Alla (moderna) regnplagg kan behöva en impregnering ngn gång då och då. Vet inte om just dina grejor lider av bristande impreg men bilden antyder att de är lite slitna.
Enklaste tycker jag är att köra dem med
Jag har flera abacus regngrejjer och det är inte med uppsugningsförmåga utan mer mot det repellerande hållet, som det väl är tänkt antar jag?
Men visst, ÖSER det ner är det väl bara galon som klarar biffen…
OT.
Jag trodde du var en riktig golfare?
Regnkläder som repellerar (heter det så) vatten gör att det rinner ner på händerna. Detta är ett otyg och det är Galvin Greens lycka att många inte fattar att golf helst spelas när det inte regnar och om det är ett faktum så har man paraply fört o främst men sen också lager på lager med en absorberande tröja ytterst. På sin höjd kan man ha något kortärmat som matar vattnet nedåt… men inte långärmat.
Ang. jackan så är väl rek att inte tvätta med tvättmedel. Alt. är impregnering men det brukar mest fungera på material som svisch och svoschar när man rör på sig.
Dessa är likt OT i mitt förra inlägg inte för ”riktiga” golfare.
Jag får ta på dumstruten (och ge Egon rätt). Det är ju en feature och inte en bugg.
Så här svarade Abacus på ett mail:
General information regarding the
function of Pitch 37.5 fabric
Please let us explain the advantage with 37.5 membrane in our Pitch styles;
1- We use a water repellent treatment that is ECO-friendly that at the same time has
high functionality. This means that when rain hits the surface of Pitch 37.5 it will stay
outside for a while. After some time or after more heavy rain- water will go through into
the fabric and there the 37.5 membrane stops the water from coming inside the jacket.
2- Now the water is contained in the structure of 37.5 and will to some extent create
small dimples or patches that is visible on the outside material.
3- The breathability function now kicks in from Your bodyheat and starts the ”engine”
of membrane and will very quickly transport the water out again - the fabric becomes dry
and flat.
4- This effect will be the same if You sweat a lot on a warm day; moist will be captured
in the membrane- creating dimples on outside- but will quickly dry again.
5- The visible structures on the outside fabric is proof of that the membrane is working
just in the way it is supposed to. The very high performance of breathability is the
advantage.
Following here some examples of how it could look after rain on the outer material;
Så bra, Abacus har alltså tänkt som riktiga golfare.
Grejen är att jag har en 4way stretch från Slazenger som är minst 10 år gammal och den har den här funktionen. Det rinner inte av och då inte ner på händerna heller. Förmodligen mitt bästa köp ever då den slumpades iväg för några hundra hos sportsdirect.
Tyvärr så har den krympt lite i garderoben men övr. funktioner är intakta.
Tyvärr kan jag sällan skylla på det då jag legat stadigt på 85-90 kg ganska symmetriskt fördelat på 190 cm de senaste 15 åren.
Tyvärr har jag en son som fått den genen och nu tar mina kläder vilket har lett till att jag måste uppdatera garderoben…