Sydsvenskan skriver idag att Phil Mickelson har spelat bort ca en miljard kronor de senaste tre årtiondena. Alltså långt mer än ryktena tidigare har skvallrat om. Inte undra på att han var en drivande kraft i Saudi-cirkusen.
Sydsvenskan: Sexfaldige majorvinnaren Phil Mickelsons förkärlek för betting har varit en illa dold hemlighet i golfvärlden. Ny avslöjar en ny bok att 53-åringen spelat bort runt en miljard kronor under karriären, samt att han ska ha spelat på egna tävlingar.
Som jag läste det hade han spelat för en miljon. Inte spelat bort en miljon. Förvisso inte bra, men viss skillnad om man räknar med lite vinstpengar. Dessutom har han ju under den här tiden tjänat en hel del pengar så det är inte synd om honom.
Påminner om något som jag tror kom från Norm Macdonald angående ett par som intervjuas i Las Vegas, löst ryckt ur minnet.
-You gable whilst here in Vegas?
-well I lost two grannd on horse betting two days ago, one grand on black jack yesterday and now I’m down three grand at the craps table.
-How about your wife?
-She doesn’t know how to gamble!
Jag är synnerligen tveksamt till sanningshalten på den här typen av artiklar. Det finns ju knappast några officiella uppgifter på hur mycket pengar en person lägger på spelande.
Någon har skrivit en bok och för att sälja lär man dra till med höga siffror för att någon ska köpa boken.
Det han själv sagt är
“Haven’t gambled in years. Almost a billionaire now. Thanks for asking”
Senast frågan var uppe var ju också i samband med bokskrivande i denna amerikanska sensations-/avslöjande-kategori. Då pratades det om 40M$ under perioden 2010 till 2014.
Säkerligen befann sig Phil i den gråa zonen, han blev dock friad i domstol.
Det är nog rätt många med gott om pengar som försöker gömma undan en del för skattemyndigheterna i skatteparadis. Såg en rubrik någon gång att det fanns kring 30 triljoner dollar undanstoppade i skatteparadis.
Man kan undra hur någon kommit fram till den summan ?
Förmodligen någon som skrivit en bok som man vill sälja.
USAs budget brukar ju ligga mellan en och 2 triljoner dollar som jämförelse om man vill försöka förstå vad 30 triljoner är.
Och nu försöker Aftonbladet sälja med skandalrubriker, lågvattenmärke.