Idag lyckades vi komma på 3:e plats i en sån där 4-manna skrammeltävling.
Det krävdes 58 slag för vinst och vi kom in på 60 slag.
Fyrmanna-scramble är nog fan det tråkigaste jag vet med golf.
Håller inte med alls. Fyrmannascramble är ett roligt avbrott i det mer allvarsamma och alltför strikta tråkiga tävlingsprogrammen på klubbarna.
Lagmomentet tillför det positiva att det just är ett lag man spelar i. Foursome och andra former av tävling tillsammans med en partner känns inte riktigt som att spela i ett lag.
Skulle hålla med dig. Om folk inte tog det på så stort allvar.
Och det är 4-manna som är värst. Tremanna betydligt bättre.
Fyrmanna är kul. Enda(?) smolket är att det tenderar att ta upp mot fem timmar.
Det är bara roligt om man spelar med roliga personer som tänker likadant som en själv. För mig personligen spelar det ingen roll om man vinner eller kommer sist så länge man har roligt på banan och lyfter varandra. Då kommer ofta resultatet också nämligen. Och då gör det inget om rundan tar 5h heller.
Att stå och hålla på “KOM IGEN NU DEN MÅSTE I” när man har 2 bogeys och resten par i scorekortet hjälper ingen. Det tröttnar jag på efter två hål.
Men att 30-hcp:aren gör en birdie på svåra korthålet med enbart dennes slag t.ex (om man spelar den varianten att alla får slå hela tiden) och får high fives av medspelarna är något av det finaste med scramble.
Men en gång om året räcker.
(delat av till egen tråd)
4 manna scramble har genom åren varit väldigt trevlig aktivitet när företaget arrangerat golfaktivitet med kunder. 2 medarbetare och 2 kunder i varje lag.
Företrädesvis vardagar i slutet av September för företagsarrangemang
Det är också en utmärkt aktivitet på våren när bana och spel är i dåligt skick.
Också utmärkt aktivitet för att få med nya golfare i klubbens tävlingsarrangemang.
Årets absolut roligaste runda i år var en 4-manna-scramble på Gävle GK. Golfvecka så banan var absolut knökad (två kanonstarter, kl 08:00 och 14:00, med dubbel start på flera hål).
Anmälde mig ihop med 3 kompisar. Vi fyllde bagarna med diverse trevligheter och tog det inte så allvarligt, även om vi firade alla birdies och eaglar på ett motiverat (läs: ordentligt) sätt. Tror vi kom in 12-13 brutto vilket såklart inte räckte långt (ett annat gäng kompisar kom in -19 brutto…), men vi hade haft sjukt kul där ute tillsammans. Avslutades med grillbuffé i restaurangen i gott sällskap. Så får gärna varje sommardag på semestern spenderas!
Som våraktivitet när banan och svingen inte är din vän kan jag rekommendera Kicker också. En mulligan per hål.
Vissa dagar på våren känns tom. en mulligan per slag motiverat. 4-bolls scramble där man slår fyra slag själv och väljer en av bollarna har jag gjort någon gång på folktom bana.
Jag kan också uppskatta lagspelet som 4-manna scramble ger. Dock har de två senaste på hemmaklubben tagit 7 timmar vilket är olidligt länge och dödar all spelglädje.
Är det 4boll 4manna ni pratar om?
Ursäkta om jag är lite misstänksam men en sådan tävling (med priset som inte lottas ut) skulle jag aldrig ställa upp i.
Egon
Jag har ställt upp på Karlshamns sponsorgolf. Har inte varit misstänksam mot fusk där alls. Det är en rolig dag för sponsorer och lite kunder. Har aldrig brytt mig om att vinna något i någon tävling öht. Tror det hjälper mina chanser =)
Den som är väldigt inställd på att inte spela tävlingar där det fuskas, kan ju helt enkelt hoppa över alla “vanliga” klubbtävlingar med hcp också.
4-manna är kul, om man spelar med trevliga medspelare.
Jag spelar ett par 4-manna per år. Vinnarscoren (netto) brukar ofta vara runt 54.
Jag är ju inte som andra…som ni vet…det är nog därför jag ogillar 4-manna. Det är nog helt enkelt bara för “grabbigt” för mig.
Tror inte det fuskas mer där än i nån annan spelform.
Precis. Uppföljningen på mitt inlägg är ju att 3-2manna är väldigt roliga tävlingar.
Där finns det ett mått av kontroll oavsett vad man tycker om det måttet.
Även om rättesnöret inte är särskilt rakt så finns det ju en orsak till att man inte kan spela hcp.grundande som ensamseglare.
Egon