Vita riddare

Som jag i ett tidigaregare inlägg, vill jag dryfta vad ett proffs idag står för. Det gilladrs tydligen inte utan blev klassad som det bara gällde LIV. Och åkte in i LIV-tråden.

Varför ska ett golfproffss välja och spela där han tjänar mest pengar. Tydligen ska hen stå över det, just för hen har golfen som levebröd .

Om inte vi som samhälle och våra politiker kan ta avstånd från Saudiarabien - ska det vara golfares uppgift att göra så? Men det är väll enklare att peka finger på oss, än att behöva betala mer flr oljan.

1 gillning
  1. Vilka syftar du på, som “pekar finger”?
  2. Oss? Är du golfproffs och spelar på ngn tour vi känner till?

Sorry, om du tror jag talar som om det vore mitt yrke. Det är det absolut inte. Men jag tar åt mig när medierna klagar på att Stenson tog pengarna. När andra yrken aldrig får fråga.

Jag vill bara visa på hyckleriet när det gäller sport vs olja. I det senare fallet klagar ingen,så länge de säljer tillräckligt mycket. Men sport ,då jävlar måste man säga nej.

Saudi är väl bara en grej som är problematisk med LIV?

1 gillning

Ok. Jag bryr mig inte så mkt om att medierna skriver nåt om LIV-spelare, fotbollsspelare, popstjärnor eller andra mer högprofilerade.
Huvudsakligen av följande orsaker.

1. To each his own. Både på gott och ont.
  2. Medierna lever på uppmärksamhet och reaktioner. Man får fler sådana om man spetsar till sina artiklar.

Känns mycket som diskutionen som darten hade i sådär par årtionden . PDC vs WDF. Betydligt lägra nivå men samma frågeställning. Hur mycket av kakan ska gå tillbaka till golfen eller direkt till spelaren.

Debatten om LIV och att vara professionell golfspelare har i mitt tycke hamnat lite på sniskan. Att vara “professionell” betyder ju att det är det man gör som yrke, att det är ens levebröd men det betyder inte för den sakens skull att det är det i huvudsak det handlar om.

Huruvida professionella golfspelare ska vara någon form av Vita Riddare som sätter sig upp mot att pengarna kommer från arabvärlden är på många sätt en enkel fråga med ett enkelt svar; Det klart dom inte ska. Många andra områden i vårt samhälle är beroende av dom länderna, så… jag ser inte problematiken i det perspektivet.

Däremot har jag lite svårt att acceptera att spelare som kommit sig upp, byggt sin karriär, sitt kändisskap och sin förmögenhet på det internationella samarbetet som de olika PGA-tourerna utgjort grunden för nu kastar det åt sidan för sin egen vinnings skull. Tycker Tiger Woods uttryckte den saken på ett bra sätt…

På samma sätt har jag svårt att acceptera att man genom en sån här inbjudningsliga som ju LIV faktiskt är också åsidosätter det meritbaserade system där spelare hela tiden fått kvalificera sig för att komma upp till tävlingar och tourer av större dignitet.
Min personliga åsikt är att 54-hålstävlingar hör hemma på Champions Tour och KM. Shotgun-start är i alla lägen ett aber som hör hemma på söndagsscramblen på klubben. “Down the stretch on sunday afternoon” är vedertaget och de allra flesta mästerskapsbanor i världen är konstruerade för att ha en spektakulär avslutning där tävlingarna ska avgöras. Golf är i många aspekter en uthållighetssport och längre tävlingar skapar en bättre grund för att en rättvis segrare ska koras.

För mig, handlar det här mer om att sportens föregrundsfigurer bör försvara sin sport, på det sätt som tex Rory och Tiger gör. Men att vara några Vita Riddare och säga nej till pengarna på grund av dess härkomst? Näää… det hör liksom inte till det essentiella i debatten kring LIV…

Tiger har en poäng. I tigerns fall. Vad har PGAtouren gjort som är så fantastiskt för Cameron Smith eller Taylor Gooch? PGA har tjänat enorma pengar på Tiger Woods så det är klart att dom skickat uppmärksamhet hans väg lite då och då.
Andra spelare har kvalat dit och spelat på deras tävlingar ja, men om man inte är en ikon så får man knappast samma behandling. På LIV-touren känns det (åtminstonde initialt) som att det är spelarna som är stjärnorna. Kolla bara på Pat Perez med den TV-tid han får (och är förtjänad av, han är en skön kille). Det är lite mer hollywood absolut, men det funkar.

Sen är ju LIV knappast färdigt. Man pratar om en damtour, man pratar om kval, man pratar om rankingpoäng etc. Fler tourer delar upp startfältet ja, på dussintävlingar. Men på majors kommer det äntligen bli lite mer lagtävling (lag LIV mot lag PGA mot lag ET typ) om dom bara vill. Best of the best. En ny PGA vs LIV “ryder cup” är ju självskriven och gynnar förhoppningsvis båda. Sur-PGA lär inte vilja.

Om Max Verstappen slutar F1 ett år och kör Indycar, är det samma sak då? Eller man får bara gå från Indycar till F1? Han är ju uppenbarligen skyldig F1 allt.

Det är rätt intressant att man på PGA-touren ett par gånger per år knappt får se vinnaren i TV-produktionen för att det inte är en amerikansk spelare eller någon känd från Australien t.ex. Denne kan starta typ 8:a för dagen men ingen produktion läggs alls på spelaren. Samtidigt fick man se alla slag från “en DJ” som började dagen 1:a men slutade 20:e.
Också sorgligt att se att en som startar delad ledning göra några tidiga misstag sen får man inte se ett slag trots att dom går i ledarboll.

