AP2 vs T200?

Jag sneglar lite på T200-järn. Jag har AP2/718 idag men undrar om det kanske är dags för ett set med ngt mer “lättspelade” klubbor som ändå har en touch av klassiska drag samt liten eller ingen offset.

Finns här ngn som spelat med båda varianterna och har en uppfattning om praktiska skillnader i “spelbarhet”?

Tyvärr är din fråga något för kslenderbitare.
Vill du verkligen veta skillnad så är det på skala från 0 till … ja, vad ska jag säg!?
T200 är bättre ur många aspekter men lika avs. kvalitet och ”dynamisk” spelbarhet.

Så egentligen handlar det bara om vem du är som svingare och vad det är du letar efter.

Jag kan bara säga så här att många som byter till moderna järn hittar något men alla gör det inte.

Egon

Inte AP2, men T100 gen.2 som är en klubba av samma kaliber/typ. Spelade innan dess T200 av första generationen.
T200 är något mer förlåtande än T100/AP2, men inte någon WOW-skillnad. Största skillnaden är att bollen kommer ut hetare med T200 p.g.a. någon grad starkare loft och mer trampolin i “facet”.

T200 är mycket fina klubbor, men förvänta dig inte att de ska kännas särskilt förlåtande. Om du bestämmer dig för T200, håll dig borta från andra generationen, de låter förfärligt vid bollträff… konstigt klickljud från klubbhuvudet.

@StoraNorrland
Du har PM!

River upp en gammal tråd här, men gjorde du bytet?

Jag köpte ett komboset.
T350 j5-j7
T200 j8-w48
Samtliga med Mitsu Tensei R skaft.
En sorts framtidssäkring kan man väl säga.

När jag spelar från fw eller ruff tycker jag att jag borde köpt T350 för hela slanten, de är väldigt lättspelade och (nåja) inte helt stekpannestukade. När jag slår korta slag eller chippar tycker jag att AP2 är bättre. Så jag vet inte om just T200 är grejen men sannolikt är de “bättre” än T350 i den kortare änden av setet.

Ok. Vilken årsmodell spelar du och hur funkar det att få stopp på bollarna?

Frågvis för att jag själv skeppar mina AP2 i helgen och går över till ett set T200.

Köpte i september -24. Med reservation för att jag inte spelat så mpnga rundor ännu: Tycker jag får helt ok stopp på fulla slag. Läs det som: Jag spelar nog pss som med AP2.
Bollbanan blir högre än med AP2 och PXLZ. Hade typ 49 graders nedslagsvinkel med j7 vid utprovning med TrackMan.

1 gillning

Tack för svar. :+1:

Gillar mina AP2 mycket men känner att det skadar nog inte med lite mer “hjälp”. Tror jag gör rätt som byter, men halvorolig över att det inte ska stanna. Slår iofs nuvarande högt och beställt T200 med samma skaft, det bådar gott.

Får hålla tummarna att det milda vädret håller i sig så kanske man kan gå ut 18 hål i nästa vecka. :man_golfing:

1 gillning

Eller om cirka 18 veckor :disappointed: (med bil till västkusten om allt går enligt plan).
Skall iofs tjuvstarta i :es:, som brukligt. Så det är 11 veckor till premiär.

Edit: I och med att du redan köpt T200 så är ju läget lugnt. Du får de egenskaper som du får och att fundera över saken i aktuellt läge hjälper inte. :wink:

Spanien är inte dumt!

Jag premiärade förra veckan med 9 hål på onsdagen och 18 fre & sön.

Jo, dom är beställda och det ska nog lösa sig. :smiley:

1 gillning