Alkohol på tävling

Ur spel- och tävlingshandboken:

En spelare får inte konsumera droger eller alkoholhaltiga drycker med mer än 2,25
volymprocent alkohol under en tävlingsrond. En spelare får heller inte vara berusad eller på
annat sätt påverkad av droger under en tävlingsrond. Här gäller samma krav på spelaren som
lagstiftningen ställer på bilförare.

Var går egentligen gränsen för tävlingsrond? Är det efter tycke och smak, eller är det sanktionerade tävlingar?

Undrar om John Daly har läst handboken ?

Då har jag brutit den regeln flertalet gånger. Då får dom diska mig. Som oftast före ronden dock.

Tror dock inte EG Open etc omfattas av tävlingshandboken…

Hänt att vi delat en flaska cava före partävling på hemmabanan.

Före… inte under.
Alkohol är mig veterligt inte dopingklassat och RF’s ”bror duktig”-regler hamnar i en gråzon.

RF anser att alkohol, tobak och narkotika inte hör ihop med idrott. Då alkohol och tobak har en negativ påverkan på den fysiska prestationen så faller inte bruk av dessa substanser inom doping. Narkotiska preparat är en annan fråga. Vissa kan vara dopingklassade, vissa kan vara ok/ges dispens för. ”Narkotika” som vi generellt tänker på det är dopingklassat.

RF är säkert en genomtänkt organisation på många sätt men börjar man nysta så hittar man (som vanligt i SE) allehanda förmyndartendenser som de Vattenmannen luskat fram.

Urk!

Egon

1 gillning

“For some people, low levels of alcohol improve performance of tasks. It does reduce anxiety and nervousness so if you’re impaired by nervousness it can improve performance,” Prof Robert Adron Harris, from the University of Texas at Austin"

8% har jag läst nånstans. Nån särskild gen visst. Tror jag är bland de åtta…

Tänkte kommentera det här på något sätt men får inte till det utan att det blir för osammanhängande i text.

Grundproblemet är inte huruvida alkohol påverkar en prestation och mig veterligt så är det inte dopingklassat… ergo Nuff said.

RF och idrott är en no brainer avs. alkohol.
RF och golf är felet. Golf är ingen idrott ur den aspekten att det är en fysiskt krävande sport.

RF’s idiotism om att behöva skriva ett regelverk där alkohol (över en viss procentsats) förbjuds är fascistfasoner och syftar tyvärr till att idrottens no brainer avs. alkohol inte är en no brainer för ledning och övr. verksamhet.

Folk som inte direkt utövar idrott kan helt enkelt inte förhålla sig till alkohol utan regler.

Egon

@stefan är de andra 7 procenten… men det är med typ hävstångs effekt. 1 öl ger 3 enheter bättre golfspel.

1 gillning

Dock är det ju väldigt svårt att separera diverse idrotter från varandra. I vissa sporter kan såklart en viss mängd alkohol ha en positiv inverkan och kan därför anses som dopning.

Femkamparen Gunnar Liljenvall “söp” ju bort en OS-medalj 1968 efter att ha druckit bira innan skyttemomentet. Han låg över 0,5 promille när han testades och därmed diskades det svenska laget.

Golfen vill såklart hemskt gärna vara med i RF med alla fördelar det ger, och då kan man inte ha individuella regler för alkohol i officiella tävlingar.

Förutom argumentet om alkohol och doping, så håller jag med.

Det känns dock lika fel att RF ska ha inflytande på handicap-tävlingar som att vilja särskilja proffsgolf från densamma. Jag blir ambivalent i frågan… lite pest eller kolera. Dock så anser jag att RF är onödigt övertydliga ang. alkohol och däri ligger hela problemet. Lite storebrorsfasoner som är mer pk än realistiska. En idrottare nyttjar inte alkohol under tävling pga. uppenbara skäl. En hacker i en golftävling är en helt annan sak OCH vi ska vara på det klara med att en eller flera öl etc. före en tävling inte är förbjudet.

Egon

Dart har ju på något egendomligt sätt kommit med i RF, inom darten är alkoholintag tillåtet förutom på SM. I serierna på riksnivå får man inte inta alkohol under själva matchen men mellan matcherna och i halvtidspausen går det bra, ingen nykterhetskoll.

Jag är ju själv absolutist, och kan därför inte uttala mig om alkoholens eventuella påverkan. Men att alkohol ansetts som dopning är ingen åsikt utan fakta.

Sen är det väl egentligen inte konstigare att samma regler gäller för alkohol under en rond i en liten tävling likaväl som en major. Vi har ju samma regelbok också (även om tour-spelarna har vissa modifieringar med läge och så).

Det vore väl helt enkelt för krångligt att definiera var gränsen skulle gå på tävlingsstorlek för att det skulle vara OK med starköl på banan.

Med ansett(s) menar du tidigare!?
Wada tog bort alkohol från listan 2018.

Egon

Annars hade jag skrivit anses.

På min hemmabana kan man numera beställa en whiskey i kiosken efter nio hål…

2 gillningar

Man spelar absolut inte bättre m alkohol i kroppen men man bryr sig inte så mycket för missarna.

4 gillningar

Enligt diskussionen en bit upp i tråden så spelar 8% bättre.

Min egen erfarenhet är att alkoholintag inte påverkar det egna spelet överhuvudtaget, varken positivt eller negativt.

1 gillning

Det bästa man kan vara är bakfull. Då spelar man episkt om man inte kräks.

Lite som att spela lite skadad.

Man tar inte i, man bryr sig inte så mycket. Birdies spelar ingen roll man vill bara ta sig i mål.

1 gillning