Grejen med autoflex är ju att kunna ha ett flex som ger mer action utan att tappa precision. Därtill en lättare tot.vikt och då landa runt D0-D1 för att få högre hastighet.
Om man går upp i flex, för att slippa det sladdriga, eller kör D3 på kombon så tar man bort ”det som is da shit” och landar i bästa fall i ett premium skaft och inte nåt mer.
Egon
@moderator. Flytta inlägg om det blir för mycket OT.
Svingade inte bra iofs, men jag hade mycket hookar, vilket jag sällan eller aldrig har annars (raka slag eller lite fade är mitt normala slag med stiffskaft/x-stiff).
Satte iofs på ett tunt grepp för mina små frökenhänder.
Sista driven för dagen var spikrak och lite drygt 200 i tre plusgrader och duggregn så den var nog ungefär som en bra vanlig drive. Då fokuserade jag på passiva händer.
Ok, tror säkert att 505x är hyggligt rätt men hur är det med huvudvikten (sving vikt).
De jag hört med som testat och vad jag läst så funkar det automatiska dvs. att flexat ”blir” olika i olika delar av svingen men att det sladdriga förtar lite av svingandet.
Generellt verkar de flesta behöva lugna ner svingen vilket känns kontraproduktivt.
Ett för tungt huvud (för kombon) gör ju sitt till för det sladdriga men det är ju lika kontraproduktivt att ta ner på massan bakom bollträff för att öka lite ss.
Fått bud på samma pengar jag gav för det så jag kanske släpper det och glömmer hela idén om att slå längre.
Mitt problem är att jag har dåligt sällskap. Killen jag lirade med i fredags hade en spelhastighet på 125 mph (+130mph när han gasar i Trackman) och en annan kompis hade 181 mph i bollhastighet med järnfyra när vi var i Phoenix.
Haha, ditt problem är def. inte svingandet utan att du bryr dig för mycket om vad andra gör.
Se det så här… om du slår först från fw så har du chans att sätta mer press när du ligger på green och de sen ska slå.
Ang. skaft så är nog autoflex lite over the top. En möjlig utopi men inget att sträva efter.
Ett premium skaft däremot, som håller bollen i spel trots att du får ut nästintill max … det tror jag på.
Uppdate?
Utfall är intressant för att bena ut premium vs not (för mig).
Jag har ju siktat in mig på Ventus velacore. Jag vet med mig att stiff butt inte är min melodi och likaså svajig tip.
Grottade ner det till att blue borde fungera bäst eftersom red liknar mer black i butten.
Nåväl, Nyligen hörde jag om ett ”hack” att proffs går ned på red tr och tippar det 2” trots att de spelat black tidigare.
Döm om min förvåning när det tydligen också är så att det tippas friskt redan hos OEM på just ventus. TM ska tydligen tippa 1” som standard.
Jag sålde skaftet och tillhörande All-Fit-adapters till en polare. Oklart om jag fick nån mer längd, men jag slog så förbenat snett (skruvade snett och pushade/pullade) - och hela känslan av “rabarbersvaj” var mer obehaglig än något annat.
Ett tips kan vara att göra som alla long drivers. Köp ett damskaft i rålängd (ju mjukare och lättare desto bättre) och använd det i stället (max 48 tum tror jag). Och så en lågloftad (strong) spoon för kontroll.