Är det birdie eller inte?

Igår fick jag smörj av Murklan i en match på Salem. På hål 6 var han nära hål på 3 slag och jag skänkte birdie-putten.

Murklan betedde sig då som en sann golfturist :heart_eyes: och ville minsann sätta putten ändå för att ha gjort birdie “på riktigt”.

Jag hävdade då att en sådan “birdie” inte är lika mycket värd som en riktig. En redan skänkt putt blir ju några procent enklare, och är dessutom slagen utom tävlan.

Vad tycker ni andra?

Birdie. Upp till dig vilka uttryck du far med på banan. Tar ju inte bort faktum att bollen gick i uppenbarligen.

Själv varken ger jag eller får slag under par. Tycker antagligen precis som Murklan att en ”satt” birdie är mer värd personligen än en skänkt.

Klart att han kan, och ska, vara nöjd personligen.

Om du sätter upp en boll på green på en par 3:a och din motspelare slår två raka i vatten, går du ändå upp och måste/vill putta då?

Klart jag gör. Match eller inte spelar ingen roll. Övningsputtning är väl ff ok i match?

Den motspelare som pliktar bort hålet kan ju få en ärlig chans att processa misslyckandet innan nästa tee tas.
Fair tycker jag

Övningsputtning i match är helt OK om man håller tempot i bollen. Men jag tycker nog att man i mitt exempel egentligen bara bör lyfta bollen och gå vidare. För det handlar då inte om “övningsputtning” utan om att spelaren “vill göra birdie”.

1 gillning

Tempot är väl sällan problem i match. Snarare tvärtom skulle jag säga. Match är oftast betydligt snabbare att spela än övriga former.

Med det sagt borde fler spela match. Roligare är det ju också

2 gillningar

Nej tempot är inte ett problem i match, om folk bara ger fan i att slå en massa extra slag :wink:

1 gillning

Man slår inte i en skänkt putt. Däremot kan man givetvis övningsputta, då med fördel från ett annat läge än den skänkta putten.

1 gillning

utom just i något som gick under namnet SC-Match.
Minns fortfarande en semifinal på Rosalgen mellan Hofnar och Raggesteros.
Hofnar som så länge hävdat att match är snabbt och egentligen det enda rätta sättet att spela golf på.
Den matchen var inte snabb inte…

1 gillning

Så för att övningsputta ska jag alltså lyfta min markering och sedan gå till ett annat läge först? Det logiska och normala är att man slår putten från det läget när man ändå är där för att plocka upp markeringen. Töntig diskussion…
Rundan reggades för övrigt inte då det var match och många puttar/hål som skänktes.

2 gillningar

varför “med fördel från ett annat ställe”?

För att jag tycker så. :wink:

1 gillning

Jag förstår nog vad diskussion syftar lite till.
Rätta mig om jag har fel.

En skänkt putt som mottagaren vill slå är fortfarande skänkt. Det är ingen kränkning mot den som skänkt den att slå den.

När man skänker en putt så är det för att man har en genuin respekt för sin motspelare. Puttar som är så nära att de är ”givna” slås, i score-syfte, i praktiken bara på tävling.
Detta eftersom det kommit till utav formatet matchspel som i praktiken varit förhärskande på det vi idag kallar sällskapsspel.
Alltså Ytterligare en sak som utvecklingen av handicap ställt till för golfspelet.

Så, fortsätt skänka puttar som är ”givna” och gör det utan att någon baktanke. Registrera ronder som i övr. spelats som en handicaprond. Om en spelare blir glad/känner sig uppskattad så är det gott nog och skulle det snabba upp spelet så är det ytterligare ett plus.

Egon

1 gillning

Du var bara ett exempel Murklan :blush:

För övrigt var det ett mycket fint utslag och ett jävligt bra andraslag.

Extremt mycket svårare att sätta en putt efter att man fått den.

Korrekt.