Hemmaklubben (ni som vet behöver inte nämna namn. tack) har fått lite nya intressenter i styrelse och på vissa poster inom skötsel/kansli.
Dessa har sedan ett tag kört sitt von oben-race med motivering att de kan själva.
Det kan de naturligtvis inte då erfarenheten av golf är några få år om vi lägger ihop alla deras år inom golfen.
Tittar vi sen på golfkunskap i övrigt så är det basala som hygglig regelkoll, spelformer osv. under all kritik.
Nåväl.
Igår genomfördes en prisutdelning där det uttalades fel på namnen i 90% av fallen. (Det är inget golfmässigt men det är fan ren kostym att man inte står o svamlar som prisutdelare). Det missades också ett lag så de fick fel pris.
Därefter så skulle pris för närmast hål delas ut. Närmast var inte närvarande så då började ”idioten” läsa föregående namn på lappen.
Efter 3:e namnet och avstånd på 12m blev det likväl inget napp.
Men för h-e… om någon skriver 1,29 så skriver man väl inte dit 2,45 om man nu ser att någon annan legat närmare!!??
Så idag:
Varmt som fan och runt 15:30 ljudet hesa Fredrik. Åska!
Fine, vi samlas i kiosken och där blir vi stående 30 min. Sen börjar farsen.
Folk står med väderappar (o fy fan vad jag hatar folk som tror på allt de läser) och TL ringer till sin personal i klubbhuset. 16:10 tas beslut om att avbryta och annullera hela tävlingen.
Det är alltså max 2tim spel kvar och det blir mörkt runt 21:30.
Det sitter även spelare med 46p resp. 44p i klubbhuset (2kl) och är nöjda med sin dag.
Så nu till det fina mejl vi får efteråt.
Där säger man att åska och REGN var orsak till avbrott, samt att TL tagit beslut ett ihop med medlemmar ur styrelsen.
Klubben/TL har inte följt reglern SGF har för sanktionerad tävling. Åskavbrottet är korrekt men beslutet att inte vänta för att återuppta spelet är det inte.
Inblandningen av medlemmars tycke, samt styrelsemedlemmar i TL’s beslutskedja är under all kritik.
”Lång dag” verkar ha styrt mer än det idrottsliga (min åsikt).
Nåja, ni som känner mig vet att jag fullkomligt hatar när någras inkompetens drabbar andra.
Hybrisen blir fullständig när ”frivilliga” med noll koll ska styra i en förening och fullständigt våldta allt vad fair play, tävling och idrott heter.
Ska jag köra Don Quijote och idiotförklara dem eller ska jag tom. anmäla till RK/SGF.
Till saken hör att jag och 3 andra erfarna och utbildade TL inte fårt frågan om vi vill bistå. Vår fd. klubbledare var arbetsmyran och tog in oss vid behov. På en sån liten klubb med 10-15 tävlingar så funkade det.
Det är väl bara att gå på årsmötet vara pain in the arse och försöka rösta fram en ny styrelse ?
Varför inte ta en plats själv i styrelsen ?
Jag tror du skulle göra ett galant jobb. I alla föreningar jag varit med i är det alltid svårt att få tag i de som kan tänka sig att sitta i en styrelse.
Om du inte är för demokratiska metoder kan du ju alltid limma fast dig vid greenklipparen, kanslidörren eller på någon annan olämplig plats.
Aha, så om kassörskan på Ica är inkompetent o gör fel hela tiden… så är ditt råd att försöka rösta/köpa ut ägaren?
…och gör jag nu inte det så får jag inte yttra mig?
Jag pratar om hybris och brott mot SGF och deras stadgar avs. tävling.
Inkompetensen fanns i tävlingsledningen och då måste ordf. ta tag i vad som gått snett.
Jösses. Det är klart dom gjort, men det är ju också 40 spelare däremellan som kommit närmre än 12 meter men som inte skrivit upp resultatet för det står 1,29 på tavlan.
Tråkigt man skall behöva skriva det rätt ut men det enda rätta är ju att hen får plocka upp priset senare eller helt enkelt annulera priset.
@Egon, Personligen har jag mer eller mindre slutat att tävla på klubbnivå. Tycker det är samma tråkiga spelare som lirar ihop som man inte önskar att lottas med ändå. Sen har jag också varit i fejd om lite regler på klubben (där jag för övrigt haft rätt dom flesta gångerna) men det tas inte emot som något ens värt att ta upp. Nej varför skulle vi spela med samma förutsättning… det är ju onödigt.
Det jag fortsatt kan tänka mig är om jag blir inbjuden av polare till nån scramble. Då vet man åtminstonde att man får spela med sköna lirare. Trots att det tar 6 timmar.
Något som jag tror skulle främja klubbkänslan är spel i 2-mannalag med slumpade spelare. Då skulle kärringarna slitas från gubbarna en gång om året. Hemska tanke.
… va rätt nära o tacka ja till lillis inbjudan i irish greensome förresten. Så här i efterhand skönt jag stannade hemma.
Det är inte tävling som är problemet. Inte på klubbnivå heller utan mer att föreningsandan tar över och det hela sköts oprofessionellt.
Det finns alltid ”såna där” som vill vara viktiga och i det här fallet så har de inte den kompetens som det krävs för att representera klubben, SGF och det idrottsliga.
Nu när jag blev ”kontrakterad” av SGF för andra uppgifter så var all time low handicap samt åren i tävlingsledningen nästintill ett krav.
Kravet på styrelsepost och delaktig i kommitté på klubbnivå är ”fritid”.
Tänker lite i backspegeln, på klubbens stora 4-dagars tävling förra året var närmast-hål priset en av dagarna en “begagnad” golfbil i OK skick, uppskattat marknadsvärde cirka 25K. Vad hade hänt om inte vinnaren varit på plats ? Kutym på denna tävling är att dagsvinnana måste vara på plats för att få pris. Jag skall ta upp saken till diskussion på dagens styrelsemöte.
Spelade med vinnaren häromdagen, det enda han hade behövt göra med bilen var att byta någon sensor som på något sätt hade med kör-hastigheten att göra. Har fungerat utmärkt under snart ett kalenderår.
Eller lotta ut det bland de som stannat kvar på prisutdelningen. Tycker generellt det lottas ut för få priser. Det skulle öka incitamentet att få folk att stanna kvar efteråt och käka i restaurangen m.m.
På tävlingen igår var det pris till de 9 bästa lagen. Enligt mig hade man istället kunnat haft pris till de 7 bästa, och sen 2 utlottningspriser.