Och jag vet att PGA-touren inte står för TV-produktionen men dom kan styra över den lite precis som LIV gör nu.

Där har du definitivt en punkt som talar emot shotgun.
Å andra sidan får man ju se hela startfältet direkt med shotgun.

Vad PGA har gjort för Cameron Smith???

Vad tror du om att dom under de senaste 50 åren skapat en plattform för professionella golfspelare att stå på? Skapat ett meritbaserat ekosystem där just Cameron Smith har kunnat ta sig från att vara en lovande liten grabb på andra sidan jordklotet till att vara en firad stjärna känd över hela världen och god för miljoner?

Det här är hela poängen och den borde vara helt omöjlig att missa?!

Något av en retorisk motfråga skulle kunna vara; Vad skulle Cameron Smith vara utan PGA och PGA-touren?

Då hade han varit känd från en annan tour? Man måste börja sin tour nånstans. Om 20 år då? Vi får väl se. I mitt yrke tjänar produkten på konkurrens.

Det saudiska inslaget lägger jag därhän. Liksom om det är shotgun, 54 hål och cut.

Eller kanske med alla dessa faktorer i bakhuvudet:
Det som jag tror alla som är tveksamma till LIV är ute efter, och varför man ur golfperspektiv ställer sig frågande till LIV är - Finns ingrediensen, som finns i alla andra tourtävlingar, att man verkligen vill vinna, att man verkligen vill placera sig högt? Nån slags holiday on Ice eller Shells wonderful world of Golf där spelarna under nån slags uppvisningsmode går runt och slår balla golfslag - me non gusta.

Jag har mycket svårare för Louder/rockmusik/skumpa på pallen/Trump än vad jag har för var pengar kommer ifrån och spelformat. Det viktigaste - vad gör det troligt att det är samma känsla av allvar? Att det är Golf?

1 gillning

Och vilken tour skulle det ha varit? Någon annan som kommit på ett system att samla och rangordna spelarna utifrån sina färdigheter? Där marknaden skulle ha bestämt var den största och bästa touren skulle ha hamnat?

Den hade kunnat heta något annat, men det här är en annan aspekt som många glömmer, PGA står för Professional Golfers Association. Det vi har i dag, är vad spelarna varit delaktiga i att lägga grunden till…

Visst är det konstigt att en organisation byggd av spelarna kan vara så kritiserad av spelarna.

Ingen spelare har så vitt jag vet blivit tvingade att spela på livtouren. Det senaste är att universitetsspelare går direkt dit. Vad tycker universiteten?

1 gillning

Fråga. När LIV ville ingå samarbete med PGA-touren så ville inte dom det. Var det det bästa för spelarna också?

1 gillning

Det här är väl inte riktigt sant? LIV-touren är ju tvingande på ett helt annat sätt än vad PGA-touren är. G-Mac missade ju tex Irish Open för första gången på 20 år på grund av att den krockade med LIV.

Det här är ett exempel på den väldigt märkliga retoriken från de avhoppade spelarna… Samma med Pat Perez som ondgjorde sig över PGA-touren för att han “tvingades” spela en slutspelstävling för att han bara var 113:e på FedEx-listan. Han var ju redan klar för nästa säsong, hade kunnat hoppa den första slutspelstävlingen och ändå haft kvar sin tourplats till nästa år.

Ärligt talat så är det ganska mycket som de avhoppade LIV-spelarna säger som inte riktigt verkar stämma?
Sen… att man kan ha 250 tourmedlemmar och tro att alla ska vara helt nöjda är förstås alltid någon form av utopi. Och jag vill inte mena att PGA-touren är “perfekt” på något sätt, men kanske så bra en internationell världstour kan vara?
Vilket föranleder nästa “märkliga retoriska resonemang”, det om en världstour… Det verkar inte vara många spelare som vill ha det sett till de resor och den tid på resande fot spelarna då skulle tvingas spendera.
Avslutningsvis, är det många LIV-avhoppare som säger att PGA-touren borde ha lyssnat på spelarna. Så kan det vara, men som i alla andra former av diskussioner och förhandlingar så handlar det ju också mycket om hur man lägger fram sina tankar och idéer. Tiger och Rory samlade nu ihop spelarna, pratade med dom om att höja statusen på ett flertal tävlingar, insåg problematiken att dom bästa spelarna möts för sällan och från spelarnas sida “ställer man upp” på att spela fler av de här större tävlingarna, och… PGA-touren lyssnade… Tycker för övrigt att det var ett mycket bra initiativ av dessa herrar och jag ser fram emot att se de bästa spelarna, rättvist och sportsligt kvalificerade, mötas oftare än bara majors och Players.

vad föreslog de för sorts samarbete då?

2 gillningar

Det har inte framkommit publikt.
Norman har sagt:

“I think it’s a very easy fix,” he said. “I think there are two, maybe three items that can be discussed. I personally see it as an easy fix. The only way you find out is you have a dialogue. "

1 gillning

För 30-40 år sedan så rökte vi inomhus, i bilen, på bussar och på flyg. När någon ens tänkte rökfritt så blev de ordentligt nedröstade.

Tiger och PGA försöker med näbbar och klor kränga sitt lager av askfat som de köpt in. De har inte förstått att produkten är på väg ut och behovet förändras.

Btw.
De har ju själva stått för mallen. Champions tour är ju LIV’s största inspirationskälla. Tacka fan för det… så mycket trevligare och därför bättre att titta på.

Egon