På min klubb (well, företag egentligen) så används Sweetspot för bokning. Förra säsongen kunde man avboka sin tid i appen fram till 3 timmar före tee time.
I år har de dock ändrat till 24 timmar vilket jag upplevt som lite problematiskt några gånger.
Hur ser det ut på andra håll? Varför har de ändrat till 24? För att för många avbokade på kort varsel?
Det är ju ingen klubb så ägarna gör väl vad de vill tippar jag.
Jag har ringt in och avbokat samma dag några ggr tidigare och det har gått bra. Idag fick jag dock ett tråkigt bemötande. Ringde vid 9 i morse och avbokade min 12:03 primetime tid. Fick veta att det var för sent och att jag fick stå kvar så att en runda skulle dras från mitt medlemskap. De flesta här har begränsat antal rundor. Vanligaste medlemskapet ger 65 rundor varav endast 25 på primetime.
Men tji fick hon. Jag har ju fritt spel och tog hennes bestraffning med fattning. När jag påtalade detta så blev hon sur och sa “Jaja, jag tar väl bort dig då…”
En annan förändring är att alla helgtider från 08:00 till 14:00 är satta som primetime i år. Har för mig att det inte var så förra året. Min sons juniormedlemskap tillåter visserligen 80 rundor totalt, men enbart 10 på primetime. Gissar att de inte vill ha juniorer på banan på bra tider. Det ställer ju till det lite för oss som ofta spelar ihop.
Fullt rimligt om man vill få bort alla slentrianbokningar som gör att banorna är “fulla” men att det finns gott om platser när man kommer dit. Så jävla trött folks ego när det gäller bokningar.
Givetvis vill man undvika no-shows. Det säger ju sig självt. Hemma på min klubb på vischan behöver man boka ALLA rundor med så lång framförhållning man kan för annars har man ingen starttid. Att då inte kunna avboka samma dag pga väder, sjukdom eller <orsaker> vore en usel ordning.
Blir kanske lite admin att hantera, ett tag, men om man lägger på en GF kostnad för att kunna boka nästa runda, efter no-show, eller 300:- för senare avbokning än tre timmar före?
Precis, bara fakturera 300 spänn om man inte dyker upp. Inget konstigt, kan man avgöra om man verkligen har något bättre för sig.
No show pga väder kan man väl förstå, man får ha lite fingertoppskänsla. Men å andra sidan går det faktiskt gå in på en vädertjänst dagen innan och på samma vis som ovan fundera på om man verkligen har nåt bättre för sig.
Idag bokar man som du säger på vinst och förlust och om sen en polare inte kan eller man kommer på att det är en festival samtidigt så skiter man i att komma. Klart det skall bestraffas man tar ju potentiellt 4 greenfeeplatser från klubben. Har ju varit en uppsjö tillfällen där jag varit på genomresa och försökt boka en klubb kvällen innan men det inte finns några platser.
1 timme innan är perfekt. Kanon att åka ut till klubben när det egentligen är fullbokat, och sedan se tider dyka upp med 60-75 minuters varsel. Då hinner man boka tiden och sen slå lite bollar och putta innan man själv går ut.
Är man ensam kommer man alltid ut. Är man ett kompisgäng som träffas för en grillning och vill ut o lira dagen efter är det i stort sett omöjligt att få en tid. Åhus har löst det genom att ha en “på plats”-bokning dagen innan men då dom släpps en timme innan måste man fysiskt stå först i kön inne i expeditionen och vänta.. inte så snyggt det heller.
Men det är mest ett sätt att hålla tider lediga om ledningen kommer på besök- typ.
Om receptionen är öppen går det alltid att avboka fram till starttid.
Om man inte dyker upp till en starttid får man en vänlig tillsägelse vid nästa besök på banan.
Möjligt. Men antalet medlemmar speglar inte dess benägenhet att spela mycket eller lite. Jag tror att eftersom vi fått fler pensionärer på våra banor sen golfens ungdom så har belastningen ökat. Helt enkelt folk som har möjligheten att spela varje dag. “Lemmeltågen” blir längre och längre… sen klagas det på att det är för lite ungdomar i sporten men det är nog snarare att pensionärerna är överrepresenterade mot hur det såg ut för 30 år sen.
“För många” innebär inte ett visst antal, utan mer att det är lite för fullt i startlistan.
Är efterfrågan höööög så behöver utbudet ökas (fler hål) eller efterfrågan sänkas (högre pris).
Tänker jag.
Det hjälper knappast upp “root cause” om man skruvar på antal tider man kan boka. Min filosofi ang golfklubben är helt enkelt att det bör vara en klubb som främst inriktar sig på att medlemmar skall ha en bra förutsättning för att just spela.
För tydlighets skull: Jag inser givetvis att det inte är alldeles enkelt att reglera efterfrågan pss att den kontinuerligt håller sig ok, dvs inte heltjockt på banan och inte heller tomt på banan och inte så att klubben dör ut ekonomiskt eller socialt.