Är det svårt att bygga tee som håller?

Triggat av ett inlägg i Robotklippartråden.
På hemmaklubben har det “alltid” varit knackigt med kvaliteten på tee (om jag är krass: Katastrofdåliga tee).

• Är det svårt att bygga tee som “håller”?
  • Behöver man speciellt underlag för tee?
  • Antag att man bygger “rätt”: Hur ofta behöver man placera om teemarkeringerna för att undvika att det blir potatisåker? Två ggr/dag? En gång/dag?
  • Hur stora behöver tee vara, för att man skall kunna hålla dem i skick?

Många bra frågor!
Bygga rätt från början, med ett bra underbyggt underlag. Det gör man nog kanske inte alla gånger. Skulle gissa att det är en prisfråga? Bättre material i fler lager som tar längre tid att bygga.
Sen är det kanske i designfasen som man missar eller inte kan göra annorlunda, om en tee ligger i skugga större delen av dagen, då växer det sämre, enkel agronomi, heter det så?
Men om en tee ser ut som en halv brölimpa i dinosaurieformat så gissar jag att den gör det pga sättningar.

Underlaget på Tee´s är ju generellt mycket sämre på par 3ór.
Min undran, och som jag faktiskt tänkt ställa till min klubb, är varför man inte startar säsongen med mattor, framförallt på just par 3or, som man använder längre in på säsongen tills dess att det växer ordentligt.

Man behöver nog byta plats MINST varje dag.

Obs, ingen anläggare mer än att jag jobbat i branchen.

Tre tar mycket stryk. Tre pers står i klump på 1 kvm och tittar på polaren

Intill står bärbagar och ibland även vagnar.

Folk/vi måste vara rädda om gräset.

Och ja, jag syndar ofta tyvärr.

Överdriver du inte lite nu?
Ställer sig någon så nära mig går jag definitivt därifrån

1 gillning

Det är en fröjd varje gång man kommer till en bana med plana teer

2 gillningar

Jo. Lite. 2 kvm kanske.

1 gillning

1,41 * 1,41…
Känns fortfarande trångt

1 gillning

För att återgå till ursprungsfrågan. Varför måste så många tees vara upphöjda? En plan tee sätter väl sig inte lika “lätt” som en upphöjd

Kan det verkligen ha betydelse? En upphöjd tee som är välbyggd skall väl hålla sig utan sättning den också? Ungefär alla vägar är upphöjda och där kör det 60 tons lastbilar hela tiden.

Eg tror jag svaret på teefrågan är: Man behöver bygga på rätt sätt (material, dränage, bevattning, …), placera tee rätt (sol etc), göra tee nog stor (så att man kan flytta markeringarna), flytta markeringarna ofta och dessutom hålla folk i lite strama tyglar.
Sedan kanske det inte räcker; man kanske får potatisåker ibland ändå.

Yta?
Låt säga att man behöver 6 kvm för att ha en tee. Dvs 3m bred och 2 m lång. Antag den håller för en dags spel. Antag att det tar en vecka för tee att växa till sig (dvs innan man är tillbaka på samma plats igen). Då behöver man alltså minst 42 kvm tee för att kunna hålla någon sorts ordning. Med lite marginal så är vi alltså på 50+ kvm per tee. Vit, Gul, Blå, Röd.
Gul kanske borde vara dubbelt så stor och röd kanske också klart större, för det är gul och röd som slits mest.

Hur stora tee har normalklubben?
Hur ofta flyttas markeringarna? Flyttas de åt “rätt håll” och stänger man av övriga tee med markeringar så att folk inte trampar i det som skall växa ostört?
Fyller man i med jord-sand-gräsfrö när man slaigt en torva på tee?

1 gillning

Potatisåker är ett problem, halv brödlimpa ett annat.
Däremot bidrar nog brödlimpan till potatisåkern eftersom de flesta då väljer samma ställe mellan markeringarna

1 gillning

Gamla tees var för små och ofta byggda i dåliga förhållanden map sol. Moderna tees är mycket större och oftast fixar man ljusinsläpp.

2 gillningar

Från USGA:

Tee size

Finding the right size for all the different teeing areas on a golf course has always been a challenge. Some tees seem much larger than they need to be while others get badly beaten up every single year – and this contrast often occurs on the same hole! The American Society of Golf Course Architects (ASGCA) offer a rule of thumb that the total teeing area for a course should be 0.15-0.2 square feet of usable teeing space per annual round. That space should then be allocated according to how play is spread across the different teeing locations, with additional teeing area on par-3 holes, holes that see a lot of mulligans, or for tees in difficult growing environments that will need more space to handle play (ASGCA 2020).

Another approach to estimating the appropriate size for tees is to allocate 100 usable square feet of teeing area per 1,000 rounds of golf played (Moore 2005). To compare this approach with the rule of thumb referenced by the ASGCA, let us use a golf course that averages 30,000 rounds annually. The ASGCA approach would suggest a total teeing area between 4,500-6,000 square feet per hole. Alternatively, allocating 100 square feet of usable space per 1,000 rounds would yield a total teeing area of 3,000 square feet. Where exactly your course would fit in this range depends on a wide range of factors and it is important to recognize that neither of these approaches is designed to provide an exact figure, they offer a starting point that you can use to evaluate and build your plan from.

1 gillning

Det har länge funnits greenkeepers som tänkt utanför boxen. Man lägger helt enkelt en konstgjord matta med lite större hål i (ett diagonalt rutmönster om jag minns rätt) och låter gräset växa över.
Kanske bäst (enbart) på ”träklubbe-tee’s”, men ändå.

Numera är det mången konstgräsplan som byter ut sitt slitna ”plastgräs” vilket är en perfekt återvinning att anlägga på transportvägar eller annat som slits ner än vad normal växtlighet klarar av. Med lite trixande funkar säkert även de på tee’s.

Som i alla dystopiska filmer så tar naturen över. Så även på golfbanan så det blir snabbt en naturlig look och känsla över det hela.

Egon