Japp, men det var inte en final han skulle vinna. Han mötte en motståndare som inte bara var ett eller två snäpp bättre än honom, utan typ sju. Minns att det blev 0-4 i set till Zhendongs favör och att Truls inte hade en sportkepa.
edit. Kollade upp nu. Truls Möregårdh var rankad 77a i världen vid tillfället, Zhendong 1a. Att Truls överhuvudtaget lyckades ta sig till final är fan bragdgulds-varning. Men det var väl såklart nån havremoppes-chaufför som fick det
Kan man gå till VM-final har man naturligtvis också kapacitet att bli världsmästare. Jag noterade bara att PP indirekt utnämnde Möregårdh till vinnarskalle…
Är man top 10 i världen och blir 2:a har man knappast chokat under press. Vore skillnad om Truls vann en massa mindre tävlingar och matcher mot de bästa kineserna men sen helt plötsligt torskade när det blev VM eller OS.
Jo, men mitt svar var lite med glimt och en passning till diverse tidigare inlägg där vi pratat om att Sverige och svenskarna gärna firar silver och brons, medan andra länders utövare firar guld.
För att citera Claes Eriksson ur “Resan som blev av”:
Vi får inte glömma bort att Sverige också är måttlighetens förlovade land. Det är här, och endast här, som vi har kommit fram till att lagom är bäst. I alla andra länder vet man att bäst naturligtvis alltid är bäst, men i Sverige är lagom bäst.
Ja nog förstod jag det. Men lite allvar hade du i det.
Egentligen går väl allt i den här tråden tillbaka till Ludvig på Augusta? Han förlorade mot världsettan. Det var det naturliga utfallet. Annars hade ju Scottie chokat. Nu spelade båda på toppen av sin förmåga.
Dock när det gäller golf så är marginalerna små. Allt kan gå lite hur som helst. Det är därför ingen vinner alla tävlingar. Som t ex Duplantis.
Jag tycker vi har haft många vinnarskallar i Sverige. Foppa, Waldner, Anja Pärson, Björn Borg, Gunde Svan, Stenmark…
Självförtroende och kaxighet är inte samma sak som vinnarskalle. Jämför bara Patrik Sjöberg och Stefan Holm. Hur många OS vann Patrik? Bäst på stadion i en sketen vardagstävling…
Sjöberg tog OS-brons 1988 på 2,36, samma höjd som räckte till guld för Stefan Holm 16 år senare. 12 man var över 2,30 i 88-finalen. Sex hoppare tog 2,30 eller högre 2004.
Frida Karlsson gör det väl ok, liksom de andra skidtjejerna. Minst lika bra som Gunde.
Vann inte Frida Hansdotter guld i OS också? Egentligen från ingenstans. Egentligen var Stenmark en bottler. Han var bättre i världscupen än på mästerskap.
Christian Olsson var bra. Men han och Klüft var så överlägsna att de inte behövde vara vinnarskallar för att vinna.
Är svårt att bedöma. Tycker dock det är orättvist att döma ut alla svenskar som “mellanmjölk”.
Självklart är det svårt att bedöma.
Det de flesta i tråden sysslar med är vm i efterklok. Bry dig inte om dem.
Vinnarskalle har en helt annan definition än att bara titta på när folk inte vinner och sen döma ut dem.
De som sysslar med sånt här dravel hejar alltid på de som vinner.
Alla sportsliga prestationer ska mätas mot vilken konkurrens man möter. Alla kan hitta på en egen sport/gren och hävda bäst i världen. Sverige har gjort det med t ex innebandy.
Mäter man mot konkurrensen inser man att herrfotboll är värt så mycket mer än annat. Finns ingen jämförelse.
Tänk bara tanken att miljontals fattiga barn världen över växer upp med golf. Fatta vad svårt att vinna en major sen.
Även därför jag har svårt för damfotbollen som ska jämföra sig. Konkurrensen är inte i närheten.