[notera att politiska trådar kommer tas bort]
Mitt nyårslöfte blir (som vanligt) det lite paradoxala att inte ha några nyårslöften.
Jag har inte heller några löften, men lite ambitioner finns det.
Koda klart ett jävla demo kanske.
Jo förresten. Inte heller i år ska pengar vara nån som helst drivkraft för mig. DET är ett löfte
Andras pengar då?
Själv kommer pengar vara en kraftig drivkraft hos mig så jag kan säkra mina två anställdas löner. Och min egen förstås, men att få företaget att må bra så man kan hjälpa andra känns otroligt viktigt just 2025.
Det är ju en bra drivkraft du har. Om ni nöjer er med lagom.
Skall försöka skippa att tvingas vara hemma 3 månader pga arbetsbrist och sen behöva lägga in privata pengar i företaget för att ens få det att överleva och att jag inte skall behöva säga upp mina anställda…
Men det är klart, vore ju för jävligt om jag gick med vinst så man har råd med det ett annat år
Jag förstår och håller till viss del med. Men. Vad är randvillkoret? Att du/ni har minst lika ok ekonomi även 2025?
Jag skall fortsätta att ge en hacka till UA-stöttande verksamheter, varje månad. Ett tionde? Nä, långt därifrån. Men mer än ingenting.
Ta nu det här på rätt sätt kompis.
Jag har några år längre erfarenhet än dig och jag har tyvärr sett ”hantverkare/egenföretagare” slita för att få företaget att gå runt men samtidigt inte fått ut något för det i slutändan.
Jag bryr mig… se till att din önskan om att styra ditt arbete inte blir ett minus-summespel när du väl väljer att lägga av. Lön och pensionsinbetalningar är satans viktigt om värdet i företaget mest består av de som jobbar däri.
Egon
Jag har på något konstigt sätt lyckats ta ut normal lön i år trots dåligt med arbete Q1 och nyanställning i Q4. Likviditetsproblemen jag hade var extremt tillfälliga och sammanföll faktiskt med vår resa till Litauen. Fick skicka över pengar samma dag vi åkte men kunde lösa det igen när vi åkte hem. 4 månader av dålig lönsamhet + fakturor kom ifatt mig lite snabbare än jag trott.
Men du har helt jävla rätt i att man inte kan hålla på så i längden. Man lär sig så länge man lever. Lönsamhet och likviditet är olika saker.
Jag har i alla tider hållt på så där och varvat med pengar in och ut ur bolaget allteftersom uppdragen varierat. Det har varit si och så med både lön och pension så nu känns det lite kymigt när det inte längre är så långt in i framtiden. Får hoppas på lottovinst.
Vad tjänar man som pickleball-proffs?
2024 måste ha blivit mitt dyraste år någonsin. Därför har jag lanserat ett personligt sparpaket inför 2025.
Du hittar ingen som tycker synd om dig här
Men du har haft ett hyggligt jobb ändå. Det är väl smällen du får ta.
Jag har haft ett hyggligt liv - jobbet har varit ett nödvändigt ont.
Jag tänker så om mig själv. Har aldrig haft välbetalda anställningar, men istället haft ganska roliga och sällan speciellt ansträngande kneg.
Men några år in på pensionen lär det bli vita bönor och kranvatten. Och knappast golf på fina banor.