Aimpoint - hokus pokus?

Fick en genomgång av Aimpoint (igen) när jag var i Spanien förra veckan. Killen som visade är puttningscoach på London Putting Academy och tränar bl.a. flera tourspelare.

Jag har haft en allmän bild av Aimpoint och vet att man ska “känna” procentuell lutning och sedan hålla upp 1-2-3-4 fingrar beroende på hur mycket det faller. Det som var nytt var att jag fick höra att man skulle böja armen olika mycket beroende på greenens hastighet.

Använder någon här Aimpoint regelbundet? Är det inte mer hokus-pokus än vetenskap om man ska känna sig fram och sedan böja armen lagom mycket för att det ska stämma?

1 gillning

Jag har svårt att tro något annat än att det (Aimpoint) tillför en sorts grundmetod för ens egen subjektiva skattning. Det finns rimligen många faktorer som påverkar. Fler än man rimligen kan skatta tillräckligt bra för att det skall vara “exakt”.
Det man nog kan ana är vettigt är att spelare använder en för dem intränad metod för skattning av fall etc. Ger kanske ett bättre utfall än att “bara” se linjen.

1 gillning

Aimpoint är en miniräknare för personer som inte kan få ihop 1+1. Så länge de kan avgöra om resultatet är rimligt så är det ett hjälpmedel.

Aimpoint är tekniskt sett logiskt.
Det bygger på att man känner bättre än vad man ser.
Man har sedan översatt en känsla till en siffra som sen visualiseras mha händer/fingrar/whatever.

Det positiva är att den som inte kan se/läsa en green skapar sig en fast övertygelse om var de ska sikta och får på så sätt en kontinuitet.

Det negativa är väl att det tar en jävla tid att knoga/fingra fram och sedan linjera bollen. Bara det (att linjera upp bollen) är ju ett sattyg som ska kompensera någon brist. Mumbo jumbot står väl för att en som inte kan läsa knappt kan känna heller och att linjera blir ju inte bättre när det ändå ser helt fel ut när man står vid bollen.

Sånt där, dvs. linjera upp bollen, håller man på på övningsgreen för att lära hjärnan vad som är rätt. Det är samma som att använda siktpinnar på rangen eller olika drillar.
Sorry för OT.

Egon

Det blir OT nu: Plocka på dig ett par glasögon som förvränger ditt intryck av riktning (när du står över bollen och siktar) och “rak linje” en aning så får vi se om du fortsätter vara lika kategorisk angående att “linjera”. :wink:

Astigmatism gör skojiga med hjärnan…

1 gillning

Har också svårt att se linjen. Linjerar först bollen och sedan står jag 45 grader öppet och blundar med vänster öga. Funkar.

Glömmer inte när jag spelade Scramlbe med en kamrat när jag återigen missat en birdieputt mycket häsynsfullt frågade mig “Hur i helvete siktar du egentligen???”

• Mot koppen såklart.
  • Bra, rikta in din boll och kliv sedan bakom bollen
  • Hmm… varför flyttade någon koppen två dm åt sidan…

Mig hjälper det att rikta in bollen med linjen och sedan gå fram och slå den samtidigt som jag fullständigt ignorerar hur jag tror den är riktad.

Däremot har jag ibland försökt det här att stå och känna efter hur det lutar, lite likt som de gör med Aimpoint. Tvärkört, jag känner inte någon skillnad så det verkar som om det krävs rätt mycket träning för att ta till sig den metoden med.
Jag tror mer på att köpa en ny putter :slight_smile:

2 gillningar

Ja, där har vi en riktig åtgärd!

1 gillning

Kategorisk?
Ärlig och logisk, tycker jag… men det betyder ju inte att någon behöver följa det bara för att det isf. är det.
Och … bara för att jag raljerar över det så säger det inget om att en kass puttare/siktare kan tjäna på det.

Sen… kompisen gick från glasögon till linser och kunde knappt träffa bollen. Den där ”knäcken” han alltid sett på skaftet fanns inte längre.
Hjärnan är mäktig.

Egon

ett tips är väl att ta på sig ett par korrekta brillor?

Applåder, jag har kört det racet i +20 år, men snart hittar jag rätt…

Hade man kunnat använda en pinne med exakta mått, då hade jag köpt det lättare, men att man ska hålla på med fingrar och olika mkt böjd arm, det vete fan egentligen.

Finns det några data som påtalar att de proffs som använder sig av aimpoint har bättre snitt i genomsnitt?

Greenens hastighet, den lutningen man känner, bedömning med fingrar och böjd arm = jävligt många faktorer.

1 gillning

Aimpoint är säkerligen teoretiskt korrekt och därmed praktiskt gångbart.

Jag ser ingen orsak till att dissa något med en vetenskaplig approach trots att det inte passar in på min syn av puttning och läsning av green.

Tyvärr så är jag rädd för att det tekniska krånglar till det för folk och, som du skriver, så är det många variabler som ska ersätta en känsla/färdighet.

Egon

1 gillning

I praktiken så kommer nog “många variabler” att s.a.s. omvandlas till färdighet. Dvs att efter fem tusen puttar har man trimmat in sig själv mha dessa variabler och det blir då en sorts känsla av det hela (lutning, grain, stimp, …) även om grunden är variabler.

Absolut, och du behöver inte presentera det som något motsägelsefullt mtp. min text.
Aimpoint kan naturligtvis leda till en skill i slutändan.
Alla vet att träning/innötning tar tid och jag tror inte att gemene golfaren kommer ge aimpoint den tid som behövs för att få det till en ”känsla” att luta sig mot.
Därtill så tror jag att det är för komplicerat med alla sina tekniska variabler för att omvandla det till något som sätter sig i ryggmärgen.

Egon

1 gillning