Nån som kör en app för Apple Watch för att mäta avstånd? Vilken är bäst? Fördelar, nackdelar, pris?
Jag föredrar min kikare, men ett par gånger testar man nya banor och då kan det vara fördelaktigt med en klocka för avståndsbedömning. Framförallt när hålen är dolda, eller för att mäta avstånd till hinder som man inte kan skjuta på.
Ja, det var faktiskt jag som startade den tråden Då hade jag inte bestämt mig för om jag skulle köpa en Apple Watch eller en ren träningsklocka. Nu fick jag en Apple Watch i julklapp så till årets säsong är det dags att skaffa en lämplig app. Noterar din rekommendation av TagHeuer iGolf, men uppskattar gärna inputs från fler.
Framförallt “Arccos” verkar lite intressant, där man kan sätta in GPS-sensorer i butten på klubborna för att kunna få utökad statistik.
Ja, och det verkar ha funnits en del kritik där i början. Men frågan är hur mycket som hunnit utvecklats sedan dess. Sen tycker jag också månadsavgiften känns lite saftig. Jag använder som sagt min kikare primärt…
Jag använder Hole19, tycker den funkar bra. Gratisvariant om du bara vill ha avstånd, betalar du kan du skriva in score på klockan, få mer statistik etc
Var en flitig kikaranvändare men efter jag skaffade appen har inte kikaren använts mer än i undantagsfall när jag velat mäta till ett träd eller liknande. Oftast räcker det att veta fram, mitt, och bak på greenerna för mig, förutom runouts, hinder och annat på vägen dit.
Korrekt. Jag har testat en hel del grejer. Arccos är mest kraftfullt om man också vill ha mer än bara ett mått till green eller hinder. Shotscope och Garmin också rätt hyfsade.
Ska du bara ha den som en enkel GPS-klocka tror jag att du kan välja vad som helst. De allra flesta använder samma kartdata - baserade på Google Maps tror jag.
Vill du testa Arccos kan du gå in i valfri shop och fulscanna QR-koden på en Ping- eller Cobra-klubba. Tror att de skickar ett set taggar och ger dig en prova på-period.
Har alldeles för många ex. irl för att kunna säga att skillnaden är 0-20m.
Man skjuter flaggan och kompisen hävdar att bakkant green är 1m bakom.
Oavsett varför och vad tillverkarna lovar… dont give a shit! Dubbelkollar alltid de mått som basuneras ut.
Problemet är inte om de visar rätt då och då utan att man inte kan veta när de gör det.
Nyttjar fö. mätplatta vid slopning (militär noggrannhet av gps). Det ÄR skillnad.
Kört golfshot parallellt med laser i många år och det är jävligt ovanligt att GPS inte stämmer. Givetvis funkar det bäst på hemmabanan där man vet/ser vart flaggan står på green. Sen har man ju kort, center, långt mått på gps:en och det kommer man jävligt långt med.
Men när man väl vant sig vid lasern är man sjukt handikappad utan. Man vill veta på halvmetern. Vilket är sjukt som fan egentligen med den bollträffen man besitter men … osäkerheten gör helt klart att man slår sämre. Något psykologiskt.
Många kör ju som bekant gamebook, och där finns det ju GPS. Jag har ingen Apple Watch själv, men polarn körde gamebook i klockan för avstånden. Verkade funka men jag vet inget om användarupplevelsen.