Årets sommarpratare i P1

Intressant att den kom samma dag som Trumps bomber.

Peter Haber, betyg 2.
Jag gissar att Anders eller Egons sommarprat där de berättar om sin uppväxt slulle vara ungefär lika intressant.

Korta delar var anmärkningsvärda vilket höjde betyget från en etta.

Hrmf…

Men det är vad jag vill höra om alla, deras nature and nurture. Folks pålagda persona intresserar mig inte mycket. Verkligheten överträffar dikten.
Konstigt egentligen, jag som är så pass introvert, att folk intresserar mig så mycket.

Men visst, intressantast är väl insikter och erfarenheter som verkligen berör. Koenigsegg fick med sig alla bitarna då han hade sitt härom året.

Skall nån nå etta i min bok skall de mala på om sin konst eller sitt liv som kändis

Numera är det inte ofta jag lyssnar men Björn Natthiko Lindeblads program från 2012 intar än så länge en förstaplats på min “Sommar: Order of Merit.”.

1 gillning

Vi är olika (fast det visste vi ju redan :slight_smile: ), men jag var grymt besviken på hans sommarprat.
Jag ville ju veta hur han “helt plötsligt” kunde bygga extrema high-end motorer och bilar. Inget sånt.
Bottennappet all-time var en kvinna som började sitt program med “Idag ska vi tala om mens”. Den fick inte många minuter.

En annan bevikelse var Marcus Wandt. Hela inledningen när han pratade om upplevelsen uppe i rymden när han tittade ner på jorden var helt oinspirerande. Resten blev inte mycket roligare.

Det som jag tycker är rätt ointressant är när något berättas som skulle kunna vara en vardag/barndom för vem som helst.

Då blir det en etta.

1 gillning

Nu bluddrar jag ihop sommarpratet och söndagsintervjun, men jag tycker att att Christian K berättade en del om hur han kom fram till att bygga bilar. Tidiga intresset, uppväxten, föräldern som också var entreprenör, glaset är minst sagt halvfullt. Och det var ju inte direkt så att han bara skruvade ihop en bil och sålde… Han ger alla intryck av att ha mentalt det jag saknade. Saker gick. Han … googlade en massa.
Men jag tror att Martin Wicklins söndagsintervju av Koenigsegg, i P1, gav fler ledtrådar än sommarpratet. Bra intervju.

Parentes är att jag känner en kille i Norrland(Outar inte mer än så, om nån jobbat med telecom vet kanske någon vem jag menar) som är sån. Han gjorde helt galet revolutionerande saker för utvecklingen på jobbet, han byggde ett hus genom att googla, han byggde en suverän sportbil genom att googla, det finns såna helt enkelt. Hade inte sprungit ett steg vid medelålder enligt egen utsago, sprang 3 maror året efter att ha kommit på att man kanske skulle springa. Och träffade man honom kunde man inte för sitt liv förstå att han var sån, sävlig liten norrlänning…

Om det bara är det. Men jag undrar oftast med en person som är av kalibern att få göra ett sommarprat, vad det är som format personen till att göra det, som den åstadkommit. Koenigsegg ovan är ett bra exempel. Its “in your heeead, in your heeead”. Harari.

Men bara en sån story skulle vara skittrist. Medhålles.

Helt sjukt, totalt ointresserad av div kändisar som pratar eller syns för att synas skull.
Men ni min gode Berra lyckades få mig att ladda ner en app för att lyssna på just Peter Haber.
Än värre mäktade med ca 10, min.

Lyssnar just nu.
Han får inte en femma av mig, men en fyra.
För att få en femma av mig måste mansåklart ha en bra story att förmedla, men även kunna berätta på ett sådant sätt att det man förmedlar nästan placerar lyssnaren på samma ställe som berättelsen. Inlevelsegrejen lyckas han inte med.
Ett litet plus för musikvalet dock. Det harmonierar ganska väl med berättelsen.

Inte för att jag lyssnar på Sommar (är kroniskt ointresserad av kändisar) men det verkar vara ett skifte på gång.

Idag var det “Lars Kepler”. Något bättre än Haber, mest beroende på upplägget. En svag 3:a i betyg.

Betalvägg, vad säger han att det är nu istället?

Det som gör ett program hörvärt är när en unik historia berättas. De två senaste har bara varit lite varianter på samma tema. Hur personerna nått framgång i kulturvärlden. Det är oftast tämligen ointressant.

1 gillning

Floderus fick lite längre tid vs Haber någon minut, tillslut började jag lite förstrött att fundera på annat än det som malde i lurarna.

Sommarpratare är kanske inte din grej.

Ni har nog väldigt rätt.
Den som pratar har ett väldigt litet/ kort fönster att fånga mitt intresse på.
Intetsägande inlevelse i det förmedlade = tappar intresse. Subjektivt alla gånger men det är så det är.

Har lyssnat mycket mindre än jag brukar, inte samma pepp som jag brukar ha. Men rent allmänt är de prat som blir kvar som bra prat - just bra, behagligt prat. Mer hur det sägs och presenteras än själva ämnet skulle jag säga. Tror det var Tages avsikt från början också och som det var i början.

Några som lyckats är Kenny Bräck, Carl-Jan Grankvist, Gullan Bornemark och på de sista åren Koenigsegg och Mischa Billing. Att folk håller på och sprider budskap, inte riktigt min smak, typ Greta och Rockström. Och stories om nåt vikigt, presenteras det inte bra så nä.

En sommarpratare som jag kommer ihåg mer än 10 år efteråt är Sebastien Boudet.
Till stor del beror det säkert på att det var så oväntat att prat om surdeg och hans jakt på bra mjöl efter att ha flyttat till Sverige kunde vara engagerande men människor med mycket passion är ofta intressanta att lyssna på oavsett ämne.

Bagare, konditor – Surdegsbröd är mitt liv, mitt sätt att berätta min historia, vem jag är och vad jag älskar. Mitt Sommar handlar bland annat om varför varje limpa jag bakar har sin egen själ. Sébastien Boudet tar oss med till bagarens vardag i sitt Sommarprogram: - Bagare var det sista min pappa ville att jag skulle bli. Jag blev bagare men inte vilken bagare som helst - en surdegsbagare, säger han och berättar passionerat om sitt jobb - som han väljer att inte kalla för yrke.

2 gillningar