Alexander Isak

Så det var egentligen inte en lista med annonserat syfte, bästa spelarna det senaste året.

Omröstningar funkar sällan så.

Att öht jmf de svenska relativt unga killarna med två (föredetta) superstjärnor som lirar i B-ligor i sammanhanget är ju inte så lite magstarkt ändå. Messi och Ronaldo var ju superstjärnor när Isak hade desamma på en poster i pojkrummet.
Då kan man ju ta in Ronaldinho mfl i samma lista.

Varför spelar inte Messi och Ronaldo i PL?

1 gillning

Det är alltså 20 000 spelare som röstat. Många röstar förstås hellre på etablerade stjärnnamn, även om dessa är på dekis.
Skulle 20 000 golfspelare få rösta fram USA:s Ryder Cup-lag hade Tiger Woods garanterat kommit med.
Det funkar så helt enkelt.

Det ligger inget magstarkt i det. Isak och Gyökeres är rätt okända, även om du eller vi vill nåt annat.
Jag jämför alltså inte Messis och Ronaldos spelstyrka med Isak eller Gyökeres. Jag jämför deras status.

Att det går dåligt för Liverpool kan ju knappast bara bero på Isak.. Speciellt igår när han inte ens var med i truppen.

Får han sparken snart Slot måntro?

Han är skadad för att han inte tränade i somras när han strejkade.

Läs igen, du behöver ju inte bekräfta det jag skriver i syftet att få det att låta som att jag sagt tvärtom?

Man (du) jämför två “up and coming” svenska killar med etablerade (föredetta förvisso) superstjärnor, två av världens mest välkända de senaste vaddå, 15-20 åren, det blir ju inte en direkt bra jmf.

Vem har jämfört? Jag förklarade bara hur det brukar bli när såna här omröstningar görs.
Två anonyma svenskar är totalt chanslösa.

Men för gudsskull, du har väl läst artikeln, den du refererar till.

DU skriver: Ingen Isak, ingen Göykeres, i en omröstning av världselvan, eller hur?

DU skriver: Jag jämför deras status.

Att jmf de rel. unga spelarna som precis tagit sitt stora steg i karriären, med de som nu röstades fram, blir ju gaaaaanska snett.
Sen kan man ha åsikter om att det finns spelare med i VÄRLDSELVAN trots att de lirar i B-ligor i sammanhanget.
Som att Jagr röstas in i världslaget i hockey. Visst, han lirar fortfarande, men på vilken nivå?

Pratar man om ett världslag med alla förekommande spelare genom tiderna, visst.

Ja. STATUS!

Inte skicklighet, form eller sånt.

STATUS.

Men omröstningen gällde vad som presterats det senaste kalenderåret.

En Kalle-Anka omröstning.

1 gillning

Tänk igen…. Du refererar till en omröstning, där en massa folk JÄMFÖR massa saker, och du tar fram att Isak, och Göykeres inte finns med bland de nominerade.

JAG tycker inte att det är så vansinnigt märkligt.
De har precis gjort deras “stora flytt”, så att de inte kommer med i en VÄRLDSELVA i världens största sport ser jag som fullständigt naturligt, det finns de som har presterat bättre.
Att däremot Ronaldo och Messi är med i nomineringarna tycker du är helt naturligt pga status, trots att världselvan ska vara baserad på prestation.
Jag tycker inte att de bör vara nominerade, status eller inte, de lirar i B-ligor i sammanhanget.

Och, inom världsfotbollen är varken Isak eller Göykeres anonyma svenskar.

Jag tänker och tänker, och så tänker jag lite till.

Jag tycker ingenting om vem som ska vara med.

Jag talar om hur omröstningar fungerar.

Såna där som kan utse Helena Bergström till Sveriges bästa skådespelerska.

I såna är det fullkomligt naturligt att spelare med störst stjärnstatus röstas fram.

Isak och/eller Gyökeres är nog inte ens topp 50 i världen om man ska ranka efter det epitetet. Det är därför dom inte kommer med!

Fast… Det var du som lade ut att Isak eller Göykeres var med på listan. DU gjorde den referensen.

Jag ansåg att det inte var så märkligt. Det märkliga var att Messi och Ronaldo var det, men du skrev att STATUS avgjorde det.
Status eller inte, de har varit världsstjärnor, de spelar i dag i B-ligor där de spelar för STORA pengar eller av andra egenintressen.

Refensen till skådespelare haltar ju nästan ÄNNU mer, och det har ju att göra med vad man söker.
Söker man de som gjort det bästa året/säsongen eller de som var bra (stjärnor) för fem år sen?

I fallet med världslaget söker man ju efter de som varit bäst under 2025.
Gör man +20 mål i en av världens bästa liga, eller ännu fler mål i en liga strax under, och ändå inte kommer med, fine om det röstas fram det resultatet, men de som lirar i en riktig B-liga men som röstas fram pga en status, då blir det ju pannkaka.

De som röstar fattar inte vad de röstar på eller om.

Å andra sidan, skulle man röstat fram de 22 BÄSTA fotbollsspelarna hade möjligtvis Gyökeres kunnat få en plats på bänken. Isak hade inte ens varit i närheten av någon av anfallsplatserna.

Haaland, Kane, Mbappé och Dembele hade tagit dem.

I övrigt gjorde Ronaldo två kassar för Portugal i senaste VM-kvalmatchen.

Alltid något, sa Fan när han fick se (tv)å MÅL.

När det gäller status säger antalet följare på Instagram en hel del:

Ronaldo 667 miljoner
Messi 507 miljoner

Mbappé 127 miljoner
Lewandowski 38 miljoner
Haaland 38 miljoner
Dembele 19 miljoner
Kane 17 miljoner

Gyökeres 4 miljoner
Isak 2,8 miljoner

Så vaddå?
De som röstar fattar inte, så egentligen kanske både Isak och Göykeres BORDE vara nominerade. Isak gjorde väl +20 mål i PL och Göykeres ännu fler i en lägre rankad liga, för vilket år i ordningen.

Igen, jag vet inte för vilken gång i ordningen… Jag har inte opponerat mig mot att någon av dom svenska killarna inte är med på den listan. Att Messi och Ronaldo är det, ja.

För att den listan inte är avsedd i syftet status, den är avsedd i syftet: bästa prestationen 2025.

Tycker man att 2 mål i ett VM kval är det, kanon, jag tycker inte det. Inte sagt att jag inte tycker att en 40-åring i en B-liga fortfarande kan prestera i ett landslag, men det kvalificerar inte till att vara nominerad till ett VÄRLDSLAG 2025.

Har jag varit tillräckligt tydlilg här?

1 gillning

Men det spelar ju ingen roll vad du eller jag tycker Nordan.

Det är 20 000 fotbollsspelare som röstar.

Ska jag skriva för 7:e gången att dom inte röstar på det sätt du tänker och tycker.

Borde inte Pelé och Maradona vara med på listan?

2 gillningar

parrot

Maradona var ju troende så han har säkert dominerat någon liga på andra sidan det senaste året. Jag röstar på honom.

1 gillning