Inte någon topplista på bästa banor eller så, men 10 banor ni absolut skulle vilja åka tillbaka till och spela många gånger, dvs.banor ni gillat för miljön eller utsikten eller något annat.
10 st Berra-banor
Pasatiempo (USA, Kalifornien)
Aroeira Pine Course (Portugal)
Penha Longa (Portugal)
T-Golf Calvia (tidigare namn Golf de Poniente ) (Mallorca)
Pebble Beach (USA, Kalifornien)
Östersund-Frösö GK
Bro Hof, Castle Course
Killarney Golf & Fishing Club, Kileen (Irland)
Golf d’Opio Valbonne (Frankrike)
Lake Tahoe Golf & Country Club (USA, Kalifornien)
Nära att komma med
Funäsfjällens GK
Inte när att komma med för själva golfbanan, men lunchen var fantastisk
Buenavista på norra Teneriffa. Inte den bästa banan jag spelat, men förmodligen den roligaste. Varit där 2 gånger, 1 vecka vardera. Kommer komma tillbaka igen.
Har spelat Valderrama 3 gånger och det blir en 4:e i vinter om allt vill väl. Aldrig haft under 90 slag. Dags nu. Förrädisk bana för övrigt. Ser enkel ut.
Finca Cortesin växer för varje runda man spelar den
Old Course kommer jag säkert spela igen. 69 netto har jag för mig. Svårslaget. Men det är Old Course. Bara snacket med Caddies / mellan Caddies är värt greenfeen.
Western Gailes hade jag 79 slag på och spelade min livs golf så resultatet kan jag inte slå. Men upplevelsen på max. Blir med Caddie nästa gång.
Turnberry spelade jag så jävla dåligt så den kan jag lira igen bara för att slå mitt gamla resultat. Men ovan nämnda banor tycker jag är bättre(?)
Kostar pengar visst, men sista fracken har inga fickor.
Har för övrigt inga banor jag “måste spela”. Aldrig haft. Men återvänder gärna till kvalité som passeras på resan.
Den här tråden fick mig att minnas tillbaka en gammal reserapport från The Bobmen Report (ni prenumererar väl på nyhetsbrevet?).
När jag var förhållandevis ny till golfen läste jag den här och minns att jag tänkte “en vacker dag hoppas jag få kunna spela där”. Hade glömt bort det själv (tack Berra för trådstarten och påminnelsen!), men nu kan jag återuppta jakten på en starttid på La Zagaleta: La Zagaleta
Banan ser ut att ha allting jag kräver. Fantastisk natur och roliga hål i kombination med ordentliga höjdskillnader och utsikter. Samtidigt som skicket fortfarande är (snuskigt) bra.
Jag skulle vilja spela världens bästa mys-bana, var den nu ligger. Otroligt vacker natur, bra layout, okej men inte strålande skick, fyllt med oballa, mysiga och kravlösa istället för tjusiga medlemmar. Och den skulle jag vilja spela ofta.
Visby var inte dum, förvånansvärt osnobbig atmosfär. Och Visby vill jag spela igen.
Ja det brukar vara dyrt och snobbigt då. Känner mig inte fin nog. Och för tråkig.
Känner mig. Folk på prestigebanorna brukar vara helt ok. Men man är ju inte businesspersonliheten precis. Skulle vilja vara det då man spelar finbanorna. På Visby, vilken jackpot, lirade med han som kör räddningshelikopter och en välbärgad men väldigt lågmäld dam har aldrig njutit så av en runda och det var mycket deras förtjänst. Omgiven av vänlighet liksom.
Jag har aldrig spelat nån finbana utomlands. Bland det jag spelat så står Barsebäck ut som den klart finaste. Väldigt fin miljö. Men det var nästan 30 år sen.
Gillade även Rya. Den var rätt mysig. Annars är jag en sån där som ser till resultatet lite för mycket för att kosta på mig en greenfee på massa tusenlappar. En treputt och en socket senare så är jag ändå på så dåligt humör att det inte spelar nån roll var jag är.