Att bo nära golfbanan

jhenrikj skriver att han inte kan tänka sig att vara medlem i en klubb dit han behöver ta bilen.

Själv skulle jag inte ha som första alternativ att bo nära golfbana om det innefattar att man kommer långt bort från andra typer av inrättningar.

Jag skulle gissa att jag besöker en mataffär åtminstone 100 gånger på ett år, då är det praktiskt att bo nära mataffären och slippa åka bil dit. Golfspel på hemmaklubben blir det kanske 25 till 30 gånger på en säsong, då är det ju inga problem att åka bil dit.

Det jag möjligen skulle vilja är att bo nära ett bra skidområde så att jag kan vara tidigt uppe på bergen de 15-20 gånger per säsong det är perfekta förhållanden.

2 gillningar

Det är något oklart med hur kategorisk jhenrikj är, avseende de 80 meterna. :wink:

I övrigt håller jag med Berra. Att ratta bil t/r golfbanan 50 ggr per säsong är inget problem.

Att kunna gå ut och spela golf nån timme en kväll även efter något glas vin eller GT till grillningen är en vardagslyx. När man handlar behöver man ju oftast bilen ändå och jag har ändå 3st livsmedelsbutiker, systembolag och apotek inom 10km så med norrländska mått mätt bor jag väl väldigt centralt :grin:

Det är även väldigt trevligt de gånger det arrangeras lite större tävlingar på klubben att kunna ta en halvtimmes fikapaus från jobbet, ta med sig en kopp kaffe och ställa sig vid 11:ans green en stund. Namn som Linn Grant, Maja Stark, Ingrid Lindblad med flera har passerat de senaste åren

Vad jag egentligen menade var väl att när jag nu bor 80 meter från en golfbana så är det inget tänkbart alternativ att vara medlem någon annanstans. Inte att jag prompt alltid måste bo vid en golfbana.

4 gillningar

Jag bor egentligen lite för långt från min klubb för att det ska vara sunt. Bor i Hammarby Sjöstad men är medlem på Salem.

En lördagsmorgon tar det cirka 25-30 minuter att ta sig dit med bil, men en vardagseftermiddag i rusning kan det ta upp till 50 minuter. Och då kan jag ändå varenda vettig smitväg som finns i Stockholm.

Klubbarna ute i Haninge lockar rent avståndsmässigt (15-20 minuter) men problemet är att jag har för trevligt sällskap på Salem.

Vardagslyx är viktigt.

För sambon är det vardagslyx att ha promenadavstånd till jobbet och ha promenadavstånd till badplatsen och ha promenadavstånd till skogen för bär och svampplockning.

För mig är inte badplatsen speciellt viktig då jag i allmänhet tycker det är för kallt att bada i Sverige. Skogsnärheten uppskattar jag mycket, att under sommaren ta en promenad till skogen och plocka lite svamp, gå hem och på kvällen göra några varma mackor med svamp på och något gott att dricka till, det är höjden av vardagslyx för mig.

Klart det vore trevligt att bo på gångavstånd från en bana men med barn i skolåldern som inte är så självständiga än så är det mer praktiskt att bo som jag gör. 8-åringen kan gå hem själv från skolan, kompisar bor på promenadavstånd osv.

En sak som finns på Ljusdals GK är att man kan hyra en plats åt bagen på klubben i en bod. Det hade jag några år som tonåring och kunde då åka moped till banan och ha bagen på plats. Det underlättar ju en hel del om man inte har egen bil. Vet dock inte hur vanligt det är på andra klubbar?

Att bo på/vid/nära en golfbana är väl många golfares dröm!?
Så länge det inte skapar större problem i det övr. livspusslet, så är det en no brainer.

Egon

1 gillning

Word!

En medlem i klubben parkerar husvagnen på banan i mitten av Maj och stannar till mitten av Oktober, det är ju ett sätt att lösa det. De 7 månaderna när banan är stängd är det rätt värdelöst att bo på golfbanan.

2 gillningar

Kåbo * suck *, det var tider det.

Hur nära banan bor Puttaren, som väl troligen är en av de som spelar mest på forumet?
Input.

har 4 min till jobbet med bil
6 min till vidbynäs 15min till kallfors
2min jobbet till vidbynäs
känner mej bortskämd men innan flytten hit var det längre till allting

1 gillning

Va?
Bor han inte banan?

Han verkar ju vara en sån där som måste fundera en stund när han vaknar, var är jag ?

Bil till hemmabanan: cirka en kvart inkl plocka ut bag ur bilen och byta skor.
Näst närmaste bana: 25 min.
Därefter: 55 min.

Fem-sju minuter i bil till både HGK och Golfarenan.

1 gillning

Hade gärna bott på banan för några spontanhål när det passar. Alltid uppe tidigt, så hade nog blivit många tidiga hål då. Med 20 min till banan tar det emot lite att åka tidigt för samma sak

10 minuter till Kungsängen, urpackad och klar. 30 till Lindö och Bodaholm, 40-45 till Waxholm, International och Brollsta.
Banorna söder om stan åker jag inte till…

Uppmjukning/uppvärmning av den gamla kroppen: 0,5 - 1 timme. En golfrunda 4 - 5 timmar. Lunch efter golfrundan: 0,5 - 1 timme.

Om det tar 2 minuter eller 20 minuter att ta sig till, och från, golfbanan är rätt ointressant för mig. Öl till lunchen hade måhända varit gott men det klarar jag mig utan.

1 gillning

Minutrar i bil eller på cykel… hit eller dit. Nära till, är nice men vi får ändå ge att jhenrikj’s ”bo på banan” är nån level upp på det.

Egon

1 gillning