Nu börjar det bli för mörkt att hinna med ens 9 hål efter jobbet i veckorna så det blir istället spel på helgen om inget annat behöver prioriteras.
Hur har säsongen varit och har du hittat något mönster?
Vad händer i vinter och vad ska du träna på, vad vill du förbättra till 2023 och vad har du för mål nästa säsong?
Löparskorna på och ut i spåret?
Styrketräning i ett närliggande utegym?
Rörlighetsträning alá joga?
Golfliknande övningar/rörelser som kan göras i hemmet?
Rangeträning när den är belyst?
Puttträning hemma på mattan tillsammans med Dave Pelz’s Putting Tutor?
Det är svårt att träna då det ofta innebär något nytt och annorlunda (usch va jobbigt). Det handlar om att ändra en vana.
Jag har hittat några övningar för att använda rätt muskler i ben och bål som ska hjälpa mig att driva svingen. Rätt sekvens, inget svajande, inget flippande och mer stabilitet, helt enkelt.
Jag kommer fortsätta ute i spåret (jumpadojorna på) och köra utegymmet för grundstyrka och stretch.
Jag har en puttmatta där jag kommer att träna på mitt puttstroke och “avfyrning”/tempo
Det här ska hjälpa mig att bli säkrare från tee och kunna hålla humöret på topp hela varvet.
Funderar på något upplägg för vintergolf. Hemmabanan har öppet så länge det inte är frost. Flera fairways är av modell “kuperade” med brunnar/dränering i dalarna. Greenerna brukar vara i hyggligt skick. Inte många rundor men ändå som förberedelse för om det blir en vår resa.
Puttmattan kommer troligtvis till användning när nötandet för vänsterputtandet ska skapas in.
En fundering är att tulla på kompsaldot och använda den tiden till golfnötande.
Utöver det vanliga gymmandet och de många hundpromenaderna blir det ett till två utomhus rangepass med eljus och infravärme per vecka. Jag gillar känslan av galenskap i kombination med visst flit när man helt ensam står och matar bollar i snöglopp och två plusgrader.
Kopplingen till nästa års mål är ganska svag. Jag har som vanligt egentligen bara målet att vinna fler fikamatcher mot polarna än vad jag förlorar. Kanske att försöka hålla handicapet under 10% av min ålder också.
Det enda nya mål jag har för kommande säsong är att försöka köra med lite mer fåniga utrop i stil med “who’s your daddy?”, “that’s gone” och liknande plus att försöka komma ihåg att köra No Laying Up-posen när jag ser en av mina drives segla out.
…det är ju inte superkul i utegymmet när det är sånt här skitväder så jag har pausat det ett tag. Funderar på gymkort istället med det är så j-a dyrt. Man kunde ju hoppas på att gk tänkte lite mer “idrott” och förebyggande men jag gissar att det inte är så många som är intresserade av det.
Spåret i duggregn när det är 2° är inte heller så lockande. Jag försöker med morgonpromenad men ddt är segt när det är så mörkt.
Står och svingar i vardagsrummet framför golfen på TV istället. Väldigt bekvämt just nu.
Tror att jag hittat koppling från Malaska till min sving och hur de länkar ihop. Känns bra
Behöver ta tag i det här snart men motovationen är en bristvara…
Jag hatar tv-spel som inte är realistiska.
Simulatorgolf faller under den kat. och det är det jag skyddar mitt ego med.
Jag hoppas jag kan hålla mig borta från det för om jag testar så fastnar jag säkert.
Det är som det är med padel.
Jag har testat en gång och tyckte att det var jävligt kul men insåg hur pengarna bara flög ur kontot. Min räddning där var att se/höra alla pretto-människor som aldrig hållt i ett tennis- eller bordtennis-rack prata om hur bra motion det var.
Ang. golf så har möjligen polletten trillat ner så här på gamla dar.,
Slå på range ger mig inte alls lika mycket som en sväng på korthålsbanan eller några hål mot vintergreener.
Jag kan redan slå slagen och det jag behöver få in är exekuterandet av slagen.
Att slå 70-80 bra slag på en range klarar de flesta. Att hålla det till endast 70-80 slag på en rond är svårare.
Ska bli intressant att se hur sprayfärgen håller i den här kylan. Just nu blir det många olika typer av slag från 50-80 m med wedgarna och gissningsvis ligger den kvar i dimpelsena men i övrigt får jag nog spraya på lite till, vart eftersom. Eller så blir det ett dammmoln när jag slår till och inte ett skit finns kvar.
F.ö. en ganska stor skillnad på de här DX2 bollarna jämfört mina vanliga v1or. En tydlig och ett första intryck är att de knappt låter när man slår dem. Av någon anledning är bollflykten mycket högre. Jag valde dem för den mjuka känslan nu när det är kallt men vettitusan om det är värt det i känsla… Vill ju inte slå bort fina vita v1or i snön och det kommer inte på tal om att spraya dem.
Så länge man spelar för vad det är så tycker jag det är kul med simulatorspel. Just nu är det ganska varmt och skönt att stå inne och slå bollar. Jag tror det här kommer att bli lite större än vad vi egentligen vill. Titta bara på hur stort Zwift har blivit.
Målade bollar fungerar bra. Ingen konstig bollflykt eller spinn på de allt mer stelfrusna övningsgreenerna. Orange är en bra färg och det var enkelt att hitta bollarna.
Om man som jag, tränar grunder och på svingens rörelse så spelar det ingen direkt roll om bollen skulle flyga lite sådär halvkonstigt men förutom att de här vinterbollarna flyger lite högre än vanliga v1or så tycker jag det fungera bra.
Jag kunde såklart inte undgå ifrån att tänka på bollträff och med de nysprayade bollarna var det inte så särskilt svårt att se vart den satt. Det lustiga inträffade då jag efter både uppvärmning med den kortaste wedgen + 60 slag med 56° (till höger på bilden) så testade jag PW och träffade första slaget ut mot tån (se bild). Jag blev (faktiskt) väldigt förvånad eftersom jag träffat hyggligt med klubban innan så jag slog en till och även den på samma ställe.
Jag vet att det är olika skaft och i PW sitter det ett både lättare och mjukare skaft. Balansen är olika och den som säger att materialet inte spelar en roll, för nog tänka om.
Lite märkligt är det iaf och jag tror tyvärr inte att min vinterträning kan fixa det här.
För den som undrar så bytte jag tillbaka till wedgen och träffade ytterligare 5 i märket. Sedan tillbaka till PW och träffade tån…
Jämförelse av orange bollträff med 56° wedge (undre) och en PW (övre)
Annars var kontrasten väldigt bra mellan grönt och orange. Tyvärr missade jag inte green så jag har inga bilder på några bollar som ligger i snön. Överfullt i hålet