Staffan Hellstrand “Omkring Tiggaren Från Luossa”.
Dock omöjligt att göra en sån här lista. Frånsett låt 1 och 2 ändrar jag åsikt en gång i kvarten. Och ska man välja mer än en låt per artist?
Är inte heller Kent-fantast, men “Utan Dina Andetag” är ju en jävla fin sång.
Jag är mer fast i det jag gillade på 70 och 80-talet och där har det inte förändrats så mycket. Det som skulle kunna förändra den inbördes ordningen på min lista är den aktuella sinnesstämningen, låtar med fart eller lugna låtar. Ju äldre jag blir ju mer gillar jag låtar åt det lugna hållet.
Lite svag för Monica Törnells version av Vintersaga.
Contact ,Hon kom över mon, Fyrvaktarna dotter.
Mer berättelse vs klämkäck refräng.
Svårt 10 bästa…
Langar fram lite kandidater, försöker tänka kronologiskt från 1967 då jag blev medveten om musik, vad det var som var stort på svenska:
Håll till höger svensson
I natt jag drömde med Svenne och Lotta
Underbara upplåsbara Barbara
Runt 70 var det inget som fångade mitt intresse så pass att jag minns det
Ring Ring och Waterloo Abba - Waterloo borde ju på nåt populärobjektivt plan vara ettan.
Livet är en fest Nationalteatern
Små lätta moln Pugh
Falsk matematik Peps
Miljoner låtar med Abba
Sol vind och Vatten Gärdestad
Varning på stan Uggla (Fan vad hypad den blev då den kom, på högstadiet)
Miljoner låtar med KSMB och Ebba (Staten och Kapitalet och Sexnolltvå är väl deras största)
(Jaja jag vet att blå tåget gjorde Staten och Kapitalet men det var KSMB som gjorde den)
Kom å ta mig med Intermezzo och en ung Orup
Vill haa dej i mörkret hos me-ej vem fan som gjorde den
Flickorna i TV2 Gyllene
Solglasögon Docent Död (knappast på mångas 10-bästalista, men den var bra hypad - som dålig)
Då har vi kommit fram till nånstans 82 typ
Visst var det så att Lasse Lindbom, Magnus och Marie Fredriksson hade ett band tillsammans för sisådär 30-35-40 år sedan, har för mig att det ligger nån vinyl i nåt hörn. Marie spelade mest klaviatur har jag för mig och sjöng inte så mycket.
Band är nog att ta i, men dom lirade ihop några gånger.
Lasse o Magnus hade väl en komplicerad relation (det hade iofs Magnus med många) men hade ju ett förflutet i Landslaget. Och Lindbom var ju ihop med Marie vid den tiden hon slog igenom.