är direkt skönt. Mer än 23 är för varmt i sjö och hav.

Är det kinesiska namnet på Seine? :grin:

1 gillning

Jag missade OS. Mer än bordtennis. Hörde att Kina vann och no news.

38 grader i badtunnan. Lagom!

Det ska vara närmare 30 grader i luften innan jag tycker att ett bad är angeläget. Då kan jag däremot bada ganska kallt för att få svalka.

Om det är svensk sommar och kyliga 20-25 grader så vill jag nog ha rejält varmt i vattnet som kompensation.

Det funkar med ganska kallt vatten (ensiffrigt antal grader) om man har en Sauna att värma sig i både före och efter doppet. Sauna behöver inte vara så varm, cirka 70-80 grader räcker fint om man har mycket sten så att man kan ösa ordentligt.

Den sortens bad, i vattentemp om cirka 8-20 grader beroende av säsong, är helt ok. Bör kombineras med en altan med utsikt över havet, för bästa upplevelse.

Med en badoman till hustru har ”vi” stort bubbelbad inne, utomhus spabad och värmd pool.
Hittills i år för mig 1 bad i poolen o 0 i de övriga.
Bor nära havet men nej inget där heller.
Efter uppväxt i olika bassänger o 30 års seglingsliv är jag nog avbadad.
Har dock kört ner elgolfvagnen i nians vattenhinder två ggr, räknas det?

2 gillningar

Gillar att bada, har gjort det sen jag var liten. Landställe i skärgården, där badade man från första dagen på sommarlovet vilket brukade vara i början av Juni. Man kom alltsom oftast upp blå om läpparna.
Senast det badades ordentligt var i kroatien, ädr var det varmare, och det första köpet på plats var badskor.

39 grader i badkaret. Varje tisdag.